Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 2287 ggr
ElLobo
2014-02-07 00:40

Vancouver förbjuder dörrknoppar

Vancouver is making doorknobs illegal

There are wonderful things about getting old in a vibrant, dense city. You can get around without driving; you can get food delivered to your door; there’s still so much to do. But then, there are the drawbacks of old infrastructure, like stairs — and, as it turns out, doorknobs. They require your wrists to perform feats of agility and strength that they’re just not up for any longer.

Länk: Vancouver is making doorknobs illegal

Why Vancouver Is Banning the Doorknob

In a thousand small ways, our communities will have to adapt in the coming years to accommodate an aging population. Seniors cross the street more slowly. As they get older, they're less likely to drive. Little things the rest of us seldom notice start to matter more, like a crack in the sidewalk, or that gap between the subway platform and the train car, or the miniscule font on a public sign.

Länk: Why Vancouver Is Banning the Doorknob

Annons:
thenameless
2014-02-07 14:03
#1

Verkar bra, jag har aldrig sett meningen med "dörrknoppar" Som de har i England och tydligen kanada.

Betydligt enklare att öppna en dörr med handtag.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

DesK
2014-02-07 14:58
#2

Vi får snart besök från Stockholm, ska bli så kul 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

thenameless
2014-02-07 21:12
#3

#2 Har ni dörrknoppar i Göteborg? 😉

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

DesK
2014-02-08 11:08
#4

Hmm mitt internet strular, så posten ovan skulle hamnat i Klotterplanket, men något gick snett 🤔

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

thenameless
2014-02-08 11:18
#5

He he helt okej, lite förvirrande men helt okej. Blev rätt roligt 😃

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-02-15 01:11
#6

Har aldrig förstått mig på det där med dörrknoppar. Dock bara erfarit dem utomlands, och det är mycket lättare med riktiga handtag än den där knopparna som är svåra att greppa och vrida om. Det är nog besvärligt även för en person med fullt bruk av sina händer, men riktigt jobbigt för någon som har nedsatt handfunktion av ett eller annat skäl. För någon med tetraplegia är det nog rent av omöjligt att få upp en sådan dörr!

Jennie


Annons:
thenameless
2014-02-15 11:05
#7

#6 Precis det har alltid varit min tanke. När jag var i london för många år sedan hade de dörrknoppar på alla dörrar inomhus men handtag på ytterdörrarna.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-02-16 01:13
#8

Har erfarit knoppar i USA, på Madeira, i England samt minst två utav 4 lägenheter jag bodde i under min tid i Danmark. Lägenheterna hade självlåsande dörrar dessutom så man var helt förlorad om man råkade stänga dörren och inte ha nyckeln med sig! Dyrt var det också- 800kr för att få dit en låssmed!

Jennie


thenameless
2014-02-16 12:02
#9

#8 He he jajag minns inte riktigt men de had säkert knoppar när jag var i spanien också?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Inkanyezi
2014-02-16 12:32
#10

Jag har knoppar på alla innerdörrarna i huset på Kuba, men ytterdörren har handtag. Min fru har ganska svårt med knopparna, men jag har egentligen inga problem med dem. Jag har kommit på en teknik där jag inte vrider armen, utan fattar på ett annat sätt, från sidan. Men bekvämt är det inte. Jag brukar undvika att stänga dörrarna.

Maria
2014-03-01 09:10
#11

Jag har nog bara stött på dörrknoppar utomlands när jag tänker efter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2014-03-01 10:01
#12

De fyllde en funktion förr innan de uppfann dörrhandtagen, Nu är de ett minne blott utom i den konservativa bakåtsträvande delen av världen. ex England och Kuba

Bra att Vancouver tänkt om, kanske även resten av Kanada?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-03-02 04:18
#13

Då är nog Danmark bakåtsträvande också😂 Åtminstone mina två sista lägenheter där hade ju knoppar 🤪

Kan bara tänka mig en fördel med en dörrknopp: Hänger man nycklar i ett nyckelband på en dörrknopp så hänger det faktiskt kvar!

Jennie


Annons:
thenameless
2014-03-02 15:09
#14

Grattis! Du har hittat den enda fördelen… Fast man kan hänga nyckelband runt ett handtag också. bara du gör det uppe innan böjen

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-03-03 02:24
#15

Jo, sant att man kan hänga nycklar på handtag också, men då kan de trilla ner när man öppnar dörren om man har otur😉 Påsar, väskor och nycklar hänger stadigare på en dörrknopp😂

Jennie


thenameless
2014-03-03 09:31
#16

Sant. man får inte öppna dörren om man ska hänga grejer där

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: