Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 2245 ggr
Leffe
2014-06-03 13:15

Nu är fem års kamp över

Han är blind och rullstolsburen och har nu kämpat i fem år för att få sin lagliga rätt till personlig asssistans men nu har den slutliga domen kommit.

Läs vidare Funktionshinderblogen

Annons:
bernil55
2014-06-03 13:31
#1

Det är *fula ord*! 😕

GunillaJa
2014-06-03 14:07
#2

Fruktansvärt att det ska få vara så där. Medmänsklighet verkar inte finnas längre hos politiker och ansvariga.

millam
2014-06-04 15:49
#3

Alla vill bara roffa åt sig så mycket dom kan av det materiella utan hänsyn till människorna och människovärdet. Snabba pengar, det gäller. Mera man lyckas tjäna på andras bekostnad, desto mera lyckad är man. 🐖

Det man ger ut får man tillbaka.. Dom kommer inte undan. Men att vi är lika skyldiga som tillåtit detta. Eller, har dom fört oss bakom ljuset? 😊

thenameless
2014-06-04 18:24
#4

Jag hajar inte hur de tänker i Bro Kommun? Sven om någon borde ju vara berättigad till PA? Skäms politikerna där…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

GunillaJa
2014-06-04 18:29
#5

Det är ju en kommun som skryter om bra tillväxt.

millam
2014-06-04 19:07
#6

Just, skryt om bra tillväxt brukar hänga ihop med besparingar på dom som mest behöver hjälp..🤐

Annons:
Maria
2014-06-06 08:31
#7

Fyyy😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2014-06-06 14:11
#8

Om hans fru (jag har för mig att han har en?) Skulle dö är han ju helt rökt…. böind och rullstoösbunden helt själv

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
2014-06-06 15:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Så många orättvisor det finns kvar, trots att Sverige ska vara ett rikt land. Klimatet har kallnat de senaste åren, medmänskligheten likaså.  Det finns fortfarande mycket att kämpa för.

Vi måste göra våra behov synliga, lättare för andra att förstå! Så länge dom flesta är "normala" tänker man inte på andra, inte förrän man själv sitter i den situationen. Den egna plånboken och de egna "behoven" är närmare.

Information och åter information! Vädja till dom själva, hur skulle dom som nu är friska reagera om dom var i den situationen? Sånt kan hända, man ska inte ta nåt för givet. 😊

RuiXue
2014-06-07 14:05
#10

Antar att Bro kommun står på kundlistan hos den där äckliga juristen som lär kommuner att säga nej. Ni vet, den där… Jag har (tack och lov) tappat namnet på honom, men han var ju med i TV för en tid sedan i programmet som just handlade om alla avslag och sånt.

Jennie


thenameless
2014-06-07 19:13
#11

#10 Det skulle inte förvåna mig om de var stammisar hos honom. Men det får vi nog aldrig veta?

Sven var ett tag även Sajtvärd för Funktionshinder.ifokus.se Som några av er säkert minns?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
2014-06-07 22:33
#12

Sven ja.. vad har han med detta att göra? Har jag missat nåt? Eller , kan det vara DEN Sven det handlar om? Ojdå.. 😕

RuiXue
2014-06-07 23:35
#13

Ja, det är DEN Sven, han som tidigare var väldigt aktiv på iFokus och även Sajtvärd för flera olika sajter här😕

Jennie


Annons:
thenameless
2014-06-08 13:55
#14

#12 Ja det är DEN Sven.

Han kunde ju inte vara kvar längre efter bland annat de ändrade något i inloggningen så att hans Läsare synkade eller nåt liknande

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
2014-06-08 15:16
#15

Jaa, undrade ju vart han tog vägen. Men så trist för honom allt det här. Hoppas det löser sig i alla fall till det bästa. 🌺

thenameless
2014-06-08 17:36
#16

Det var i alla fall nåt med hans skärmläsare/talsyntes eller vad  det nu heter som blinda använder för att läsa text? Som gjorde att han hade problem?.

Han skrev redan då här om sin strid med Bro Kommun, de som orkar kan säkert hitta de inläggen/artiklarna

Han hoppade av i alla fall efter konflikt med ifokus

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2014-06-08 19:29
#17

De höll på att göra ändringar här tror jag, men han hade lite för kort stubin så han hoppade av. Tror säkert han skulle kunna vara här nu men han blev en Facebookare. 🙂

Själv är jag tyvärr lite överallt och missköter mig. 🤦‍♂️

Har tänkt fråga honom hur det gick till men det kanske är för intimt. Handlar nog om tidtagning på toa-besök etc. Blir det under 20 tr/vecka är det kommunens sak och då blir det (kvar på) hemtjänst, någon stund ibland.

Det har gått helt på tok med personlig assistans  och det är FK och juristerna ihop som sabbat det, såvitt jag förstår.

RuiXue
2014-06-10 23:15
#18

Lagen om LSS följs inte alls av många kommuner tyvärr, de gör ALLT för att slippa betala för personlig assistans även om så den som ansöker är helt beroende av hjälp för att kunna klara vardagen🤔 Bro kommun verkar höra till den kategorin kommuner som totalt struntar i mänskliga rättigheter för funktionshindrade!

Är vän med Sven på Facebook i alla fall🙂

Jennie


millam
2014-06-10 23:22
#19

Klart man kan vara vän! Bra att man har vänner, dom behövs! Men jag tycker det låter jobbigt för honom detta.

Många friska unga personer fattar inte eller bryr sig inte, inte förrän dom själva är i den situationen. Önskar allt gott för Sven! 🌺

RuiXue
2014-06-11 20:28
#20

Det är det som är problemet många gånger. De som sitter och tar besluten har själva aldrig vart på andra sidan planket så att säga. De vet inte hur det är att leva med ett funktionshinder och vara beroende av hjälp från andra för att få ihop vardagen. Då ser de gärna bara kronor och ören istället tyvärr😟

Jennie


Annons:
thenameless
2014-06-13 00:10
#21

För längesen läste jag om ett projekt där de lät politiker testa at vara blinda/handikappade ett slag, Bara för att ge dem en inblick, minns inte om det var på kommun eller landstingsnivå?

Jag tror att det ingår i Socionomutbildningen också? men är osäker… Borde göras oftare

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
2014-06-13 01:04
#22

Definitivt borde ingå i utbildningen!

Då dom tycker att gruppen handikappade är relativt liten (som tur är) och behöver mycket resurser (anser dom) har dom ingen som helst empati.

Så rejäl utbildning av beslutsfattarna, gärna en längre tid då dom får vara blinda och förlamade.. en vecka eller så minst. Känna på hur det känns att vara riktigt beroende, gärna ha ont också. (Den biten kan jag ta hand om personligen)😈. Personalen ska naturligtvis ha bråttom, inte hinna med deras behov.

Tyvärr blir det så att den gruppen är liten även när man röstar. Men skam den som ger sig! 😃

thenameless
2014-06-13 17:14
#23

Tyvärr tror jag mest detta handlade om en "prova på dag" typ.

Alltså att de hade en dag där de fick leka runt i rullstolar och testa att ta sig in genom dörrar etc eller att gå med bindel för ögonen ett slag.

Men lite är ju bättre än inget alls

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-06-14 23:42
#24

De borde få prova på i minst en vecka att sitta i rullstol som om de vore helt oförmögna att använda benen, och dessutom ta sig runt som vanligt folk ute, dvs vara ute på stan, åka kollektivt, ta sig runt i köpcentra eller shoppinggator och allt annat man möter. 
Vad gäller uppleva blindhet så vore det kanske bättre om de fick prova på en hinderbana i totalt mörker, en hinderbana som ska likna stadsmiljö och med de ljud som finns i staden. Att skicka ut folk på stan med ögonbindel vore livsfarligt… De som förlorat synen eller aldrig kunnat se utvecklar ofta starkare sinnen vad gäller hörsel och känsel som kompensation, men sådant tar tid.

Jennie


Upp till toppen
Annons: