Annons:
Etikettfärdtjänst
Läst 2394 ggr
ElLobo
2014-04-09 09:36

Färdtjänstresenärens hårresande upplevelser

Färdtjänstresenärens hårresande upplevelser

Chaufförer som är uttröttade och vinglar på vägen, som kör för fort och med dåligt fungerande bromsar. "Människor vågar inte åka färdtjänst längre" säger Britt Artursson, ombudsman för Synskadades riksförening i Skaraborg.

LänkFärdtjänstresenärens hårresande upplevelser

Västtrafik känner inte igen kritiken

Gunilla Wicktor, pressansvarig för den anropsstyrda trafiken inom Västtrafik, känner inte igen kritiken som resenären beskriver.

LänkVästtrafik känner inte igen kritiken

Annons:
VildaVittra
2014-04-09 09:43
#1

Eller färdtjänstchaufförer som har så bråttom att de inte har tid att spänna fast en rörelsehindrad med ett säkerhetsbälte innan vansinnesfärden så en annan i samkörningen fick spänna loss sig själv och försöka ta sig fram till den rörelsehindrade medan bilen krängde.

Jo tack, jag har stött på en hel del muppar, men väldigt många bra och trevliga också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

bernil55
2014-04-09 19:35
#2

Fy sjutton! Upphandling blir ett  allt fulare ord för mig! 😭

(= billigt, inget annat)

thenameless
2014-04-10 23:43
#3

Tyvärr är det ett fult ord ifrån början men det har blivit fulare i takt med att de pressas att lägga allt lägre bud för att driva verksamheten

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2014-04-12 19:38
#4

#3 Ja, du har nog alltför rätt i det. 😢

Men det heter att annat än pris ska räknas in. Det känns som jag ställt en fråga om det nånstans, typ "hur tänker ni upphandlare/hur bör de/ni tänka" men minns ej var och hur… 

Miljön vet jag jag tänks mycket på här i Östersund, vid upphandlingar, men en god miljö för jorden och dito för oss brukar liksom inte innebära samma sak. underligt nog.

thenameless
2014-04-13 10:47
#5

#4 Miljön var viktig vid upphandlingar förr när det var trendigt…. Det verkar det inte vara längre? I alla fall tycker jag at man hör och läser allt mer om att de läggerallt  mindre vikt vid det.

Numera handlar det främst om att skapa så låga kostnader som mäjligt åt kommuner och skattebetalare.

Det är väl som med trängselskatten i Stockholm? Det brukade handla om att minska trafiken och utsläppen samt skapa en hälsosammare miljö.

Numera handlar det om att finansiera vägbyggen istället….

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2014-04-13 12:43
#6

Östersunds kommun är visst ute efter miljömedaljer, typ. I höstas hade  t ex ett bolag sina färdtjänstbussar (diesel) inne på någon omgöring, så de skulle gå köra miljövänligare. Många nyare (alla?) går på el.

Jag vet att vi fått något miljöpris av någon sort. Hedersomnämnande eller nåt.

Titta här: Miljö

🥳

Annons:
thenameless
2014-04-13 19:32
#7

Det låter ju jättebra.

Taxi 020 i Stockholm brukar göra reklam på sina bilar om att de går på etanol eller gas och liknande. Jag tror inte att alla deras bilar gör det? men fler och fler.

i Det sammanhanget kan man nästan förlåta dem för att de snodde pt sig färdtjänstkörningarna i stan tillsammans med Kurir.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
2014-04-14 10:56
#8

Visst finns det allehanda filurer bland förarna. Dom jag åkt med finns många jag velat anmäla, men spar det till de riktigt grova fallen.

Angående etanol. Skulle ut o åka, bokade kombi. Skrev (bokar via nätet) att jag hade rullstol och bagage. Fram kommer en kille som börjar ondgöra sig mängden bagage, 2 resväskor, inte extremt stora.en av dom kabinväska. Klart man har bagage när man kommer från resa, det hade jag ju skrivit..

Rullstolen var visst också ett problem. För att han hade en SUBARU. Jag fattade noll. Förstod sen. Dom har en "bulle" i bagageutrymmet och därmed mindre bagageutrymme. Började ifrågasätta varför han inte lämnade körningen till nån annan med större kombi, jag hade ju skrivit att det fanns bagage!' Hur som, platsen räckte och blev över, det fanns ju baksätet också..körde med halvtomt bagageutrymme..

Halva vägen hörde jag bara suck stånk suck, han var irriterad och körde vårdslöst.. 

Såna exempel finns det många av, tyvärr.

thenameless
2014-04-14 19:10
#9

#8 Det är sådana typer du SKA anmäla för han vill uppenbarligen inte köra taxi så du hjälper honom på traven emot en annan karriär

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
2014-04-14 19:21
#10

Du har nog rätt. Var bara så trött efter en lång dag på resande fot.. och ända sen dess har dagarna varit mera än fulltecknade. La på minnet hans id-nummer dock--😃

RuiXue
2014-04-15 03:12
#11

Undviker alla transportmedel som någon annan än jag eller pappa kör. Har blivit erbjuden färdtjänst innan men tackat nej just på grund av alla skräckhistorier man hör. Nyttjar inte ens sjukresa för att det bara blir ett stressmoment och ökade smärtor på grund av fel transport. Ska försöka skaffa mig en handikappanpassad bil nu istället så jag kan köra längre sträckor igen, i dagsläget kör jag pappas bil som är helt manuell och då är jag väldigt begränsad i avstånd som jag klarar att köra. 

Lider verkligen med dem som råkar ut för skräckfärder 😕

Jennie


bernil55
2014-04-15 09:15
#12

Jag lider med mig, som inte har något annat alternativ nu än färdtjänst.
Killarna och tjejerna har varit underbara, i princip allihop. Men busseländena…. 😕

millam
2014-04-15 09:38
#13

Har självmant valt bort bilen för att ha råd med annat jag njuter av, så länge jag orkar. Mitt inne i stan anser jag att jag inte heller behöver  egen bil då det finns T-bana och färdtjänst.

Dom flesta förarna är ändå mycket trevliga!

Annons:
bernil55
2014-04-15 09:50
#14

När jag var frisk ("frisk") hade jag bara bil en kort period, annars gällde buss eller apostlahästar. Vid lämpligt väder cykel. Sen blev det bil i några år när jag blivit för klen att gå nån längre bit. Sen orkade jag inte ta mig till garaget, så då sålde jag den kära, kära Lilla Blå. 😕

Jag var egentligen inte så ledsen, det var ju som det var. Men jag visste inte då hur dåligt färdtjänsten skulle funka för mig.

RuiXue
2014-04-16 05:24
#15

Jag bor ute på landsbygden i en småstad med dåliga förbindelser om man inte är fullt frisk så man kan nyttja bussar och tåg problemfritt. När jag var i arbetsfört skick och mina föräldrar fortfarande hade husvagn så bilen var borta när de var på semester, då var egen bil ett måste här för att kunna ta sig runt utanför samhället. Även om det finns bussar och tåg till vissa städer så är det begränsat. Med ett rörelsehinder är man definitivt beroende av att någon kör, att man kan köra själv eller har någon som släpper av och hämtar vid tåget, eller färdtjänst. Men i själva samhället tar man sig runt rätt bra i alla fall. För en person utan rörelsehinder tar det kanske 20-30 minuter att cykla från ena ändan av samhället till den andra i maklig takt.

Jennie


thenameless
2014-04-16 19:22
#16

Jag åker mestadels Buss och Tunnelbana/pendel/Spårvagn med mitt färdtjänstkort, Men det gånger jag tar taxi så skulle jag inte acceptera dåligt bemötande ifrån förarna. Kanske lätt för mig att säga som man?

Men jag är van att säga ifrån om jag tycker föraren e på avvägar eller skulle bete sig illa. Jag vet inte vad jag skulle göra om jag blev antastad? Det har tack och lov aldrig hänt. Men jag uppmanar er kvinnor därute att säga ifrån och anmäla direkt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
2014-04-16 20:10
#17

Det är inte så lätt att säga direkt till föraren varje gång, i alla fall jag känner lätt på mig förarens sinnestillstånd, även risken hur lätt det kan eskalera. Orkar inte med den negativa stämningen sen.

Då brukar jag oftast sitta tyst, försöka strunta i honom.. memorera förarnumret och ringa till kundtjänst när jag kommit hem..

Fick faktiskt en gång blomstercheckar från färdtjänst, minns inte riktigt varför nu..

Faktiskt kan jag tycka att ibland klagar medresenärer lite för aggressivt på föraren också, speciellt i ett fall då han var alldeles ny i jobbet, hade antagligen inte fått tillräcklig utbildning, hade dessutom utländsk bakgrund och inte förstod direkt vad kunden ville. I stället för att tala tydligt började HON skälla ut föraren.. hetsade upp sig i onödan, tyckte jag. Föraren var ju inte otrevlig på något sätt.

thenameless
2014-04-16 22:12
#18

Jo det är sant man måste kunna avväga när det är avsiktligt antastat/dåligt bemötande och sen bemöta det på rätt sätt.

Det är onödigt att bli otrevlig själv innan man sett om föraren missförstått eller ej?

Som du säger är det väldigt sällan man får en förare som inte har fått permis ifrån förläggningen numera

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
2014-04-23 21:16
#19

Jag körde färdtjänst i nästan 40 år innan jag blev sjuk själv och det har väl alltid, precis som i alla yrken funnits personer som inte passar för sitt yrke. Nu åker jag själv ganska mycket och det är ytterst sällan jag råkat ut för dålig förare. Det jag inte gillar och påtalar är de som sitter och pratar i mobilen under färden

millam
2014-04-23 21:33
#20

Håller med angående mobiler när man kör. Tycker det är många som gör det. Har haft lite svårigheter själv med det, säga till eller ringa till kundtjänst..

Tycker att det borde vara förbjudet. Men det blir väl inget förbud förrän nåt allvarligt händer. Ofta är resenärerna dessutom extra sårbara vid en eventuell olycka.

Annons:
RuiXue
2014-04-23 22:57
#21

Man kan ju hoppas på att det blir ett mobiltelefon förbud snart i Sverige när man kör bil. Det kan ju gå så fruktansvärt illa om något händer på vägen! Än värre är det ju om man är yrkeschaufför och har ansvar för andra liv än sitt eget i bilen också, och alla har ju för den delen ansvar för både sin egen och andras säkerhet när man sitter bakom ratten, men det blir ju än mer påtagligt för yrkesförare på något vis. 

Blir alltid både arg och rädd när jag är ute i trafiken och möter bilister som sitter med mobiltelefonen vid örat och tjatar och inte verkar se vägen ens.

Jennie


thenameless
2014-04-25 17:42
#22

Det är ju förbjudet att tala i mobil utan "hands free" numera men det räcker kanske inte?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
2014-04-25 20:24
#23

Va, är det förbjudet? Trodde Sverige var ensamt land i Europa där det inte var förbjudet..

ElLobo
2014-04-25 21:12
#24

#22 och #23: Jodå, det är fortfarande tillåtet, men bilförare som sms:ar eller pratar i mobiltelefon på ett trafikfarligt sätt riskerar böter. 

Länk: Transportstyrelsen

millam
2014-04-25 23:06
#25

Tack för info!

thenameless
2014-04-26 00:58
#26

#24 Nej sedan årsskiftet är det förbjudet att tala i mobil utan handsfree  så tillvida att det kan ske utan att vara trafikfarligt.

Om du brukar göra det ändå? Se upp för blåljus

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-04-27 02:13
#27

Ser folk sitta och tjata i mobilen bakom ratten som aldrig förr fortfarande, så verkar vara många som är sugna på böter🤪

Jennie


Annons:
millam
2014-04-27 10:19
#28

Det är en stor trafikfara. Många taxiförare pratar glatt utan att ha handsfree..

thenameless
2014-04-27 10:22
#29

Jo jag vet. Och jag misstänker att trafikpolisen inte direkt har det högt på sin lista att kontrollera/bötfälla? precis som inbrott, skadegörelse, misshandel och mord är lågprioriterat

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-04-28 03:12
#30

Polisen har inte tillräckligt med resurser heller tyvärr. Det ska ju sparas där med, som överallt annars. Hade de kunnat ha frekventa kontroller så hade kanske folk blivit mer avskräckta från att bryta mot lagarna med tanke på hur dyrt det kan bli. Ibland när jag vart ute och kört på några av de värsta dagarna på hela året (Påskhelg, Midsommarafton och sånt) så har jag kunnat köra 10 mil åt vart håll utan att se EN ENDA polisbil på hela vägen! Och det är ändå dagar då de tenderar ha mer kontroller i och med att det är fler bilar på vägarna, då kan man bara tänka sig hur det är på en vanlig Torsdag förmiddag någonstans. 

Folk vet om att det sällan görs kontroller, så de tar chansen och gör som de vill bakom ratten. 

Härom året när jag satt på en Expressbuss upp till Göteborg så satt chauffören och SMSade på motorvägen större delen av vägen. Det kändes inte alls tryggt! Var nästan så jag erbjöd att ta över ratten trots att jag inget busskort har, jag hade i alla fall hållt ögonen på vägen.

Jennie


thenameless
2014-04-28 20:47
#31

Sånt är ju direkt farligt, Att prata är en sak men att texta är mycket farligt då han ju  inte hade en fast grepp om ratten samt dålig uppmärksamhet

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-04-28 23:12
#32

Ja, det var totalt livsfarligt! Till saken hör att bussen körde säkert 100-110km/h på motorvägen också! 

Har väldigt svårt för att åka med för mig okända förare, mycket tack vare att så många sitter med telefonen medan de kör.

Jennie


Upp till toppen
Annons: