Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1224 ggr
bernil55
8/13/14, 9:39 PM

Hallå Stockholmare!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och även ni som ofta besöker staden; det är väl mest turister som ser statyer och sånt.

Har ni en aning om var jag fick  detta foto taget på mig? Det är ett tag sen, 80-tal antagligen, men man flyttar väl inte så ofta statyer?

Jag har frågat på FB men Stockholmarna visste inte. 😉

Annons:
Inkanyezi
8/13/14, 10:01 PM
#1

Just de här skulpturerna tror jag kan vara flyttade. När bilden togs kan de ha stått på en annan plats än nu. Jag minns att det ett tag var en diskussion om hur en av sälungarna hamnade på en annan plats, och att familjen senare återförenades.

Platsen skulle kunna vara stranden invid Lidingöbanans station vid Torsvik, nära Lidingöbrons brofäste på ön, en plats som många passerar om de exempelvis gående tar sig till Millesgården. Sälarna finns antagligen uppe i parken vid Torsvikssvängen nu. Jag ska ta mig dit någon av de närmaste dagarna och se om jag kan få en bild på dem för att se om det stämmer. 

Det finns en bild på skulpturgruppen i det nuvarande läget här:
http://lidingosidan.se/lidingoe/8555/torsviksparken-rustas-upp

bernil55
8/13/14, 11:54 PM
#2

Kul! Det kan mycket väl stämma med Lidingö, för nån utflykt gjorde vi till Millesgården.  Jag har gått och trott att det var Kungsholms strand, så jag var nog helt fel ute. 

Men om statyer verkligen rör på sig - och jag skannar gamla kort och frågar - då är det ju svårt. 😉

Inkanyezi
8/14/14, 12:13 AM
#3

Statyer flyttas emellanåt. Exempelvis "Gryning" har stått på Medborgarplatsen, men står nu uppe vid Brunkebergstorg. Bejerots staty av Hasse Alfredsson som tittar upp under en lucka i gatan har från början varit placerad vid Nybroplan, men finns numera framför hotellet Anno vid Slussens tunnelbanestation. Så det är inte helt ovanligt att statyer "får fötter". Den lilla sälgruppen, en familj, stod först nere vid stranden vid Torsvik, där det tidigare hade legat en brädgård, och först flyttades en av ungarna upp till dammen i Torsviksparken. Senare flyttades de övriga dit. Det förekom en del insändare i lokaltidningen om den lilla sälungen som hade blivit ensam.

bernil55
8/14/14, 12:18 PM
#4

Helt sanslöst att sära på en familj! 😮

Inkanyezi
8/15/14, 12:04 AM
#5

Jag cyklade glatt iväg till Torsvik idag för att se om jag kunde ta några närmre bilder på sälarna, men de var flyttade igen. Hela dammen är del av en stor byggarbetsplats, och den var tömd på vatten. Parken ska rustas upp. Sälarna har flyttat till Lidingö Stads förråd i väntan på att komma tillbaka till Torsvik.

Men jag är nu helt säker på att  det är den sälgruppen. Jag kommer inte ihåg vem som har gjort den, och det var jag nyfiken på och ville ta reda på, men jag får väl vänta tills de kommer ut ur förrådet igen.

Och visst var det att man hade placerat den lilla sälungen föräldralös i dammen som folk reagerade på. De här skulpturerna hör ihop, och man ska nog inte sära på dem.

Jag cyklade förbi platsen där de stod på åttiotalet också, men där finns inte längre spår efter dem. Men helt klart var det där, nedanför Torsviks station, inte långt från brofästet, som din bild togs.

bernil55
8/16/14, 9:53 AM
#6

Tack så mycket för alldeles utmärkta rapporter! 🙂

Jag skannar mina foton lite ojämnt och har dåligt med anteckningar, men när jag bläddrar i fotokuvertet där de ligger, hittar jag säkert fotona från Millesgården också.

Annons:
thenameless
8/16/14, 11:58 AM
#7

Jag reagerade först på att sälarna inte var placerade på samma vis som i bernls bild på Inkanyazis men ja om de flyttas runt hej vilt så är et väl inte konstigt. De placeras tydligen efter flyttgubbarnas infall?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: