Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 2404 ggr
RuiXue
8/18/14, 1:10 AM

CP-Parkour under Kulturkalaset

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Följande text kommer från https://www.facebook.com/normaldemokraterna "Enligt Wikipedia är Parkour en träningsmetod där utövaren behandlar gaturummet som en hinderbana och utnyttjar en rad olika tekniker för att forcera hinder i omgivningen. 

Den innehåller även övningar för att testa fysisk och mental styrka. En beskrivning som lika gärna skulle kunna appliceras på vardagen för dem som lever med ett funktionshinder. Under Kulturkalaset kommer Normaldemokraterna uppmärksamma detta faktum genom att låta besökarna prova på ”CP-Parkour”. Världens största extremsport med över en miljon mer eller mindre ofrivilliga utövare bara i Sverige.

CP-Parkour må vara förpackat som ett lekfullt event, men för de som tvingas utstå CP-parkourens utmaningar var dag så är det fan ingen lek.

Under Kulturkalaset i augusti 2014 lät vi göteborgare under två dagar prova på hur det är att manövrera till synes enkla hinder, sådana en rullstolsburen person måste forcera hundratals av. Jämt."

I Torsdags var jag nere i Göteborg och hjälpte till, gick bakom några som kände sig osäkra då lånestolarna som var Quickie Helium stolar samt en Quickie Zippie, saknade tippskydd, gav tips om teknik för att komma förbi hinder och stundtals satt jag själv i min egen rullstol och visade lite hur jag själv tar mig förbi de hinder som fanns på banan. 

Evenemanget öppnade ögonen på de som kom förbi och provade på, många fick verkligen en insikt i hur svårt det kan vara att ta sig fram i rullstol i Göteborg och då var ändå de hindren som fanns på inget sätt extrema utan bara helt vardagliga hinder som vi i rullstol möter flera gånger dagligen, det svåraste hindret var en platå som var lika hög som en vanlig trottoarkant utan avfasad kant, där var det bara ett fåtal som lyckades komma upp utan hjälp eller fall!

På bilden som är tagen av en av medarbetarna på Normaldemokraterna, syns jag hjälpa en tjej som var på väg att tippa bakåt! För fler bilder och mer information så besök gärna Facebooksidan som jag länkade till ovan!

Jennie


Annons:
thenameless
8/19/14, 8:39 PM
#1

Sånt där tävlades det i när jag var barn. Jag tror att det kallades slalom då?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: