Annons:
Etikettersjukdomarskador
Läst 6504 ggr
PttCherie
2014-03-24 21:37

Är gipset fellagt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brött ringfingret i fredag och fick den gipsad. Men det ser och känns så fel! Även pekfingret kan jag inte böja på, då gipset står ivägen. Tycker ni också att gipsningen ser fel ut? 

Utöver det, så donnar handen av, när jag har de vid hjärtläge, så.. gipsen är väl formodligen för tjatt också. Måste även påpeka att det finns bara gips i den överdelen av handen.

Annons:
thenameless
2014-03-24 22:11
#1

Ingen aning? Kolla med doktorn på VC eller akuten

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

PttCherie
2014-03-24 22:37
#2

har fått tid imorgon i danderyds sjukhus… men jag blir galen på trycket, så snart får jag väll ett adhd-anfall och tar bort allt :/ jag går även på citodon då jag har en förjävlig pishlashskada, men inte ens d hjälper för trycket i armen :l

thenameless
2014-03-25 18:33
#3

Det kan mycket väl vara så att gipset sitter för hårt, Så bra att du fått tid att kolla upp det. Gipset ska stödja men inte skära av cirkulationen.

Nästa gång de gipsar se till att röra på fingrar och handled under tiden för att säkertsälla att det inte är för hårt.

Gopsaren ska nprmalt set fråga sig om det känns bra också

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-03-25 21:35
#4

Jag tycker det ser vansinnigt konstigt ut! Alldeles för litet om man säger så. Fingrarna ska vila bredvid varandra, inte tryckas ihop så de ligger på varandra. Har du dessutom ont av trycket från gipset så är det bättre att det åker av helst redan ikväll för att minska risken för trycksår, nervskador och skador av dålig cirkulation! 

Ser helt ärligt ut som om du blivit gipsad av ett dagisbarn🤔

Jobbar inte inom vården, men såvida inte gipset måste hålla en fraktur helt på plats (alltså att benet är helt av i fingret) så hade i alla fall jag tagit bort gipset och istället tejpat ihop fingrarna för att spjäla skadan… Ofta med fingerskador så tejpar man ihop det skadade fingret med ett finger bredvid. Ibland ges en stödskena för komfortens skull, men då är det liksom bara en gipsskena som fingrarna vilar på.

Jennie


PttCherie
2014-03-27 10:56
#5

tack så mycket för alla svar :) gipset var faktiskt sönder redan i lördags(gipsade i fredags). Var då på akuten pgv whiplashskada, jag mände bland annat för en sjuksköteska att gipset var helt fel, men hon tittade och sa, "så länge inte fingrarna är blå, så är d ingen fara".. måndags ringde jag igen och klagade, fick en ny tid hos ortorpeden, på tisdag. Då konstaterade läkaren att gipset var sönder, så nu har jag ett nytt :) sitter mycket stadigare, och nu har jag bara tummen och lillfingret "fria!.. tusan så kan det gå

thenameless
2014-03-27 13:43
#6

Färre fingraratt bryta igen så det är väl bra?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Upp till toppen
Annons: