Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 2749 ggr
Leffe
3/7/14, 11:04 AM

Paralympic i Sotji 2014

I eftermiddag och kväll är det invigning av paralympic med start i SVT1 klockan 17. Fortsätter sedan i SVT2 klockan 18:00.

Svensk fanbärare är skippern i rullstolscurlinglandslaget, Jalle Jungnell.

Annons:
millam
3/7/14, 2:37 PM
#1

Tack för info! 

Bra att Viasat inte köpt dom rättigheterna, tävlingarna kanske får flera tittare än friskas OS när SVT visar dem!

RuiXue
3/7/14, 11:20 PM
#2

Rackarns att jag inte såg detta tidigare! Hade inte en tanke på att Paralympics började idag!

Får bli att titta på lite OS ändå framöver, nog faktiskt mer intressant med Paralympics än vanliga OS😃

Jennie


thenameless
3/8/14, 10:41 AM
#3

Finns det någon sport Jalle inte har sysslat med?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
3/8/14, 11:13 PM
#4

Det var en väldigt bra fråga om Jalle! Han började ju lira rullstolsbasket rätt snart efter sin skada och höll på med det på elitnivå fortfarande när han var 42, och nu när han blir 60 så är det curling! Har hört att han kört marathon några gånger också! Han hör verkligen till den gruppen människor som gör det bästa utav situationen🙂 Det är en person jag ser upp till! 

Det gick ju bra tillslut mellan Sverige och Finland i curlingen idag! Bara hoppas det fortsätter gå bra för det Svenska laget😃

Jennie


thenameless
3/9/14, 3:01 AM
#5

#4 Han var rätt bra i pingis också… och har hållit på lite med friidrott.

Jag kollade lite på hockeyn idag. Dom hade ju inte en suck emot amerikanerna men ändå kul att se hur de tar sig fram på isen.

Satt och funderade på om och hur man kunde göra slädarna simidigare och lättare att manövrera? E lite så min hjärna funkar Men såg rätt kul ut iaf

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

gromar1942
3/9/14, 1:05 PM
#6

Vi skriver en hel del om paralympiska vinterspelen 2014 på Sport iFokus

Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus

Annons:
gromar1942
3/9/14, 1:55 PM
#7

Just nu sänds matchen Kanada - Sverige i rullstolscurlingen på SVT2

Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus

RuiXue
3/9/14, 11:17 PM
#8

Inte haft tid att titta på TV alls idag då jag och mina föräldrar var bortbjudna till mammas kusin ett antal mil bort. Kom väl hem för en timma sedan. Men ska se om det går att se något på SVT play från idag😃

Jennie


thenameless
3/10/14, 7:12 PM
#9

Curling e nog inte kul i någon form att titta  på? Jag har försökt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
3/10/14, 7:15 PM
#10

Dagens facit

Guld: Helene Ripa längdskidåkning

Brons Zebastian Modin längdskidåkning

thenameless
3/11/14, 5:30 PM
#11

Grattis till dem. Själv är jag tvingad till praktik på dagarna så jag missar det mesta numera

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Lasse
3/12/14, 8:35 AM
#12

Idag vurpade Helene Ripa och klarade inte kvaltiden och det var inte konstigt med det stora snöfallet med massa modd i spåret. Då blir det svårt för Helene som bara har ett fungerande ben.

Zebastian Modin däremor slutade trea i kvalet och är klar för semifinalen som kommer lite senare.


Leffe
3/12/14, 11:36 AM
#13

Zebastian Modin tog silvermedalj

Annons:
thenameless
3/14/14, 4:20 PM
#14

Då spotta han upp sig ett steg. Förut verkade han bara sikta på Bronsen, men har väl släppt det nu?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
3/15/14, 7:36 AM
#15

Det blev silver i dagens stafett i längdskidåkningen genom Helene Ripa och Zebastian Modin

thenameless
3/15/14, 6:20 PM
#16

Vi kan inte ha haft särskilt många aktiva deltagare va? Jag har kollat lite och det verkar mest vara han Modin och Curlinglagen?

Knappt några i utförsåkning eller längd, Jag vet inte om rodel eller

Såg att de hade Skidskytte för blinda. Det är en bragd i sig

Skelleton finns med i Paralympics? 

Hade de någon Konståkning?

Jag vet inte? men det kändes som att vi hade väldigt få deltagare…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
3/15/14, 9:34 PM
#17

Kälhockeylandslaget med ett gäng spelare har varit med och slutade sist. Linnea Ottoson Eide i alpint. Modin var med i skidskytte och slutade åtta har jag för mig. Helene Ripa i längdskidåkning som tog guldmedalj och som du säger curlinglaget.

Sverige har tagit dubbelt så många Medaljer i Sotji jämfört med Vancouver 2010 då det blev två stycken.

Det finns chans för fler i Sotji då Sverige är med i tre grenar på söndagen.

  • Längdskidåkning 10 km fristil herrar synskadade
    Tid: 07:20
    Svensk deltagare:
    Zebastian Modin

  • Alpint storslalom damer sittande åk 1
    Tid 07:35
    Svensk deltagare:
    Linnea Ottosson Eide

  • Längskidåkning 5 km fristil damer stående
    Tid: 08:23
    Svensk deltagare:
    Helene Ripa

  • Alpint storslalom damer sittande åk 2
    Tid: 10:45
    Svensk deltagare (eventuellt)
    Linnea Ottosson Eide

thenameless
3/16/14, 10:24 AM
#18

Är det bara tre svenska skröppel som sysslar med skidåkning?

Jag vet visserligen inte vad de hade för kvalgränser om någon?

Men jag trodde att vi i ett land som Sverige skulle kunna få fram fler än tre..

En annan sak: Om någon kan förklara för mig? Jag kollade ett tag på Längdskidåkningen igår (Lördag) Och jag fick intrycket av att det var flera klasser som körde samtidigt.. har jag rätt?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
3/16/14, 11:29 AM
#19

Du har helt rätt. Beroende på klass (funktionshinder) startat man olika tider. Någon eller några har räknat ut det där. Sedan gäller det för alla att komma först i mål.

När det gäller åkare i Sverige så finns det säkeert fler, men som du skriver så är det nog en kvalgräns.

Leffe
3/16/14, 11:35 AM
#20

Det blev ingen "svensk dag" idag sista dagen. Storslalom 11:e plats, damernas fristil på längdskidåkningen 15:e plats. herrarnas 10 km fristil i längdskidåkningen 6:e plats

Nu är eftermiddagens avslutning kvar sedan slipper ni oss skrivande om paralympiv på två år.

Annons:
thenameless
3/16/14, 10:36 PM
#21

#20 Du får ju g'rna skriva ett sammanfattande inlägg Leffe. Iom att jag har så dålig koll

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
3/17/14, 12:54 AM
#22

Finns säkert många fler aktiva i Sverige som egentligen kvalar in till Paralympics (och de vanliga Olympiska spelen också för den delen) problemet ligger nog mycket i att den Svenska organisationen väljer att skicka så få till spelen! Jämför man våra trupper med många andra länder så har vi oftast en väldigt liten trupp och är inte ens representerade i varje gren.

Jennie


thenameless
3/17/14, 10:33 AM
#23

#22 Precis, det är nog något sådant? jag såg lite kort på invigningen och tyckte det var väldigt få aktiva.

Vintersporter har jag inte någon kläm på men det borde ju finnas fler än tre skidåkare och kälkhockey och curlinglagen som skulle vilja åka och kunna kvala in?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
3/17/14, 11:49 PM
#24

Ja, det finns nog absolut fler som klarat kvalkraven för Paralympics. Bara det Svenska förbundet som snålar skulle jag tro. Har hört något om att USA har en så stor trupp (en del beror ju på folkmängden så klart) för att de låter alla eller i alla fall väldigt många som kvalar in till de Olympiska spelen delta, och det är säkert likadant med Paralympics, de satsar helt enkelt mer på aktiva talanger där än vi gör här.

Sverige borde i det stora hela satsa mer på Olympiska spelen och Paralympics tycker jag.

Jennie


thenameless
3/18/14, 6:21 PM
#25

Jag tycker ju att de borde försöka skicka någon aktiv i varje gren. Oavsett om de har en extrem medaljchans, Kanske kliver en ny stjärna fram?

All heder till den där blinda skidåkaren men jag hade velat se och höra om fler.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
3/18/14, 8:35 PM
#26

Ja, det borde satsas på minst en deltagare i varje gren. Har vi ens någon aktiv i de olika rodel grenarna till exempel?

Jennie


thenameless
3/18/14, 10:18 PM
#27

Leffe eller gromar 1942 vet kanske något om det?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Upp till toppen
Annons: