Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1880 ggr
Maria
12/7/13, 8:47 AM

Tillgänglighetspris

Som Göteborgare så är jag extraglad för att just Göteborg fått tillgänglighetspriset men mycket finns givetvis att önska.

David Lega brukar ha kloka synpunkter tycker jag.

http://www.expressen.se/gt/goteborg-prisat--far-fint-pris-i-tillganglighet/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
thenameless
12/7/13, 1:01 PM
#1

Det är väl bra, men jag har hört många göteborgare gnälla över det och inte tycker det är förtjänt… Jag har inte varit i Göteborg med rullstol på åratal. så jag kan inte uttala mig mer om saken, Trevligt för Göteborg

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
12/7/13, 1:04 PM
#2

Tyvärr så har jag inga personliga referenser men det är säkert som du säger att mycket kan bli bättre.

Lokalpatriot som jag är så blir jag alltid glad när det är något positivt om Göteborg😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RuiXue
12/7/13, 3:14 PM
#3

Om Göteborg verkligen är så tillgängligt så heter jag Bernt August i en vecka🤔

Långt ifrån alla spårvagnshållplatser är tillgängliga, långt ifrån alla spårvagnar är tillgängliga och de få platser som finns på de vagnar som ens tillåter rullstolar, de platserna bråkar rullstolar och barnvagnar om. 

Många byggnader och butiker/restauranger har trappa in, det är mycket kullersten och höga kanter att ta sig upp och ner för, plus att det är ett smärre projekt bara att ta sig över en gata på grund av alla spårvagnsspår. 

Erfarenheten av kanter och spår fick jag på bara några hundra meter från en parkering nära Feskekôrka till Frälsnings Armén Templet i Haga. 

Spårvagn har jag inte åkt med rullstol, men har pratat med folk som har. Och även min mormor som förvisso inte var rullstolsbrukare eller ens hade käpp, klagade ofta på att det var svårt att komma på och av spårvagnen och det var ofta hon fick vänta på en annan vagn för att slippa klättra upp för trappor. 

Så jag kan verkligen förstå dem som kliar sig i huvudet över hur Göteborg kunde få ett sådant här pris🤔

Jennie


Maria
12/7/13, 3:34 PM
#4

#3 De flesta vagnar är numera utbytta till de med lågt golv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RuiXue
12/7/13, 3:43 PM
#5

Jag såg många med högt golv så sent som för ett par veckor sedan. Inte de helt gamla vagnarna, men väl de nyare som ändå är höga. Körde genom större delen av stan och tänkte för mig själv att "tack och lov att jag sitter i en bil"

Jennie


Maria
12/7/13, 6:38 PM
#6

Fast de flesta vagnarna av "halvny" typ har blandade in/utgångar. Vissa med trappor och vissa med ramp.

De få gamla vagnarna tas bara in i nödfall har jag förstått.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
thenameless
12/7/13, 6:42 PM
#7

Vi har ju fått spårvagn igen här. Men förutom Tolvan så är det nya vagnar utan insteg och rälsen är nedsänkt igatan på de ställen den samsas med annan trafik. utöver det har vagnarna upphöjda delar i ändarna av vagnarna. Vet inte hur de tänkte där?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
12/7/13, 6:44 PM
#8

Märkligt😮

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
12/7/13, 6:50 PM
#9

Man samsas med barnvagnarna och rullatorerna i dörrpartierna och gångarna… Upphöjningarna på spårvagnarna är kanske för motorerna? ingen aning men misstänker det

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
12/7/13, 7:50 PM
#10

De anpassade vagnarna får bara ta två rullstolar på anvisad plats, man får alltså inte vistas med rullstol någon annanstans i vagnen än på anvisad rullstolsplats, även om det mycket väl går att sitta i rullstol på annan plats i spårvagnen utan att vara i vägen. Och den anvisade platsen ska tydligen även delas med rullatorer och framför allt barnvagnar. Och alla vet ju att det brukar vara mycket barnvagnar i kollektivtrafiken!

Organisationen GIL har uppmärksammat det här med hur otillgängliga spårvagnarna i Göteborg är för rörelsehindrade, de har till och med haft aktioner i Göteborg. 

Och enligt vad jag hört så är det svårt att komma på och av även de anpassade spårvagnarna om man inte får hjälp av någon när man sitter i rullstol.

Jennie


thenameless
12/7/13, 10:57 PM
#11

Måste man alltid följa regler? Om jag vill åka med och får plats skiter jag i om vi är två eller fem kajkar ombord?

Barnvagnsmaffian är det ingen som gillar så bråkar man lite med dem får man stöd…

Våga vara rebell helt enkelt. klart folk måste flytta sig om du ska av..  De skulle ju flytta på sig om en normis vill komma förbi eller hur?

Och jag tror inte svensson känner till göteborgstrafikens regler för invalider?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
12/7/13, 10:59 PM
#12

Frågan är hur många barnvagnar man får ta ombord? Jag tänker på försäkringar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
12/7/13, 11:03 PM
#13

Det är en intressant fråga.. Vi/Du känner till att man får ta ombord max 2 rullar. Men hur många barnvagnar får det vara?

Man får ju plats med 2-3 vid varje ingång om det inte är de här nya gigantiska  tvilling dubbeldeckarna som börjat komma.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Maria
12/7/13, 11:07 PM
#14

Stridsvagnarna?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
12/7/13, 11:12 PM
#15

Det kan man säkert också kalla dem?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
12/7/13, 11:17 PM
#16

😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RuiXue
12/9/13, 1:50 PM
#17

HAHAHA Stridsvagnar 😂 Ja, hjälp vad många stora barnvagnar det börjat komma ute på stan numera! Och de ska alltid stå/gå i bredd också så man inte kommer fram varesig man går eller rullar för att ta sig fram! 

I kollektivtrafiken runt om i Norden har jag till och med vart med om att barnvagnar knör sig på redan överfulla bussar eller tåg/spårvagnar/tunnelbanetåg, tas ingen hänsyn till att folk redan står på varandra!

Och det är också lite konstigt i Göteborg. För senast jag var på en spårvagn så var det ingen som sa något om barnvagnar åt höger och vänster. Men däremot har jag hört att rullstolsbrukare blivit tillsagda på spårvagnarna. Säkerhetsregler tydligen, men jag tror nog att en rullstolsbrukare har bättre koll på situationen i sin rullstol än vad en upptagen småbarnsförälder med en fullastad barnvagn har.

Jennie


bernil55
12/9/13, 3:00 PM
#18

Jag vet väldigt lite §om barn och föräldrar men jag vet att föräldrarna numera skiter i resten, särskilt barnen, och leker med sin så kallade smarta phone och då tycker jag att de är synnerligen osmarta fån! 😎

RuiXue
12/9/13, 11:51 PM
#19

Min mormor berättade en gång att hon suttit på spårvagnen hem en dag och framför henne satt en förälder med barn, föräldern hade fullt upp med sin telefon och barnet stod upp i sätet och drog så småningom i nödbromsen på spårvagnen så spårvagnen inte kunde köra vidare. Allt bara för att föräldern inte var uppmärksam!

Så det stämmer nog tyvärr rätt bra att folk släpper allt och sitter med sina telefoner😟

Jennie


thenameless
12/10/13, 12:33 AM
#20

Jag körde omkull med cykeln häromdagen när första frosten kom och det var skithalt, pga att jag skulle runda en kvinna som gick i en korsning med nian i sin telefon.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
bernil55
12/10/13, 8:47 PM
#21

#20 Men fy bubblan! 😕 och 😡

thenameless
12/10/13, 11:03 PM
#22

Hon var väldigt ursäktande och omhändertagande sen, men jag är inte så social och vänlig efter sånt så jag drog mig därifrån..

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: