Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1608 ggr
millam
2014-03-03 21:22

framkomlighet i Stockholm

Dörrarna in till Västermalmsgallerian på kungsholmen har bytts ut. Förr öppnades dörrarna automatiskt när man närmade sig dörrarna, nu ör man beroende av att någon annan öppnar dörrarna in till gallerian för att över huvudtaget kunna ta sig in där med rullstol. Tycker att det är jobbigt, vill ju, liksom dom flesta handikappade, kunna klara sig utan hjälp av andra så långt som möjligt. Undrar vilket ljushuvud har gjort detta utan att ta hänsyn till alla som uträttar sina ärenden där. Har skrivit till dom, hoppas på svar snarast!

Annons:
thenameless
2014-03-03 21:36
#1

Troligen har det gjorts för att spara energi och med det pengar. Lite trist att de inte satt in åtminstonde dörröppnare för de funktionshindrade som har svårt med dörrar.. Det finns ju välbeställda individer även bland oss

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
2014-03-03 22:30
#2

Det är en typ av tung svängdörr, som kan öppnas åt bägge hållen. Har man otur kan man få den rakt på rullisen om den framför en inte håller upp..  Eller om man väntar sig det värsta, tänk om man handlar sent och det inte finns många inne i gallerian. Visst, man kan ju alltid ta hissen upp innanför dörrarna, men.. Trodde inte det var så 2014 att snålheten bedrar visheten..

thenameless
2014-03-03 23:27
#3

Jag kommer inte ihåg exakt? Men om man kommer ifrån torget utanför tunnelbanan och tar en vägen in i gallerian, Är det tunga dörrar där med? annars kan du ju ta rulltrappan/hissen ner och ta den vägen in?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
2014-03-04 00:26
#4

Ja, det finns tunga dörrar från alla håll till gallerian nu, även från tunnelbanan sett..

Visst finns det omvägar, jag känner till dom, alla gör det inte, ändå, man ska kunna ta den snabbaste och rakaste vägen.. inte behöva åka upp till gatunivå, korsa en av stans farligaste korsningar, in igen och ner i en annan hiss. Inte klokt!

RuiXue
2014-03-04 02:42
#5

Bra att sånt här tas upp och kommer upp i ljuset och att de som ligger bakom problemet kontaktas!

Tur ändå att dörrarna kan öppnas åt båda hållen, då är det lite lättare att själv kunna öppna i en rullstol än om man måste dra upp en dörr. 

Jag brukar använda fötterna till att putta upp dörrar, kör fram till dörren så framdelen av foten ligger emot sedan puttar jag på allt jag kan, det brukar fungera även på rätt tunga dörrar även om det såklart finns en gräns. 

Dörröppningsknapp eller automatiska dörrar borde vara en självklarhet på alla offentliga platser, men tyvärr finns det brister.

Jennie


millam
2014-03-04 14:53
#6

Idag fanns dörröppningsknappar! Kollade alla dörrarna, dom har fixat det! 

Ärendet klarat, så skönt! Tack! 🌺

Annons:
thenameless
2014-03-04 18:40
#7

Låter alldeles utmärkt!

Jag får ta och kolla det när jag är på Fridhemsplan igen nästa gång

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-03-05 03:24
#8

Toppen att de ordnat det så snabbt!

Undrar om jag skulle kunna lyckas få hiss till tågstationen här i samhället? Tunneln under järnvägen vid stationen är runt 20 år gammal och bara backe och trappor vilket utestänger rullstolsbrukare från att nyttja kollektivtrafiken. 

Blev inspirerad att ta upp fajten nu!

Jennie


thenameless
2014-03-05 12:07
#9

#8 Det hänger nog på vilken tillgänglighets politik ert tågbolag/landsting har?

Samt på hur stort samhället är.. Ju fler som bor där desto lättare kan det gå att påvarka, dessutom spelar ekonomin in .

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
2014-03-05 13:59
#10

Det skadar ju aldrig och skriva och fråga, ge förslag! Man vet aldrig!

thenameless
2014-03-05 15:39
#11

precis, kanske redan någon eller några andra påpekat avsaknaden av hiss tidigare? ju fler som efterfrågar något… osv

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
2014-03-05 16:10
#12

Vad är det värsta som kan hända? Att du får ett nej.. Men troligtvis kommer dom att undersöka saken i alla fall!

RuiXue
2014-03-06 21:56
#13

Som det ser ut idag så finns det INGET sätt för en person i manuell rullstol att självständigt ta sig till andra sidan järnvägen till platser nära stationen. Rätt livlig station också i och med att tågen mellan Göteborg och Stockholm stannar här och det är både pendlare och nöjesresenärer som nyttjar stationen, och det är resenärer med både barnvagnar och resväskor. Rullstolarna och rullatorerna skräms nog bort av att stationen inte alls är anpassad och det var nog egentligen meningen att det skulle finnas hiss (och även icke rörelsehindrade har påpekat att det är konstigt att ingen finns). 

Nä, dags att kicka lite kommunalt arsle, kanske med hjälp av Unga Rörelsehindrade och DHR😃 Inte bara stationen som är katastrofal här hehe

Jennie


Annons:
thenameless
2014-03-06 22:04
#14

# 13 Vad säger du? kan du inte ta dig över järnvägen? Finns det ingen övergång/Undergång / Korsning med/utan bommar?

Du flyttade tillbaka till föräldrahemmet förgäves.. Du borde bett föräldrarna flytta till dig 🙂

Det där låter som en sån där ort man lägger ner och säljer till tyskarna

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-03-06 22:19
#15

#14 Nej, jag kan inte ta mig till andra sidan järnvägen helt på egen hand, utan bil och utan att behöva resa mig ur rullstolen (och långt ifrån alla som brukar rullstol kan ju ställa sig upp!). Det finns en järnvägsöverfart som är en bro över järnvägen, där är det brant backe. Vid stationen är det en tunnel under spåren med en hyfsat brant backe på båda sidor av tunneln, eller trappor. Underfarten för bilar något längre bort har även den en backe som är för brant för att klara av själv, även om backen ner under järnvägen inte är lika brant som vid stationen, så är det ändå en brant backe upp till stationsområdet från den tunneln, plus att det är en rätt lång omväg om man ska till stationen eller en av butikerna som ligger vid stationen. 
Ska man som rullstolsbrukare iväg med tåget så behöver man antingen någon som släpper av eller hämtar (beroende på vilket håll man ska åt) vid stationen, eller ha någon som byter parkering för bilen medan man är iväg, alternativt ha en Gladiator med sig som orkar knuffa upp en rullstol för backen😛 Det är såpass brant att många cyklister leder upp cykeln!

Jennie


millam
2014-03-06 23:44
#16

Klart du kan få till ett förslag om detta..

Kanske du känner andra rullstolsburna som vill ställa upp. Även banrnvagnsfolk och liknande.. Klart det ska kunna fungera även för er!

Lustigt är att det sparas på såna saker, men om man ser vart pengarna går i kommunen, kollar budgeten, finns det många onödiga, eller i alla fall inte lika angelägna ärenden som får gå före.

Man får nog vara tuff, inte bara för ens egen skull, utan för alla andra som varken kan eller vågar protestera.🙂

RuiXue
2014-03-07 04:10
#17

Är inte ensam om att använda rullstol här bland vuxna eller unga vuxna på orten. Känner till åtminstone ett par till, de har MS båda två och är sambos, den ena har helt manuell rullstol och hennes sambo har E-motion. Sedan finns det ett antal scooters också. 

Nä, nu ska här dras igång något! Ska börja med att samla ihop folk på en lokal Facebook grupp tror jag!

Jennie


thenameless
2014-03-07 10:12
#18

Ja prata med de andra i rullstol och /eller rullator till att börja med. Organisera er lite Facebooksidan är ju bra och som millam säger du kan säkert få med dig gravidosaurierna med barnvagnar.. De gillar nog inte heller läget? Otur med backarna det är ju ett bakslag när man har en muskelsjukdom.

Men att det inte heller finns rulltrappa eller hiss på Stationen  är väl t o m emot någon lag numera så det kan vara värt att påpeka för SJ eller vilka det nu är som driver stationen/Tåglinjen?

Det finns ingen plankorsning med bommar? Då hade du ju kunnat korsa spåren där..

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-03-07 23:18
#19

Plankorsningarna med bommar försvann från orten redan i början av 90-talet och det var i och med det vi fick broar och tunnlar istället. Idag skulle det aldrig gå med plankorsning ändå, bommarna hade vart nere mer än uppe eftersom vi ligger längs med Västra Stambanan😛

Jennie


Upp till toppen
Annons: