Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 4997 ggr
RuiXue
2013-12-07 15:40

Insnöad!

Förstår inte riktigt hur arbetsterapeuten tänkte när hon inte tog tag i saken direkt inför vintern vad gäller behovet utav annat hjälpmedel för att ta sig fram. Det var ju inte så att jag inte sa till redan för flera månader sedan. 

Sa uttryckligen att det med all sannolikhet inte kommer gå att ta sig fram gåendes eller med manuell rullstol när det kommer snö, och vill absolut inte sitta fast hemma och inte ens kunna komma till affären för att köpa en liter mjölk utan hjälp. 

I Torsdags kom så snön på allvar, vi fick några centimeter och som sedvanligt är plogningen under all kritik!
Försökte ta mig fram till affären igår, vilket resulterade i rejäla smärtor i handleder och axlar, inget grepp om drivringarna på rullstolen samt ett antal omvägar och ett par tillfällen då det helt enkelt inte gick att komma fram utan att ställa sig upp och gå. 
Nu har jag ju turen att fysiskt sett kunna ställa mig upp och gå, förvisso med risk för att halka, eller ramla ihop helt appropå, men jag kan i alla fall stå och gå eftersom benen fungerar i den bemärkelse att de inte är förlamade. 

Med facit i hand över hur smärtsamt och besvärligt det var att ta sig till affären, så är det bara att inse att det inte går att klara det själv med de hjälpmedel som finns att tillgå hemma idag.

Att jag har körkort hjälper föga, eftersom bilen jag kör inte är min utan mina föräldrars och den brukar stå inne i ett garage vars port är för tung för mig att öppna, och varken jag eller mina föräldrar vill att bilen ska stå ute dygnet runt.  

En elrullstol är ett absolut måste nu, och situationen är akut!

Efter att ha läst en del fram och tillbaka om olika modeller så lär det nog bli en Permobil X850 Corpus trots att jag egentligen tycker den är för stor, men känner att det är nödvändigt med en som klarar mest vad gäller utomhusbruk, speciellt vintertid.

Nu gäller det bara att arbetsterapeuten och läkaren arbetar snabbt, och att det finns tid för utprovning än snabbare och att leveransen inte tar tre månader som det gjorde för min manuella Panthera.

Hur löser ni andra det här med att ta sig fram och vara självständig på vintern? Eller är ni beroende av hjälp från vänner/familj/hemtjänst/assistans?

Jennie


Annons:
thenameless
2013-12-07 18:48
#1

Jag löser det genom att vara gångare när det är för mycket snö.

Vid djupsnö är det nära omöjligt med alla vallar och isrännor om man tar stolen för att inte tala om att det är centimeterdjup snö även när de plogat, Lössnö!  Så rådet är, Ifall du vill vara självständig? att kämpa upp garageluckan tyvärr

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-12-07 20:06
#2

Det är inte ens speciellt mycket snö nu, och med bredare däck med mer mönster så skulle det gå utmärkt att ta sig fram. En Permobil X850 eller annan likvärdig terränggående elrullstol skulle ta sig fram med lätthet fortfarande.
Problemet med manuell rullstol är ju att alla däck är så smala och utan mönster, det är så liten kontaktyta så man sjunker rätt ner bara så fort det är lite mjukare än is. Sen att det blir snö på drivringarna gör att det är som att försöka hålla en oljad tvål.

Är inte tillräckligt säker på benen för att gå i vinterväglag, knappt att det går på barmark ens. Går inom en lägenhet ungefär, mer än så fungerar inte. 

Garageporten får jag inte ens ge mig på längre. Det är en sådan där riktigt tung historia från 70-talet med styv fjädring på båda sidor av porten😕

Jennie


thenameless
2013-12-07 22:53
#3

En annan grej för bättre grepp på däcken är att släppa ut lite luft ur dem då blir greppytan större. Det använder många terrängåkare.

Om jag tar kajken så är den ju manuell men det lär funka på en elrulle också

Garageporten går ju att forcera med bilen annars. Du kan skylla på att gasen hängde sig eller att du la i fl växel. 

Så blir de tvungen att köpa nyare.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

VildaVittra
2013-12-08 14:55
#4

#2 "Garageporten får jag inte ens ge mig på längre. Det är en sådan där riktigt tung historia från 70-talet med styv fjädring på båda sidor av porten"

Är inte det något för bostadsanpassningen att ordna?

Såg att du skrev att du hade svårt att få grepp om drivringarna, har du provat med vinterhandskar för cyklister?

Menar inte på att jag inte tycker du ska ha en vinterrullstol.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

thenameless
2013-12-08 15:24
#5

Plast drivringar finns också. Som inte blir lika kalla och hala. Man kan alternera sommar/vinter med aluminium eller vad nu anliga är gjorda av?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-12-08 19:11
#6

Bedrövligt! Hoppas jag får tid/ork att skriva mer sen men jag ligger efter lite överallt. och så spillde jag ut kaffemuggen i köket vilket gav lite extraknäck. 😂

Annons:
bernil55
2013-12-08 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag tittade på den elrulle du vill ha och den ser trevlig ut. Min är så knubbig! Det ser liksom stabilare ut med en längre.

Min funkar i alla fall bra på snö och is, dock inte i snösörja. 😕 Så jag försöker välja mina väder. Idag gick det jättebra, -14, bra plogat, hård mark med grus och ingen lössnö. Toppen!

Och apropå garageportar så fick jag öppnare till min och det var verkligen bra. Men det beror ju på för din del, bilen är inte din och garaget också dina föräldrars? Då blir det nog svårt att få öppnare.

Min rulle Invacare Storm på bild. En del får byta däck på sina men mina ska funka - och funkar alltså oftast - året runt

RuiXue
2013-12-09 13:39
#8

Jo, det är det som är problemet med garaget: Det är inte mitt garage eller min bil. Så ska garaget anpassas genom bostadsanpassning så är det pappa som får ansöka om anpassning för att han har behov utav det. Det är bara ägaren utav fordonet och hyresinnehavaren av garaget som kan få anpassning. 

Har i alla fall haft kontakt med min arbetsterapeut idag och nya dynan kommer på Onsdag och jag ska träffa arbetsterapeuten på Fredag då ska både dyna provas och gångtest göras för att börja med elrullstol ansökan. Hoppas bara att det inte tar en månad att få beslut, för som jag sa till arbetsterapeuten- det är mer än akut i dagsläget. 

Jag har drivringar i titan på min manuella rullstol och använder arbetshandskar i mjukt läder som rullstolshandskar, de handskarna är toppen när det regnar för då får de väldigt bra grepp. Men nu med snö och is så får inte varken läder eller gummi något bra grepp.

Jennie


bernil55
2013-12-09 14:33
#9

Ok. en del på gång i alla fall, men sen får det gå fort med rullstolen!

thenameless
2013-12-09 17:10
#10

Så var det!! Skidhandskar och så handbolls klister och tejp. körde jag med när jag tävlade för bästa grepp.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-12-09 23:57
#11

Grepp brukar vara bra, bara det inte är snö och is på drivringar och handskarna. När det är regnvått så fungerar allt prima!

Jennie


thenameless
2013-12-10 00:30
#12

Därav klistret som förhoppningsvis hjälper lite med greppet

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-12-11 00:25
#13

Men blir inte allt väldigt kladdigt då? Minns att jag fick smått panik bara av att ta i en klistrig handboll på skolidrotten😟

Jennie


Annons:
thenameless
2013-12-11 20:23
#14

Du ska ju använda handskar. Och helst inte ta i så mycket annat än drivringarna…..Sen tar du av dig handskarna innan du börjar ota i fickor och väskor mm

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-12-14 00:05
#15

Har svårt för klet och kladd oavsett om det är på händer eller handskar😟 Klet och kladd har en viss förmåga att hamna överallt och ingenstans även om jag är nog så försiktig. Är något klumpig av mig, gick till exempel rätt in i en dörrkarm rakt framför ögonen på min arbetsterapeut idag när det skulle göras gångtest (jag kom ca. 20m innan smärtorna kom).

Jennie


thenameless
2013-12-14 02:41
#16

*rota" Skulle det ju stå….. Jag har inte världen bästa koordination i fingrarna tydligen märker jag av mina texter. Klumpig klantig och ej noggrann är jag också alldeles för ofta.

 (Skriv det i ett CV och se hur många svar du får?)

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-12-14 10:54
#17

#16 Jag fick lust att bygga på det CV:t med egna tillkortakommanden (ett ord jag knappast skrivit förut) men det är riskabelt. Vi ska ju hellre försöka förstärka de talanger vi faktiskt har! 🙂

thenameless
2013-12-14 13:03
#18

#17 Javisst och så ska man vända på de negativa sakerna så att de låter positiva genom att byta ut ord osv… Jag har gått en massa jobbsökarkurser utan framgång.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-12-14 19:36
#19

Du har gått en massa jobbsökarkurser och lagrat kunskaper som du strax är mogen att utnyttja till fullo! 🙂

RuiXue
2013-12-15 00:35
#20

Jag har inte ens skrivit ett CV på över 5 år nu😛 Brukade inte vara så bra på det, och är än idag inte bra på att skriva om mig själv. Men mitt senaste jobb fick jag i alla fall, trots att det var över 100 sökande till tjänsten. Kan dock tilläggas att jag hade arbetat väldigt mycket som vikarie på företaget i ett års tid när jag blev fast anställd, så kunde ju redan allt som jobbet innebar😉 Mina enda nackdelar egentligen var väl att jag inte hade truckkort och inte pratade Danska😂 Men var alltid väldigt noga, punktlig och arbetade alltid häcken av mig tills kroppen kraschade!

Undrar egentligen hur de kollegor som jobbar kvar skulle reagera om jag åkte ner och hälsade på idag🤔 Tror nog de skulle få en rejäl chock över att se mig i rullstol. De minns ju mig som den Svenska tjejen som älskade sitt jobb, gärna skojade och skrattade och spelade rundpingis på raster.

Jennie


Annons:
thenameless
2013-12-15 02:40
#21

Livet tar sina vändningar… Har du inget bättre för dig kan det kanske vara kul att åka och träffa dina gamla arbetskamrater?

Näh jag har ingen  imponerande cv trots min höga ålder. Fast jag har Truckkort men hajar inte ett ljud danska

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
2013-12-16 11:56
#22

Min elrullstol klarar att ta sig fram i hårt packad snö och is samt i lite modd. I bland går den lite egna vägar och av det guppiga underlaget kan jag bli rejält omskakad, Förra vinter så var de i min kommun så duktiga med plogningen att jag kunde rulla ut genom porten och gångbanan fram till gatukorsningen, men där vad det stopp för det var vallar överallt där man skulle rulla över gatan. Det fanns en smal, smal passage för gående

thenameless
2013-12-16 21:34
#23

#22 Det där känner jag igen men det har jag ältat så många gånger.. Varför ska de alltid lämna ca 3cm snö kvar å¨marken när de plogar? är det lössnö är det skitjobbigt att ta sig fram igenom börjar det smälta så blir det en sörja av sand och vatten man får i handska, ärmar och annat tyg som får kontakt med skiten.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-12-17 05:52
#24

Har allt haft funderingar på att åka ner och hälsa på mina gamla kollegor, men det är 40 mil enkel resväg och ett flertal av mina kollegor har fått gå också så det är kanske inte så många kvar att träffa om jag åker ner🤔 Däremot kanske man skulle ta och åka ner till Köpenhamn någon gång och träffa de tidigare arbetskamrater som jag fortfarande har god kontakt med.

Jennie


thenameless
2013-12-17 08:07
#25

#24 Låter som en lysande idé om du har råd? Skadar aldrig att träffa vänner när man haft det lite tufft.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-12-17 18:37
#26

Går att ta sig ner till Köpenhamn till rätt bra pris🙂 Frågan är väl egentligen vilket färdmedel som är bäst om jag ska ner dit. Tåg, buss eller bil/husbil. Har noll erfarenhet av att resa kollektivt med rullstol, men vet med mig att tåg och buss är väldigt jobbigt på grund av de obekväma sätena, även om det är det smidigaste sättet att åka och billigast.

Jennie


thenameless
2013-12-17 19:20
#27

Tåg och buss är väl dessutom rätt svårt att ta sig ombord på med rullstol? Särskilt om du åker el-rulle…

Finns det inte båt till köpenhamn ifrån Göteborg?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
RuiXue
2013-12-19 02:26
#28

Ska jag ner till Köpenhamn så tar jag nog den manuella, det är en platt stad, i alla fall i de stadsdelar som jag känner till! 

På Öresundståg så är det nog inga problem att komma på, de tågen är i samma höjd som perrongen så det bara är att rulla rätt in på bakhjulen för att inte fastna i någon tröskel eller nåt. X2000 däremot är ju höga, men de har rullstols plats med lift upp i tåget i den vagnen där rullstolsplatsen är. 

Båten från Göteborg går till Frederikshavn i norra Danmark, så det är andra ändan av landet från Köpenhamn, annars hade ju båt varit både enklare och roligare oavsett vilken rullstol som används🙂

Jennie


thenameless
2013-12-19 08:15
#29

Okej, då vet jag det. Bara hoppas att det fastnar.. Jag tror att jag fått den informationen tidigare så jag är väl inte allt för tillitsfull på det.

Men om man återgår till GRUNDÄMNET: Går det inte att sätta snökedjor på el-rullstolar? Jag menar, Finns det inte dubbdäck borde snökedjor vara ett alternativ? Särskilt för dem av er som bara använder den utomhus….

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-12-20 00:28
#30

Vet inte hur det är med snökedjor, men det ska tydligen finnas lite olika grova mönster på hjul till elrullstolar så att det går att byta till något med bättre grepp om det behövs. 
Snökedjor vet jag inte ens om det skulle vara så bra egentligen, de allra flesta behöver nog kunna köra in i en mataffär eller liknande med sin elrullstol och då är det nog inte bra med snökedjor på, plus att snökedjor är svåra att sätta på och ta av och de som använder en elrullstol är nog knappt i skick att göra sådant själv🤔

Jennie


thenameless
2013-12-20 09:54
#31

hehe sant 😃 Tänkte inte på det…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-12-21 00:07
#32

Kan nog bli lite samma effekt som när man har isdubbar på skorna och går in på ett stengolv, man får ju inget grepp alls😟

Jennie


thenameless
2013-12-21 00:48
#33

Jo men det funkar kanske för dem som har en utestol och en innestol? annars kan det säkert bli kaffeved av parketten?

Men Vissa om bernil55 som har en innestol och en ute, Skulle ju kunna sätta på kedjor på vintern och ta av dem på våren. Hon bor ju dessutom i Jämtland där det är Vinter tio månader om året… så det blir bra…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-12-23 00:13
#34

Det stora problemet blir väl just när man använder sin utestol för att ta sig till en affär och då måste in i affären med sin rullstol, och affärer har ju oftast stengolv och där får inte snökedjor något grepp. Om man endast använde en rullstol utomhus och aldrig ens inne i en butik så kanske det skulle fungera.

Jennie


Annons:
Leffe
2013-12-23 01:00
#35

Jag har turen att ha en syster som handlar åt mig när jag har det svårt ta mig fram.

thenameless
2013-12-23 10:37
#36

Sant, jag får ge mig. bättre kanske med dubbdäck eller någon form av dubbfria vinterdäck? Borde finnas jag vet att jag har haft däck som varit ordentligt mönstrade.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-12-24 02:16
#37

Finns rejält mönstrade däck såvitt jag vet. Permobil X850 har rejäla mönster i däcken som standard eftersom det räknas som ren utomhus elrulle. Men jag tror det ska finnas grövre mönster även för kombinationsstolar som till exempel M400 och liknande som är anpassade både för inom och utomhus bruk. 

Finns typ mountainbike däck till manuella rullstolar också, men i och med att de både är tjockare, djupare mönster och mer material i de däcken så blir de både tyngre i vikt, och tyngre att rulla med. De däcken passar bäst till dem som är ute mycket i svårare terräng i sin manuella rullstol. Rullar man mest på lättare underlag som asfalt eller inomhus så är det nog generellt bättre med lättvikts och låg friktions däck. 

Min rullstol har några däck från Schwalbe som har väldigt lite mönster och är rätt så smala för att de ska vara så lätta som möjligt att rulla med. Jag rullar mest på asfalt och stengolv.

Jennie


bernil55
2013-12-24 11:19
#38

Jag rullar aldrig ut utan att rulla in på affären. Killen funderade på typ pansarvagn också. Nej, men vad heter det, vi har ju ett rullstolar av den typen, visst? Men då kom vi också in på det här med affären, vad dom skulle tycka där.

Men mina däck funkar alltså bra utom i vissa, extrema lägen. Och nuförtiden är det visst bara extremt här, typ tö varannan dag. 😕

thenameless
2013-12-29 01:28
#39

Här säljer de däck. dubbdäck mm tydligen i olika dimensioner, och även snökedjor

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-01-02 20:32
#40

Läste nyligen om en kille i England som fått problem för att han hade en sådan där elrullstol med larvfötter för att kunna ta sig fram överallt. Den var tydligen för tung och stor för att få köras utan speciellt tillstånd på allmän väg, och för att ta sig till de ställen där han använder "larvstolen" så var han tvungen att åtminstone korsa allmän väg. Det var ett himla hallå om det där! Ska se om jag kan hitta artikeln någonstans, tror det var en artikel något delat på Facebook från en av de större Engelska dagstidningarna.

Jennie


thenameless
2014-01-02 22:56
#41

Kan ha varit det? Jag känner igen det någonstans ifrå….

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
RuiXue
2014-01-03 00:25
#42

Eller kan det rent av ha varit en artikel någon delat här?🤔 I vilket fall som helst så hade mannen problem med sin kommun eller något, på grund av storleken och vikten på elrullen med larvfötter. Annars kommer ju en sådan verkligen fram bra!

Jennie


thenameless
2014-01-03 15:36
#43

Ja et var  något sånt. Larvfötter är bra i terräng men fungerar inte i stadstrafik och är inte ens tillåtet tror jag?

Du får försöka något annat eller bosätta dig ännu mer ute i spenaten.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-01-03 18:15
#44

Mig veterligen finns inte ens de där stolarna med larvfötter här i Sverige, så det är nog rätt lugnt.

Jennie


Upp till toppen
Annons: