Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 4043 ggr
RuiXue
2014-09-02 01:58

CP-Parkour och valstuga!

Imorgon samt på Lördag håller Normaldemokraterna CP-Parkour och valstuga i Göteborg!

Imorgon (Tisdag) är det Järntorget 14-16 och på Lördag är det Brunnsparken 13-15, skriver Tisdag som imorgon då jag inte sovit ännu, men egentligen blir det ju idag eftersom det passerat midnatt. I vilket fall som helst, den 2/9 och 6/9 är det som gäller. 

Jag kommer åka ner båda dagarna så om någon har lust att ses en sväng så vet ni vart jag finns, skyltarna går inte att missa heller! 😃 

Både Järntorget och Brunnsparken erbjuder en extra utmaning i CP-Parkour också då båda ställena är fulla av kullersten🤪

Jennie


Annons:
VildaVittra
2014-09-02 02:28
#1

Ursäkta min uppenbara kommentar, men de borde ta en stund och faktiskt testa på en helt vanlig dag för en rullstolsburen. (för er som inte vet så har de noll koll)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JonnaCecilia
2014-09-02 14:10
#2

Hehe, #1 ja vi som är medlemmar här på rörelsehinder i fokus vet nog de flesta av oss men besökare kanske inte har så stor koll 😁 Tycker normaldemokraterna har bra initiativ och tror att det är lättare att öppna mångas ögon med små snuttar av att prova på livet med funktionsvariationer. Kan vara svårt att få lika många att prova en hel dag som fem minuter. Denna och andra aktioner tror jag hjälper till att sprida medvetenhet även om vi har långt kvar att kämpa! ☺

RuiXue
2014-09-03 00:52
#3

Även om det inte ger en full bild att prova CP-Parkour i några minuter med någon som går bakom för att undvika fall, så ger det gående en idé om vad vi i rullstol möter var dag och många tycker det är otroligt svårt att ta sig upp för en "trottoarkant" på hinderbanan, en hög andel av de som testar kommer inte ens upp. Så det ger en tankeställare att samhället nog inte är så lätt att ta sig fram i som man kan tro. Det ser ju oftast så lätt ut när en van rullstolsbrukare tar sig runt på stan, men det ligger mycket träning bakom och man kan vara helt slut när man kommer hem! 

Nu efter en eftermiddag i Göteborg med både spårvagnar och många trottoarkanter samt visa tekniken på Järntorget, så är jag helt slut! Men de som såg mig i Göteborg såg en ung tjej som inte verkade ha några som helst problem att ta sig fram i sin Panthera rullstol.

Jennie


thenameless
2014-09-05 21:51
#4

Någon skulle ju kunna ta med en kajk till närmsta torg där de har valstugor och låta politikerna testa den och se hur de tar sig fram på torget, Ta meden videokamera/mobil

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-09-05 23:29
#5

Kan mycket väl hända att det kommer göras i framtiden! Normaldemokraterna har några lånerullstolar från Quickie som används på CP-Parkour arrangemangen, men skulle vara roligt att låta politiker få prova med, typ rullstol för en dag eller så.

Jennie


thenameless
2014-09-06 12:50
#6

Har du någon bild ifrån cp-parkourbanan? jag är nyfiken…

Vissa cpskadade kan ju gå andra inte.  ja ja vore kul att se iaf för mig som bor på andra sidan landet

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
RuiXue
2014-09-15 03:14
#7

Det har vart lite olika banor beroende på vart vi varit. På Kulturkalaset hade vi till exempel slalom mellan koner, trälåda som skulle föreställa en låg kant eller tröskel, en liten ramp som skulle visa hur mycket lättare det är med ramp än kant, en tröskel som skulle föreställa att ta sig över en tröskel eller sån där kabelbula, samt en träbox som skulle föreställa en normal trottoarkant utan avfasning. Det är samma boxar och hinder som används för rullstolsträning på rehabavdelningar, och banan är förmodligen väldigt likt de lättaste hindrena som lärs ut i rullstolsskolor och rehab för ryggmärgsskadade. 

Har tyvärr inga bilder på banan i sin helhet, men här är en video där delar syns (och jag är visst med på några ställen också) Filmat på Kanaltorget under Kulturkalaset.

Jennie


RuiXue
2014-09-15 03:22
#8

I filmen är jag den i blå Panthera med ryggsäck på ryggstödet, och en knäortos på ena knät🤐

Jennie


thenameless
2014-09-15 19:28
#9

Okej, när jag var liten kallade vi det slalom och då kunde man tävla i det, Men det försvann för det sågs väl inte riktigt som seriös idrott.

Men det var rätt kul att köra slalom mellna koner och upp o ner för ramper etc

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-09-16 21:52
#10

För dem som aldrig suttit i en aktivstol innan så är det en väldig utmaning att klara hindren som för oss är vardag. Speciellt kanter hade många svårt för! Det är ju mer teknik än något annat men den tekniken får man ju inte in över en natt precis.

Jennie


thenameless
2014-09-17 22:58
#11

Jag brukade köra bana i en gammal Spinner… Det är ju balans ochfinmotorik mm lite styrka också.

Jag kommer ihåg hindret dör man kör upp för en barnvagnsramp  på ett litet bord där man oftast skulle snurra runt och sen köra ner på andra sidan på  något vis om man gjorde det på tid fanns ju risk att man trillade av

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-09-21 00:28
#12

Vad är en Spinner för något?🤔

Jennie


thenameless
2014-09-21 00:43
#13

Spinner var standardrullstolsmärket i Sverige på 80-90 talet. Brastol designades av jalle Jugnell och han som dog, jag glömmer namnet…..

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
RuiXue
2014-09-22 00:30
#14

Var Spinner de där "gamla kromade sjukhusstolarna"? De där kryssfällda åbäkena med (oftast) blått konstläder på sits och ryggstöd?

Minns att min adoptivmormor hade något sånt där blått åbäke med extra stöd för nacke och huvud påsatt innan hon fick en riktig komfortstol, detta var senare hälften av 90-talet. Körde ofta race i korridorerna på ålderdomshemmet med både den och komfortstolen på den tiden, bara för att det var roligt på den tiden när man fortfarande var barn och inte behövde en rullstol för att ta sig fram😂

Jennie


thenameless
2014-09-22 18:56
#15

#14 Nej nu är du helt fel ute. Spinner var en av de första Svensktillverkade moderna rullstolarna. Visserligen var de Blå i standardutseende men nej.

Jag skulle säga att de stod modell för alla idag existerande rullstolar utanför sjukhusens värld.

Detta ser ut att vara en Spinner 2000 Vilket var 2:a generationens Spinner

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-09-28 01:26
#16

Den på bilden ser ut som en Etac Cross, det är standardstolen idag som Arbetsterapeuter prackar på de flesta innan man ens får prova ut en aktivstol. Bland mina vänner kallar vi den för länsfåtölj på hjul🤪 Minns jag rätt kom Cross redan 1992 eller så. 

Det är de som ser ut som denna jag tänker på: http://cdn.blocket.com/static/1/images_full/14/1472102774.jpg

Jennie


thenameless
2014-09-28 09:27
#17

Kan säkert vara så jag googlade Spinner,rullstol  typ och fick upp denna. Orkade inte leta mer Men I prncip alla moderna kajkar härstammar i från spinner 1000 modellen tidigt 80-tal

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-09-30 01:58
#18

Är glad för att inte ha behövt rullstol förrän nu med de moderna 😂

Jennie


thenameless
2014-10-01 20:38
#19

Det ska du vara hur som helst. Varje dag utan att "behöva" eller "Måsta" sitta i rullstol, är en bra dag.

Jag tycker det är kul att köra rullstol. men är otroligt glad att jag inte måste

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-10-02 00:44
#20

Ja, en bra dag så får rullstolen ligga kvar i bagaget när jag ska in i en affär som hastigast, eller när jag har kommit tillbaka med bilen till parkeringen hemma och ska upp till mina föräldrar. Och det trots att jag är vän med mina hjul och inte deppar över att de finns i mitt liv. Man kan ha himla roligt i en rullstol bara man åtminstone försöker se det som en positiv grej.

Jennie


Annons:
thenameless
2014-10-03 19:51
#21

Om jag fortsätter gå upp i vikt kommer jag väl bli tvungen snart. börjar kännas i kroppen att den inte orkar mej snart…. FML

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-10-25 01:30
#22

Hittade förresten en bild på Spinner! Fanns visst på Pantheras sida under Historia 🙂 http://panthera.se/images/layout/slide/slide_historia_2.png

Jennie


thenameless
2014-10-25 10:37
#23

Ja precis DEN var det… Tack. Jag tror att Panthera antingen var deras fortsättning eller att de gick ihop eller något sånt?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-11-04 19:57
#24

De moderna Panthera stolarna påminner ju lite om Spinner till utseendet så förmodligen har de bara spunnit vidare på konceptet och gjort stolarna lättare och starkare, bara ren gissning.

Jennie


thenameless
2014-11-04 21:58
#25

Spinner var ju banbrytande när den kom så du har nog rätt i det? I princip alla modeller och märken efter den tog avstamp i den designen då den var så mycket bättre än det som fanns innan.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-11-07 01:35
#26

Samma utseende på fotbågen typ. Däremot är framgafflarna annorlunda nu än då, och det ser ut som om fotbågen är närmare sitsen på moderna stolar. Men det är bara vad jag kan utläsa på bilden, har vad jag vet aldrig sett en Spinner i verkliga livet och än mindre kört en. Enda aktivstolen jag kört är Panthera S2 och så har jag provsuttit Helium, Neon, XLT och S2 Swing också, annars körde jag "kromade sjukhusstolar" på ålderdomshemmet när jag hälsade på mormor som barn, men det var ju bara för att det var roligt som barn 🤪

Jennie


thenameless
2014-11-07 08:45
#27

Jo det finns ju individuella skillnader mellan märkena och modeller,  Jag har aldrig provat Helium, Neon eller S2 Men jag är så gammal att de  testar inga nya märken på mig längre 😕

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
RuiXue
2014-11-08 14:36
#28

Både Helium och Neon är Quickie stolar. Men nog måste du väl få en individuellt utprovad stol när du behöver en ny?

Jennie


thenameless
2014-11-09 17:22
#29

Jag åker ju in till HC och där får jag i bästa fall välja mellan två modeller/märken. Om ingen av dessa riktigt faller mig i smaken kan de visa mig någon till.

När jag väl blivit nöjd med modell så får jag ge förslag på ändringar av färger  mm, jag brukar tex nästan alltid kapa ryggstödet och ta bort eventuella handtag.

Men jag kan inte åka dit och kräva en Quickie eller XLT  etc.

Kräver jag en quickie kan det dessutom missförstås :-)

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-11-10 01:54
#30

Men vad konstigt! Du måste ju kunna få komma med förslag på modeller att testa åtminstone!

Jennie


thenameless
2014-11-10 20:12
#31

Förslag kan jag ju ge. Men sen avgörs det ju på vad de har hemma? Och det är nog enkel psykologi att bara visa 2-3 modeller, annars kanske de får hålla på i flera timmar?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-11-11 01:40
#32

Stockholm har ändå mer alternativ än många andra regioner. Finns fler märken och modeller än här i Västra Götaland. Här i Västra Götaland finns till exempel inte TiArrow i sortiment, men den finns i Stockholm- känner en person där som har en. TiArrow är gjorda helt i titan och kolfiber så de sägs vara lättare än till och med Panthera X. Quickie Helium kom till Stockholm tidigare än Västra Götaland om jag minns rätt, och då håller ändå Sunrise Medical till i Göteborg 🤪

Jennie


thenameless
2014-11-11 22:35
#33

Å fan ja då kanske de blåser mig på de fina grejerna? jag frågade inte efter såna märken eftersom jag inte kände till dem. Men jag är nöjd ändå XLT är en bra stol

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-11-12 14:30
#34

Man måste tyvärr vara ganska påläst själv, annars finns risken att man blir grundlurad och inte får prova alla alternativ, och kanske därmed missar det som hade varit det bästa för sig. 

XLT är bra, och många älskar den. Jag fick prova en och för mig var den okej, inte alls i nivå med Panthera S2 som jag valde, men utav de tre olika stolar jag fick prova så kom XLT tvåa.

Jennie


Annons:
thenameless
2014-11-12 17:58
#35

Jag anpassade ju min efter hur jag ville ha den. Så det spelade ingen större roll. kapade ryggstödet, byte ut framgaffeln, flyttade hjulen och handbromsen som jag också bytte samt fick välja färg på sätet och stolen. så jag var rätt nöjd ändå

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

thenameless
2014-11-12 18:02
#36

Förresten så apropå cp- parkour Så tyckte jag som ung att det var rätt roligt att köra på stigar i skogen med rullstolen, man fick träna teknik och manövrering för att ta sig fram på många ställen. Är det någon sport idag? Eller någon utom jag som tyckte det var kul?

Det skulle jag kunna tänka mig att göra i någon form om det fanns intresse ifrån andra.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-11-14 00:03
#37

Tror Rekryteringsgruppen kanske håller på med sådant fortfarande, tycker mig ha sett någonstans att någon varit på något läger i Valjeviken eller vad det nu heter, och tror det var genom RG och de var tydligen ute i terräng med. 

Jag har i alla fall roat mig med att rulla på konstgräs och på blöt gräsmatta! Det gick tack vare FreeWheel på rullstolen, och på blöt gräsmatta var det svårt även med FreeWheel eftersom drivhjulen är så smala så de bara sjönk ner också, det blev väldigt tungt att köra då.  På konstgräs går det att ta sig fram utan FreeWheel också, om man sitter och kör på bakhjul hela vägen, men det är helt klart lättare med FreeWheel🙂

Att ge sig ut i terräng av något slag skulle man ju kunna säga är en extremvariant av CP-Parkour, för det är verkligen inte lätt att rulla på annat än golv eller typ asfalt!

Jennie


thenameless
2014-11-14 00:15
#38

Ja det var genom RG jag provade det första gången och på en torr upptrampad stig går det ju att köra. Det roliga (och knepiga) är ju att manövrera över alla rötter och stenar samt gropar av alla slag. Men det var bara en sån där "prova på" grej vi gjordedå

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-11-14 01:35
#39

Jag har provat lite med rötter och sådant ute på en hembygdsföreningsgård i närheten, när det är mycket folk och tittar på en kolmila så är det inte helt lätt att ta sig fram utan att möta hinder på marken😂

Jennie


thenameless
2014-11-14 18:36
#40

Tänk vad långt vi kommit när en kolmila blir en turistattraktion..?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-11-16 00:59
#41

Tycker det är lite roligt att vissa hembygdsföreningar fortfarande håller på med en sådan gammal tradition! Kolmilor är ju inte så vanliga längre, i mitt närområde (radie på 20 mil kan man säga) så känner jag bara till tre milor som tänds årligen, varav att den jag brukar titta på bara hållit på i några år. Den på Halleberg eller Hunneberg (minns aldrig vilket berg det är och de ligger jämte varandra) har hållit på sedan innan jag ens föddes, jag hade som barn en fadder som brukade vara med och jobba på den milan. Sedan finns en utanför Karlsborg med i Flugebyn eller något sådant. Den som ligger närmast mig är utanför Östadkulle.

Jennie


Annons:
thenameless
2014-11-16 11:58
#42

Kol är ju inte längre ett optimalt bränsle så egentligen är det väl bra att traditionen dör ut?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-11-17 00:17
#43

De gör ju helt vanlig grillkol, fast på det gamla sättet som säkert är bra mycket bättre ur miljöaspekt än den grillkol som tillverkas på löpande band. Kol ur en kolmila kan ibland användas flera gånger, plus att den inte innehåller tillsatser utan bara är rent kolat virke.

Jennie


Upp till toppen
Annons: