Annons:
Etikettpersonlig-service
Läst 2276 ggr
bernil55
2014-04-15 09:18

Vilken sorts hjälp?

Bra fråga men jag kan tyvärr inte svara eftersom jag har hemtjänst.

Annons:
Maria
2014-04-15 09:21
#1

Jag kan heller inte svara eftersom jag ingen hjälp har😉 mer än min man.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

millam
2014-04-15 09:42
#2

Samma här, har ingen hjälp utifrån alls! Ännu räcker familjen till! 🙂

bernil55
2014-04-15 09:44
#3

En ruta till då för hemtjänst, en för man, en för fru, en för annan partner, en för släkting,en för grannar,  en för… fler förslag? 😉

Allvarligt talat funderar jag mycket på sånt,  särskilt på hur ensamboende klarar sig när de blir sämre och nästan behöver hjälp. Jag slet länge (ajaj, ryggen!) innan jag tog hjälp med städning och liknande.

millam
2014-04-15 13:13
#4

Ibland tycker jag synd om maken, jag städar inte alls.. Lagar mat bara ibland, handlar sällan.. Undrar om maken har rätt till ersättning för allt jobb han gör för mig..😮

bernil55
2014-04-15 23:51
#5

Förr i  tiden (när jag vikarierade som biståndshandläggare 1999) kunde folk få nåt anhörigbidrag om de vårdade/hjälpte en anhörig. Har sett det diskuteras nyligen men vet faktiskt inte hur det ser ut nu. Hittade inget på min kommuns sida i alla fall.

RuiXue
2014-04-16 05:13
#6

Jag har bara hjälp från mina föräldrar i dagsläget men står väl i funderingarna på att ansöka om personlig assistans då jag inte vill belasta mina föräldrar så mycket och egentligen behöver mer hjälp än jag har idag. Hemtjänst skulle jag aldrig klara av rent mentalt då jag har svårt för att ha en massa okänt folk springande hemma. Brukar knappt ens ta hem kompisar, så ska jag ha någon hjälp så ska det vara en eller ett par personer som kommer, som jag själv valt och känner förtroende för, inte 20 olika som är helt sönderstressade av ohumana tidsscheman.

Jennie


Annons:
millam
2014-04-16 11:28
#7

"6"där förstår jag dig till fullo!  Jag skulle fått hemtjänst också, men tackade nej. Inte roligt att ha främmande springandes hemma. Nån dag får jag säkert också acceptera det, tyvärr. Så länge vi tycker lika här hemma och bördan inte är alltför tung för maken, så går det an att ha det så här.

RuiXue
2014-04-18 02:35
#8

Jag bor ensam med min katt. Har förvisso mina föräldrar i samma kvarter så det är inte svårt för dem att hjälpa mig, men de ska inte behöva oroa sig för mig när jag nu är 28 år gammal! Och de ska heller inte ens behöva tänka att undrar hur det går om vi åker bort si och så länge på en resa, vilket de i dagsläget gör i och med att jag inte har någon kommunal eller annan hjälp. Men man drar ju sig för det där med att ansöka om hjälp i hemmet! Speciellt när det nu är så fruktansvärt svårt att få assistans genom LSS! 

Hemtjänsten i kommunen är värre än katastrofal, mycket tack vare en person som suttit på sin post alldeles för länge och inte har någon som helst koll på hur det är ute i fält. Det är så illa så att många av de som har hemtjänst gråter och känner sig som en börda, och de anställda försöker hålla masken under besök, men sedan brister allt när de kommer ut i bilen igen och ska till nästa besök. Det plus att det är så många olika människor gör att jag vägrar hemtjänst även fast det skulle hjälpa mycket att ha hjälpen😟

Jennie


millam
2014-04-18 12:45
#9

Förfärligt. Man drar sig ju för att söka den hjälpen..

Nu har jag den fördelen att man blir ju inte yngre heller precis, så kanske bättre att börja se efter annat boende, för äldre..

Men det dröjer nog några år det med, då jag inte vet vart dottern som nu bor hemma då tar vägen. Inte lätt för ungdomar heller att få boende nuförtiden..

thenameless
2014-04-20 11:55
#10

Min farmor fick ett ganska integritetskränkande formulär med frågor att fylla i från kommunen när hon just börjat få hemtjänst.

Hon vägrrade emellertid annan hemhjälp än matlådor så länge hon bodde hemma och vägrade svara på flera av frågorna i formuläret.

Så kan man också göra. "Kommunen ska skita i hur många gånger man skiter"

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
2014-04-20 15:22
#11

Som om man förlorade värdigheten för att man är äldre eller/och handikappad. Mindre värd, man jobbar ju inte, får inte heller jobbavdrag, får betala högre skatt osv..

thenameless
2014-04-20 18:40
#12

Jo men det var en massa frågor om  hennes inkomster, förmögenheter hur ofta hon gick på toa,Vad hon gjorde där? duschade, hade sexliv mm.

Visst inkomsterna kan jag förstå för den avgör vilken avgift hon ska få. Men resten var helt onödiga

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2014-04-26 22:07
#13

#12 Hm, jag går ju och funderar - till exempel - på om jag kommer att kunna få hemtjänsten att lyfta upp mig i min säng sedan gubben (särbo) lagt sig där så vi i alla fall kan gosa en stund…

#8 Så förfärligt det låter! 😭

Jag tror vi har det förhållandevis bra här, men nu håller dom på och gör om systemet igen så jag vet inte var det hamnar. Vi får välja nu, både servicetjänster (städning m m) och personlig omvårdnad. Tills jag ev väljer har jag berömda Attendo Care till det senare men har bara larm, sjukgymnast och arbetsterapeut tills vidare. Helt ok. Till städ har jag valt kommunen och det har funkat bra, bortsett från att folk t ex ska göra och föda barn, men vikarien som jobbar nu är också bra. 🙂

Kommunerna har ju så totalt olika system så inget går jämföra.

Annons:
thenameless
2014-04-27 10:31
#14

#13 Det tror jag ju att de borde kunna hjälpa dig med? Det är väl du som har hemtjänsthjälpen väl?

Så de borde ju som vanligt hjälpa dig i säng även om du har sällskap…Det är ju inte deras jobb att döma ut ert samliv. Oavsett vad ni har tänkt göra ihop när de lämnat ert hem?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2014-05-06 00:56
#15

#14 Tack för de uppmuntrande orden. Jag vet inte!

thenameless
2014-05-06 18:10
#16

Testa eller fråga, Jag har svårt att tro att de vägrar hjälpa dig bara för att din "pokjkvän" befinner sig i huset.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2014-05-06 19:33
#17

Nä, men jag lär väl måsta lyftas och vridas med jämna eller ojämna mellanrum och jag är dessutom inte lätt. Och vi samsas dessa stunder i  en 105-säng. 🙂

thenameless
2014-05-06 22:53
#18

Klarar du inte att vrida dig själv i sängen alltså?

Det komplicerar ju saken. Brukar hemtjänsten hjälpa dig med det i vanliga fall då?

Ursälta jag vet ju inte graden av ditt handikapp? Vet att du har elrulle men tänkte att det kanske mest var av lathet..

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: