Annons:
Etikettmedfödda-ryggmärgsskador
Läst 3978 ggr
Misscat
2/26/14, 9:40 AM

RMB (Ryggmärgsbråck)

Undrar om det finns någon med rmb här som är över 40? Då det skulle vara intressant att utbyta erfarenheter.

Annons:
thenameless
2/26/14, 10:21 AM
#1

Rmb som  i Ryggmärgsbråck?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2/27/14, 5:44 PM
#2

Har heller aldrig hört den förkortningen förut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Misscat
2/28/14, 2:42 PM
#3

Ryggmärgsbråck.

Brukar även förkortas MMC.

Maria
2/28/14, 2:55 PM
#4

Man hittar i alla fall inget om man googlar på RMB så det kan väl inte vara en så vanlig beteckning?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2/28/14, 3:06 PM
#5

Jag har hört förkortningen förut så det var därför jag gissade på det.

Jag har ryggmärgsbråck själv (kanske var däför jag kände igen det?)

Jag är dock ännu inte över 40. Men vi kan utbyta erfarenheter om du vill?

Antingen skicka ett mejl/Pm eller skriv öppet

Mvh

Beavis

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2/28/14, 3:32 PM
#6

Tog mig friheten att ändra i rubriken. Lättare för sökmotorer att hitta sidan och kanske även för andra att förstå.

Hoppas det är OK?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Misscat
2/28/14, 5:42 PM
#7

Ja det är ok att du ändrade rubriken. Jag vet inte hur man gör sådant.

Misscat
2/28/14, 5:45 PM
#8

Jätte bra att kunna utbyta erfarenheter med människor med samma funktionshinder.

Maria
2/28/14, 5:46 PM
#9

Man kan bara göra det själv första timman efter inlägget annars får någon moderator ändra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2/28/14, 6:01 PM
#10

Bra att du finns Maria 🙂

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2/28/14, 6:17 PM
#11

💋

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

millam
3/1/14, 8:36 PM
#12

Detta hittade jag på nätet om ryggmärgsbråck

Ryggmärgsbråck, vanligtvis av typen myelomeningocele, är en defekt som uppstår under graviditetens första fyra veckor, dåneuralröret som skall slutas och bilda centrala nervsystemet, det vill säga ryggmärghjärna och nerver, inte blir fullständigt slutet. Delar av ryggmärgen med nerver och hinnor lämnas öppna i en bråcksäck utanför ryggraden, då denna inte är försluten utan "delad" och ofullständig.

Detta opereras vanligen under första dygnet efter födseln av en neurokirurg, som skär upp bråcksäcken och låter ryggmärgsvävnaden sjunka tillbaka ner i den delade ryggraden för att sedan försluta och eventuellt täcka bråckstället med till exempel en goretexplatta. Ibland tar sedan en plastikkirurg vid och ser till att det blir möjligt att täcka bråcket med hud.

Ryggmärgsbråck innebär olika grader av förlamning (ofta i benen) eller muskelatrofi beroende på läge och skada. Många barn med ryggmärgsbråck (cirka 90%) får dessutom vattenskallehydrocephalus, och detta åtgärdas med en shunt som är en slags ventil som reglerar och leder ut överflödig ryggmärgsvätska via en slang som leder ner till bukhålan där den absorberas av vävnaderna. Ökade inlärningssvårigheter och en aningen ökad chans för att få ADHD har observerats hos barn med ryggmärgsbråck.

Ryggmärgsbråck innebär också att man får förändrade tarm- och urinfunktioner, ofta inkontinens av olika slag som kan behandlas med bland annat ren intermittent kateterisering, mediciner eller lavemang. Detta upplevs ofta som det största handikappet i samband med ryggmärgsbråck, speciellt i tonåren. Det finns också en tendens att barn med ryggmärgsbråck kommer i puberteten tidigare och genom att vara uppmärksam på detta kan man genom medicinering fördröja den litet för att undvika att barnet slutar växa allt för tidigt.

Risken för ryggmärgsbråck kan reduceras om kvinnan äter folsyra innan graviditet. Av Sveriges 20-25 ryggmärgsbråcksfall per år räknar man med att 5-10 fall skulle kunna undvikas om vetemjöl folsyraberikades i Sverige. En sådan berikning hade dock samtidigt ökat risken för tvillinggraviditeter samt ökat risken för uppkomst av vissa former cancer.

Det finns olika typer av ryggmärgsbråck. Den vanligaste är myelomeningocele (MMC), som dock är den allvarligaste. Två andra varianter av ryggmärgsbråck är lipomyelomeningoceleoch spina bifida occulta, vilka båda brukar ge mildare symptom än myelomeningocele.

thenameless
3/1/14, 8:40 PM
#13

#12 Japp det är vad jag har fötts med. Det är ett helvete men det är mitt helvete och jag försöker överleva skiten.

Även TS har denna missbildning av ryggraden om jag förstått rätt.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Misscat
3/2/14, 11:43 AM
#14

Är det någon som har upplevt att ni blivit sämre med åren?

Om. På vilket sätt i så fall?

Om ni har blivit sämre  ad har ni fått hjälp för det i så fall?

thenameless
3/2/14, 2:51 PM
#15

Jag vet inte om det är så? Men jag har känt att jag fått sämre kontroll av tex blåsan och kanske sämre balans.

Men främst är det mitt minne som blivit sämre, Jag talade med min doktor om saken när jag var på kontroll sist. Och han berättade att sämre minne är en känd (men sällan uppmärksammad effekt av RMB)

De  hade inte nämnt det för mig tidigare då de tyckte det varit viktigare att fokusera på min gång etc.. Men att det var ett känt symptom. Om det beror på vattenskallen vilket jag kan misstänka? Eller annat vet jag dock inte?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: