Annons:
Etikettersjukdomarskador
Läst 1372 ggr
HenryssonC
2014-06-22 23:27

Knäskada?

Hejsan!

Jag hoppas verkligen att jag valde rätt tråd, ibland är det så svårt att hitta rätt..

Jag är nu 14 (född år 2000) och för lite mer än ett år sedan började jag få ont i mitt knä. Hade precis slutat på handboll och börjat på Friidrott. Då jag vid det laget var väldigt duktig på att skada mig så tänkte vi inte mer på detta. Men det blev värre och värre, det blev så illa att jag knappt kunde vara med på gymnastiklektionerna. Så fort jag har sprungit, vissa dagar handlar det om endast några 100m, vissa dagar klarar jag kilometrar, men smärtan kommer förr eller senare. Efter en dagsutflykt med mycket promenader så kommer smärtan också förr eller senare. I september 2013 fick jag tid hos sjukgymnast som inte hittade något fel och sa att det var "tillfälligt". I mars kontaktade vi ortoped som kände på knäet men inte kände någonting alls, fick tid till röntgen och svaret kom nu för en vecka sedan. Återigen var det ingenting. Läkaren säger att jag ska "röra mig normalt", inte så lätt med smärtan.

Måste det inte vara "någonting" om jag får så jäääädra ont?! Idag behöver man ju vara sin egen läkare ibland, och jag tänkte att någon här kanske har varit med om liknande och fått kläm på vad det är eller något som hjälper? Har provat att tejpa och linda men varken eller hjälper..

Är så sjukt less på att inte närsomhelst kunna springa en runda, inte kunna gå på någon sport då jag en dag inte kan springa, inte vara med på alla gymnastiklektioner, inte åka iväg med vänner och bada eller gå på tivoli.

Tack så hemskt mycket på förhand!

Annons:
thenameless
2014-06-22 23:40
#1

Hej

Förmodligen kan du ha utslitna menisker och /eller korsband i knät.

När du går eller springer så nöter menisken eller vad du har kvar av dem mot varandra, då de troligen är utslitna skapar det smärta. När de slitits ut helt kommer ben gnugga mot ben istället för brosk och då kommer det göra extremt ont.

Menisken består av brosk därför syns den inte eller väldigt dåligt på röntgen

Detta är min amatör bedömning av vad du beskriver.

Jag hoppas att jag har fel

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

I want to belive
2014-06-22 23:50
#2

Har du provat ilägg i skorna ? Eller knäskydd som stödjer upp knät ? Det låter som att kroppen har sagt ifrån på något sätt..eller en överbelastning Jag vet att min syster spelade mycket fotboll i din ålder , helt plötsligt så fick hon då groteskt ont i sin höger fot och ingen fattar varför , hon var upp på röntgen men det var fint alltihop , men stackarn kunde ju förfan inte gå , ett halvår fick hon trava med kryckor, tyvärr kommer hon aldrig kunna spela fotboll igen .Men hon är fullt frisk . så kroppen kan vara ett sju jävla mysterium.. Inflammation i någon muskel? Jag tror fortfarande att det är en grov överbelastning, att du förmodligen kan ha legat i för hårt med träning att kroppen säger nej, stretchar du mycket ? Jag menar , överbelastning kan du få även om du är världens mest vältränade och aktiva. Hoppas det verkligen löser sig.. Jag fick en spricka i foten av högtrycks tvätt ! Så mycket kan hända av en liten orsak .

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

HenryssonC
2014-06-23 23:01
#3

Jag hoppas innerligt att #1 har fel..  Men bör inte ortopeden eller sjukgymnasten "räknat" ut det?

Glömde nog skriva att jag blev lade av med friidrotten i Juli förra året på grund av långresa och orkade sen inte komma igång igen, dels pga skolan och dels pga knät..Och det var först i januari som gymnastiklektionerna började ta emot.

Det är på sidorna och under själva knäskålen som det bultar och trycker. Så otroligt svårt att förklara smärtan.

Trodde först att det var nya gympaskor, provade nya och inlägg men varken eller gav resultat. Har även provat att tejpa, binda och knäskydd… Veckan innan påsk fick jag hoppa runt på kryckor.

Känns helt hopplöst 😕

HenryssonC
2014-06-23 23:03
#4

Kan även tillägga att jag är väldigt noggrann med att stretcha efter alla sorters träningar, speciellt knät

Upp till toppen
Annons: