Annons:
Etikettneurologiskt-handikapp
Läst 4349 ggr
pudelfixa
2013-12-12 09:11

elrullstol

hejsan. har fatt en manuell rullstol i sommras, inser att jag behover en el nu till vinter. nagon som har erfarenhet av detta, vilken ar bast till vintern/

Annons:
RuiXue
2013-12-12 21:40
#1

Står lite i samma situation just nu. Rent generellt så är Permobil X850 ts eller Corpus (bara olika säten) känd för att vara terränggående och klara svårare underlag. Hurvida andra tillverkare har terränggående eller ej vet jag faktiskt inte, åtminstone vad gäller den Svenska marknaden. Har vi tur så kanske Australienska Magic Mobility kommer till Sverige också så småningom och de har en elrullstol som kanske rent av slår Permobil X850 vad gäller att ta sig fram. 

Ta upp din situation med din arbetsterapeut så kan han eller hon hjälpa dig med ansökan och utprovning av elrullstol🙂

Om du kan gå alls, så brukar det krävas att man gör ett gångtest för att kunna få en elrullstol, har man ingen gångförmåga alls så slipper man nog den biten av naturliga skäl.

Jennie


bernil55
2013-12-14 10:58
#2

I "Insnöad" finns mer rullstolsdiskussion och ett foto på min elrulle, som går bra på vettigt vinterföre men inte i varm lössnö. Tö kallas det nog. 😉Och inte så bra på guppig is heller. Och jag undrar vilka rullstolar som gör det?

Men däcken är ansedda som bra och funkar normalt året runt, en del får visst byta.

thenameless
2013-12-14 13:05
#3

Är det inte eskimåerna som har typ 100 ord för snö? eller något i den stilen, massor var det iaf.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
2013-12-16 12:12
#4

Jag har en elrulle som heter Permobil Corpus Street och den klarar hårt packad snö, men kör fast i för mycket tösnö

bernil55
2013-12-24 12:41
#5

Aha, tösnö är alltså ett elände! 😕

thenameless
2013-12-25 11:25
#6

För att summera: LeffeD  beril55 och RuiXue Är de härine som använder El rullstoll mer eller mindre dagligen. Så det är dem Ni ska fråga  om detta. Jag tror att de alla individuellt har en massa bra tips?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
RuiXue
2013-12-27 01:05
#7

Jag har ännu inte en elrullstol, men är på gång med pappersarbetet för att få en. Har läkarens papper kvar att ordna innan ett beslut kan tas hos regionen.

Jennie


millam
2014-02-20 12:16
#8

Jag har varit och provat in min nu, en trehjulig, terränggående, elrullstol. Minns inte märket, men hjälpmedelsservice har den. Har bara provkört, men den verkade helt ok. Det är nog individuellt, jag fick inte bestämma vad jag ville, utan det var mina specifika behov och den som passar bäst av det dom har. Får den om någon vecka. Hela proceduren tar tid, åtminstone i Stockholm..

Det är bra att du har koll på vilka som är bra, men om du inte betalar själv får man nog finna sig i vad arbetsterapeuten tycker skulle vara bäst för dina behov, naturligtvis i samråd med dig.

Fast tror att det finns stora skillnader beroende på var man bor.

Leffe
2014-02-20 12:18
#9

Jag fick välja själv om jag ville ha tre- eller fyrhjuling. Valde fyrhjulingen.

pudelfixa
2014-08-04 12:47
#10

hej, det var ett tag. Har nu fatt min el rullstol, nu ar det bara att kora, Permobil X850.

pudelfixa

thenameless
2014-08-06 21:59
#11

Är den bra? berätta gärna mer….

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

pudelfixa
2014-08-16 08:39
#12

Hejsan! Är hel nöjd med min el stol 850x. Tar mig fram över allt terräng som i stan. Dock inte i mataffärer men då tar jag min manuella. Får se hur det blir till vintern. Har dock pratat med några som tycker den är perfekt även då så vi får se? Lös snö ska bli intressant. Livet RULLAR vidare!

thenameless
2014-08-16 11:30
#13

Lycka till

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
millam
2014-08-16 11:40
#14

Härligt att du är nöjd och allt funkar bra för dig med den nya stolen! 🌺

bernil55
2014-08-16 19:28
#15

Tänkte fråga "varför ej mataffärer?" och googlade först. Den är lång! Men snygg! 🙂

Min Storm är så gammal… Han som mekar med den sa sist att det finns de som har ännu äldre rullstolar och att de som byter ofta ej är så nöjda. Men jag spanar lite på nya modeller.

Blir mycket intressant att få höra hur det funkar på vintern, för det är mitt problem, fast ännu mer rampen till bron än snön.  😕

millam
2014-08-17 00:25
#16

Min funkar bra i mataffärer. Men några få butiker är så små att det inte går, då lämnar jag den bara låst utanför och använder käppar.

Men jag brukar handla i större butiker, Ica Maxi, Konsum, Willys- större klädaffärer- absolut inga problem, funkar bra! Ännu lättare när man kan ta hem tunga påsar utan problem! Det tycker jag är lyx!

RuiXue
2014-08-18 00:24
#17

Det är väl egentligen enda problemet med X850, den är så stor! Den är såpass stor att den är svår att ta sig runt i inomhus och vet inte ens om man får åka kollektivt med dem för de är så stora och tunga till och med jämfört med andra Permobiler. 

Själv har jag gått och skjutit elrulle framför mig sedan i vintras nu, vet att jag måste ta tag i det snart så jag inte blir insnöad i vinter igen, men samtidigt så drar man sig för det av någon anledning. Funderar lite åt M400 trots att X850 tar sig fram bättre ute, men M400 är lite mindre och kommer därmed in och runt bättre även inne och den går att åka kollektivt med också. 

Men härligt, TS att du fått en X850 och är nöjd!

Jennie


millam
2014-08-18 00:51
#18

Hur stor är den? Jag har en Mini Grosser, 3 hjul. Minns inte måtten, men rätt stor är den också.

I början ville jag ha en mindre, smidigare sån, men nu är jag glad att jag har den jag har. Den har kraftigare motor och tål mer.. Bra även på terräng, det lilla jag behöver, grus, förhoppningsvis snö..

RuiXue
2014-08-18 01:37
#19
bernil55
2014-08-18 09:19
#20

Hjulbasen går justera, så bra! Men den ska ju anpassas efter individen och jag är så lång, har så långa ben att de kanske skulle få bygga på den… 😮

Annons:
thenameless
2014-08-19 11:26
#21

Mini Grosser hittade jag inte hos Permobil, Vad är det för tillverkare? Eller finns den bara inte längre i sortimentet?

Förövrigt borde väl 3 hjuliga stolar vara farliga i kurvorna?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
2014-08-19 11:56
#22

Min funkar bra.. hittade en hel sida, min är likadan som den på översta raden, fast med 3 hjul.

https://www.google.se/search?q=mini+grosser&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=vR7zU_OgHqGfygPn5oJQ&ved=0CD0QsAQ&biw=1280&bih=923

thenameless
2014-08-19 20:37
#24

En pensionärsracer allså. de kan jag förstå är klumpiga i butiker och affärer

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
2014-08-19 22:25
#25

Nja.. med tre hjul blir den smidigare. Jag tycker det funkar bra, men då finns det ju många stora butiker i området.

Fast, har åkt bland massa folk, barn, hundar, du kan tänka dig hur det ser ut i Gamla Stan under turistsäsongen. Liksom på festivalen med världens längsta bokbord.. Inga problem. Då är det nog så att jag är en sjutusan till förare..😮

thenameless
2014-08-19 23:09
#26

Säkert är det så? 😉

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: