Annons:
Etikettfärdtjänst
Läst 1156 ggr
millam
7/12/14, 11:17 AM

Riksfärdtjänst

Nån som vet mera om hur det fungerar?

Har beviljats en resa från Stockholm t/r till Öregrund, med ett sällskap, i taxi. Men sällskapet får betala själv sin resa. Det är ju stadsdelsnämnden som har hand om såna resor och nu är det lördag..

Har aldrig åkt riks, undrar om nån har erfarenhet? Hur mycket får sällskapet betala? Halva priset? Och jag själv då, är det vanliga 70kr? Har ju normalt rätt att ha en medresenär för 20kr.. Undrar hur mycket kostar om man åker kommunalt den resan, i nätet är det rena rappakaljan om priser, för jämförelse..

Vem bokar bilen? Returresan? Betalar jag allt och skickar kvitto till Färdtjänsten? Många frågor. Är lite otålig för att vänta till måndag för att få svar…

Annons:
Leffe
7/12/14, 11:24 AM
#1

Körde det några gånger en gång i tiden och, om jag kommer ihåg rätt, så betalade man en del till föraren. Tänk på att detta var många, många år sedan. Kommer ihåg att det var mycket mer än 70 kronor.

Leffe
7/12/14, 11:29 AM
#2

Hittade detta om egenavgiften för riksfärdtjänst

annzoo
7/12/14, 11:36 AM
#3

På denna sida hittar du iaf egenavgiften för vad du ska betala; http://www.rft.se/?id=19 Egenavgiften varierar efter sträckan och om du är yngre/äldre än 26år.

Du bokar tur/retur till riksfärdtjänsten med minst 1v framförhållning om jag ej minns fel.

millam
7/12/14, 11:43 AM
#4

Ohh vad härligt att du hittade tabellen! Lite nåt att gå efter för min räkning! Tusen tack, jag kan lugna mig nu tills måndag då jag kan kontakta stadsdelsnämnden..

Men vet du hur det blir för sällskapet? Där ska det ju bli hela resan vi får betala. Är det hälften av totalsumman? Äsch då, nu krånglar jag till det. Tackar mjukast för uppgifterna du hade!

Jo.. det stod att jag bokar en vecka före minst. Kan ju inte då jag fick svaret sent igår, fredag, och har inga uppgifter om hur det funkar.. måste vänta till mån eftermiddag för det. ☺️

Leffe
7/12/14, 12:01 PM
#5

Det här hittade jag på Stockholm stad under "Färdtjänst, riksfärdtjänst och sjukresor":

Du kan även få ersättning för ledsagares reskostnad

millam
7/12/14, 3:51 PM
#6

Jo men jag fick inte det.. ledsagaren får betala hela resan..Normalt betalar jag bara 20,- för sällskap, en person får jag ju ha med mig. Men jag tror jag tar ett litet snack med kommunen för det. 

Tack, känns som jag blir lite tuffare med mera kunskap i bagaget!

Annons:
Upp till toppen
Annons: