Annons:
Etikettfärdtjänst
Läst 2614 ggr
ElLobo
2/23/14, 12:42 PM

Kaliber granskar färdtjänsten

Radioprogrammet Kaliber i P1 granskar samhällsbetalda resor, och just nu är det färdtjänsten som är i fokus.

Många lämnas fel av färdtjänsten

Tobias försvann på vägen till fritids och 83-årige Gustav kom aldrig hem efter sin resa med färdtjänsten. Kaliber den här veckan har granskat resor med färdtjänst, skolskjuts och sjuktransport och kan berätta om de som lämnats på fel plats eller på fel sätt och chaufförer som vittnar om tuffa arbetsvillkor.

LänkMånga lämnas fel av färdtjänsten

Annons:
ElLobo
2/23/14, 12:42 PM
#1

Olyckorna ökar inom färdtjänsten

Lennart fick amputera benet efter sin olycka och skolbarn med funktionshinder i Göteborg får åka i trasiga bilar. Kalibers granskning av färdtjänst och andra samhällsbetalda taxiresor fortsätter. 

LänkOlyckorna ökar inom färdtjänsten

thenameless
2/23/14, 6:51 PM
#2

Har detta hänt någon härinne?

Själv har det bara hänt mig att färdtjänst beställningen  inte fattat vad jag sagt eller tagit fel på ort. Så de skickar mig till en adress i helt annan kommun än den jag ville till. Men det korrigeras snabbt när jag antingen ser vart de fått order att köra eller att de kör åt fel håll…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2/24/14, 12:00 PM
#3

Jah behöver ingen färdtjänst men har beställt otaliga sjukresor och färdtjänstresor för andra och för det mesta har det fungerat väldigt bra. Någon gång har det blivit fel med adress och framförallt information om att hämta vid dörren eller ledsaga in/ut. Ställen där det är låsta bommar kan det krångla på ibland också. Olyckor däremot har jag inte hört talas om.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

imre 1
2/24/14, 1:40 PM
#4

Nej olyckor har jag inte hört talas om, men total brist på respekt av både mig som person och mina tider jag skall hålla. Men det har till den största delen varit sjukresors telefonister. Den absolut största delen chaufförer har varit bra. Så med andra ord så här i Halmstad tycker i alla fall jag att kritiken är lite hård. Men som sagt så har även vi röt ägg det vet jag. Men så många är dem inte.

thenameless
2/24/14, 1:42 PM
#5

Nej det största problemet som jag upplever med färdtjänsten är att deras operatörer inte är svenskar som sitter i Sverige och jobbar utan det är utlokaliserat till Östeuropa, och deras något bristfälliga svenska kan ställa till det.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2/24/14, 11:27 PM
#6

Jag skulle/ska lyssna på Kaliber men vet inte om jag vågar. Olyckor… 😕 Men visst, mannen som miste benet hade jag läst om.

Jag är ju så rädd ändå, vägrar åka med vissa bussar och kan inte få hjälp. Vissa chaufförer hjälper mig fast de inte får men jag vet ju inte vem som kommer att köra! Så jag åker bara med de med lyft, som räknas som farligare. Så jag åker just inte alls. Så jag sitter här…

Normalt är jag i alla fall ut här i området nån gång i veckan även på vintern. Det har varit superföre i år, tills nu nyligen. Bara lössnö och is och vatten. Och normalt ska vi ha vinter någon månad till, minst…

Annons:
RuiXue
2/25/14, 10:51 PM
#7

Jag känner tyvärr ett flertal som haft skräckresor med både färdtjänst och sjukresa. Chaufförer som kör som biltjuvar och blir riktigt otrevliga om passageraren ber dem vara försiktiga har jag hört flera klaga på bland mina vänner, varav att en vän har ett livshotande tillstånd och absolut inte får varken bli uppstressad eller utsättas för kraftiga gupp och liknande, utan hen måste hanteras varsamt på alla sätt för att inte riskera en akut situation. 

Andra vänner har hamnat på sjukhus med smärtskov efter sjuktransport eller färdtjänst resor. 

Själv undviker jag sjukresor som pesten då jag blivit sämre av sjukresa. Klarar inte varken minibussar eller omvägar, med sjukresa blir det alltid både och trots att man uttryckligen sagt INGA OMVÄGAR och MÅSTE SITTA I FRAMSÄTE PÅ PERSONBIL! Senast jag åkte sjukresa så hamnade jag i framsätet på en minibuss till sjukhuset, och fick åka omväg. På vägen hem hamnade jag i baksätet på en taxi och fick åka en ännu längre omväg, väl hemma så sprutade tårarna av smärtor. Då fick jag nog! Nu kör alltid pappa mig, kan han inte köra så får jag försöka att vila upp mig ordentligt långt i förväg så att det går att köra åt båda hållen själv i en manuellt växlad bil… (Med automat och farthållare skulle jag nog kunna köra oftare och längre, det är att sitta och gasa som tar kål på mig)

Himla bra att färdtjänst och sjukresor osv. granskas! Det behövs!

Jennie


Inkanyezi
2/28/14, 9:09 PM
#8

Jag har ju kört färdtjänst när jag körde taxi för några decennier sedan, och det fungerade mycket bättre då. Jag har mycket dåliga erfarenheter av hämtning och lämning av min systerson, och det där att adressen blir fel är verkligen ingen struntsak. Nu är ju hans handikapp inte rörelsehinder, utan att han har Downs syndrom, vilket gör det verkligt påfrestande när han har blivit lämnad fel.

En gång lämnades han av på Katarina Bangata när han skulle till Hornsgatan. Som tur var gick han ingenstans, utan väntade på platsen, tills hans pappa kom hem. När min syster ringde färdtjänsten och frågade, påstod de att han hade lämnats på Hornsgatan. Han får inte lämnas ensam, utan det ska vara en vuxen person som tar emot honom när han lämnas, men taxichauffören hade bara ställt av honom. Först när min syster fick kontakt direkt med chauffören en timme senare fick hon veta att han kört till en annan adress.

Ibland säger man att det var bättre förr, och färdtjänsten var verkligen bättre förr.

thenameless
3/1/14, 12:10 AM
#9

#8 Nej det kan ju som i din systersons fall bli allvarligt men för mig har det ordnat sig då jag är hyfsat fungerande mentalt så jag känner igen mig och anar när något är fel samt kan säga ifrån.

Jag antar ju att det är i beställningscentralen det blivit fel då de missförstått vad jag sagt eller inte har lokalkännedom nog att ifrågasätta när det dyker upp en adress på flera håll i länet.

I din systersons fall var det ju anmärkningsvärt när de blandar ihop namnen fullständigt.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Inkanyezi
3/1/14, 12:25 AM
#10

Inte så anmärkningsvärt med sammanblandningen, eftersom det är två skilda adresser, som är kända av beställningscentralen, dit han brukar åka, varannan gång. Vid det tillfället skulle han till mamma, men kördes till pappa. Det hade väl inte varit så farligt om chauffören hade följt instruktionen. Pojken skulle inte lämnas utan att någon vuxen tog emot. Nu ställdes han bara på gatan och bilen åkte.

Maria
3/1/14, 8:07 AM
#11

#10 Det är ju sådana saker som bara inte får hända.

Det är ju extra viktigt när det gäller barn också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RuiXue
3/2/14, 4:53 AM
#12

Här på orten fanns innan helt lokala taxibolag men på senare tiden har det försvunnit och istället blivit del av ett större taxibolag med andra chaufförer och det har blivit en smärre katastrof!
En dag när en 7-åring som bor utanför själva samhället skulle med taxi till skolan för att denne av ett eller annat skäl har skoltaxi istället för skolbuss, så visste nog inte taxichauffören vart skolorna i samhället ligger utan han börjar istället köra mot grannstaden 2 mil bort! Som tur var så reagerade eleven i taxin och fick helt sonika guida taxichauffören rätt! Skolan som eleven skulle till ligger förövrigt bara gatan rätt ner genom samhället när man kommer till den större vägen som leder in i samhället, så det var inte ens en komplicerad körning med en massa sväng hit och sväng dit eller så.

Hade passageraren vart en person med svår mental funktionsnedsättning eller non-verbal CP skada eller liknande så hen inte kunnat säga ifrån, då hade det kunnat bli en väldigt besvärlig situation och kanske rent av farlig också med tanke på att passageraren i detta fallet bara var 7 år gammal. Detta skedde sedan "storbolaget" tog över taxitjänsten på orten och det helt lokala försvann, sådant hände aldrig förr med det gamla bolaget!

Jennie


thenameless
3/2/14, 3:02 PM
#13

En del av problemet ligger nog occkså i att det inte längre krävs Taxikort för att bli Taxichaufför längre?

Vad jag hört och läst kan nu i princip vem som helst med B körkort börja köra taxi

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
RuiXue
3/3/14, 2:29 AM
#14

Har inte hört något om det. När jag tog mitt körkort för 10 år sedan så behövde man i alla fall någon licens för att köra taxi. Vad gäller körkortet så räcker det med bokstaven som krävs för fordonet, men skulle man köra folk så skulle det till en taxiförar licens. Var något sådant om jag minns rätt🤔 Satte mig aldrig in i det där ordentligt i och med att det aldrig vart aktuellt för mig att köra varken buss eller taxi. Minns bara att det var något mer än bara körkort på den tiden i alla fall, och hoppas verkligen inte det kravet försvunnit!

Jennie


thenameless
3/3/14, 9:30 AM
#15

Jo men jag tror att även det är borta numera? Leg måste de ju ha som de sätter på instrumentpanelen. Men om de trycker det själv eller om länstyrelsen eller vilka det nu är? gör det vet jag inte?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
3/3/14, 8:42 PM
#16

Det är nog trafikverket som står för de där intygen i framrutan. Ska försöka komma ihåg att kolla upp det där.

Jennie


RuiXue
3/31/14, 11:18 PM
#17

På tal om färdtjänst ja! Hittade just denna artikel när jag läste på Normaldemokraternas Facebook sida och tyckte det verkade intressant!

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/maria-och-matildas-skrackresa-med-fardtjansten

Sitta på en wheelie i en rullstol och komma ner för trappor har man ju hört talas om- om än inte provat själv. Men att köra bil ned för trappor? Det var något nytt!

Jennie


ElLobo
3/31/14, 11:23 PM
#18

Ja, jag säger då det! 😮

thenameless
3/31/14, 11:29 PM
#19

En än till min mamma blev i helgen avsläppt ur taxin flera kvarter ifrån sin destination för att föraren inte hittade och inte visste hur gpsen fungerade.

Min mamma fick lämna sin lägenhet för att ge sig ut och leta upp sin vänninga som inte hade en aning om hur hon skulle hitta dit ifrån , platsen hon blev utkastad på.

Ett solklart fall som borde bli anmält. men vet inte om de orkar?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: