Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 2620 ggr
Leffe
2014-07-04 00:07

En stor eloge till SJ

Åkte tåg för första gången med elrullstolen. Plats var beställd "Rullstolsplats plus stol vid fönster. Det var snabbtåget X3000 från Stockholm till Sundsvall jag åkte med, men jag klev av i Hudik. Eftersom det var första gången beställde jag ledsagning från centralhallens mötesplats fram till tåget och sedan från tåget och in till platsen. 20 minuter innan tågets avgång skulle jag möta ledsagaren. Exakt 20 minuter innan tågets avgång var ledsagaren på pl…ats. Denne hjälpte mig till rätt vagn och ingång på tåget. Där tog tågpersonalen över. De lade ut en ramp (den behövdes inte några fler gånger) och jag körde ombord. Inne var det tre trappsteg både på vänster och högersida. Jag skulle till vänster. Blev instruerad att köra till mitten så jag stod i en cirkel. Tryckte på en uppknapp och åkte upp som i en hiss. Fast nu stod jag ju med rullen tvärs över och skulle ju till vänster. Började fundera hur jag skulle kunna svänga på detta lilla utrymme utan att åka av. Då skedde det otroliga den runda ytan jag åkte uppe med vred sig åt vänster så att jag stod så det var bara att rulla rakt in. Tekniken är underbar emellanåt!

En perfekt plats för rullstolen och en vanlig stol bredvid så jag kunde flytta över och vid fönstret. En stor toalett där rullen skulle kunna komma in i fanns precis bakom väggen. Fantastisk bra placering för rullstolspassagerare. Sedan under färden kom tågpersonalen och frågade om jag vill ha något från bistron. Framme i Hudiksvall hjälpte tågpersonalen mig att komma ut. Ute på perrongen väntade ledsagaren som skulle ta mig till centralhallen i Hudik.'

Hemresan fungerade lika bra när det gällde allt som hade med rullstolen att göra och servicen var också lika bra.

Heder till sådan personal och en stor eloge till SJ. Jag hade en underbar resa!

Annons:
fuzzie
2014-07-04 00:13
#1

Åh, vad roligt att höra! 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

bernil55
2014-07-05 09:18
#2

Jag blir så glad att läsa detta att jag blir tårögd! 🙂

RuiXue
2014-07-07 21:09
#3

Åh vad härligt att höra!

Jag har inte vågat åka tåg med rullstolen ännu, men går i tankarna om att åka upp till Stockholm framöver och då blir det med X2000 för dubbeldäckaren är för skakig för min nacke plus att den tar för lång tid. 

Kostar det extra att sitta i vanligt säte fast man har rullstolsplats?

Jennie


Leffe
2014-07-07 23:49
#4

Jag åkte X3000.Man får välja på rullstolsplats eller rullstolsplats med stol och det kostade inget extra. Om drygt en vecka ska jag åka tåg igen och då är det ett SJ REgionaltåg, som tydligen är dubbeldäckarna

RuiXue
2014-07-09 00:03
#5

Jo, SJ regionaltåg är dubbeldäckarna, åtminstone här nere mellan Göteborg och Stockholm.

Jennie


millam
2014-07-11 21:58
#6

Har aldrig åkt i tåg med min, därför extra roligt att höra att det gått så bra för dig!  Fick precis riksfärdtjänst beviljad, lycklig var jag som slipper åka tåg ändå, har ju varit så mycket trassel med  Uppsalatågen. Nu gäller det bara ta reda på hur det funkar i praktiken. Vem beställer resan och så vidare.

Annons:
Leffe
2014-07-12 05:32
#7

Nästa fredag ska jag prova SJ Reigional tåg tur och retur Stockholm - Eskilstuna. Har färdtjänsten i Stockholm fått två utbytesbiljetter för färdtjänstresor i Eskilstuna kommun Tur och retur järnvägsstationen och djurparken.

Leffe
2015-06-03 06:06
#8

Nu har jag provat det gamla InterCity-tåget med de gamla vagnarna. Åkte tur och retur Stockholm-Uppsala två dagar. Ingen ingång för rullstolen vid vagnarnas vanliga ingångar. Ingen för rullstolen var dörren mitt på bistrovagnen där de lastar ut och i varor till bistron. En monterad ramp i dörren vecklades ut och. Det blev en brant sluttning, men det gick jättebra att komma på och av även om SJ-personalen ängsligt ville hålla i rullstolen. Sedan fanns en rullstolsplats i den vanliga delen av vagnen. Jag satt kvar i bistron för det var lite trängt att komma till den platsen. En manuell rullstol hade varit lättare att nå den platsen med.

SJ-personalen var lika underbara på den här resan som de jag tidigare berättat om.

Eda
2015-06-05 08:37
#9

Så bra att det fungerade! Jag har just länkat detta inlägg till min blogg handikapptips under inlägget: Rullstolsresor kommunalt och med färdtjänst 

Bloggar: Textilochtips och handikapptips

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Leffe
2015-06-06 11:09
#10

#7 Jag har ju glömt skriva hur det var att åka med regionaltåget. Det var inga problem att komma ombord. BBehövdes det så fanns en liten ramp på väggen för att läggas ut mellan tåggolv och perrong om det skulle vara någon höjdskillnad. Trevlig och hjälpsam personal på detta tåg också. Enda nackdelen var att passagerare kunde sitta på klaffstolar i gången mellan rulstolsplats och utgången. När det närmade sg min slutstation kom personal och bad dessa passagerare resa sig upp så rullstolen kom fram.

thenameless
2015-06-06 12:48
#11

Bra att veta nästa gång jag behöver åka tåg med stol. Tack

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-06-22 00:38
#12

Bra att veta att det fungerar så bra även med de gamla tågen 🙂

Själv åkte jag med MTR Express en gång i Maj upp till Stockholm, och det var verkligen en bra resa! Jättebra tåg ur tillgänglighetssynpunkt, stora utrymmen inne i tåget och lift finns trots att insteget är ungefär som ett vanligt trappsteg, det låga insteget innebär även att det går att komma ombord på annat sätt än med lift om liften skulle vara sönder. När jag kom fram till Stockholm var liften på den sidan tåget sönder när jag skulle av (andra sidan fungerade när jag skulle ombord), men det var ju inte högre än att jag i min manuella rullstol kunde hoppa ner som om det vore vilken trottoarkant som helst! Kan man inte hoppa ner eller om man kommer i elrullstol så går det att lägga en ramp istället eftersom det är såpass lågt att det inte blir för brant. Bemötandet var fantastiskt med! 

Åkte SJ2000 hem då jag inte visste hurdana tågen var med MTR Express då jag är känslig för ryck och vibrationer, men framöver kommer jag ta det bolag som har bäst tider och priser för den resan jag ska åka. MTR Express var inte lika ryckigt som regionaltågen, trots att de saknar korglutningen som SJ2000 har.

Jennie


thenameless
2015-06-22 18:23
#13

Pendeltågen och tunnelbanan fungerar ju bra i stol. Det har jag nog sagt tidigare. Bussarna e lite knepigare om man inte kan gå.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Upp till toppen
Annons: