Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1091 ggr
RuiXue
2013-12-05 22:05

Hur ser det ut där du bor?

Hur ser det ut med tillgängligheten där du bor och rör dig oftast?

Är det lätt att ta sig fram på gator och torg?

Är kollektivtrafiken tillgänglig?

Tänkte det kunde vara intressant att jämföra olika orter och områden i Sverige, och vid behov stötta varandra i kampen för tillgänglighet om det är något som absolut måste bli bättre!

Jennie


Annons:
RuiXue
2013-12-05 22:38
#1

Jag bor i en "småstad" ungefär en timma utanför Göteborg och här i min lilla småstad så är det helt okej tillgänglighet så länge man håller sig på rätt sida järnvägen! Gatan genom centrum har låga, avfasade trottoarkanter så det är inga problem att ta sig fram där, enda nackdelen med själva gatan och dess trottoarer är att det är olika betongplattor istället för asfalt och betongplattorna blir gärna spåriga mellan olika typer av plattor samt att de är tyngre att rulla på än asfalt. Andra gator i samhället är en blandad kompott av höga och låga trottoarkanter, men för det allra mesta så går det bra att ta sig fram. 
Tillgängligheten i vissa butiker skulle kunna vara bättre, det finns butiker vars dörrar saknar knapp för dörröppning och dörrarna är väldigt tunga att öppna och det finns även ett par butiker som har trappsteg för att komma in, och ingen ramp eller så finns det ramp men som kan vara såpass brant att det är svårt att klara den själv. 
Något jag finner komiskt här på orten är att det är lättare att komma in på Arbetsförmedlingen där även Försäkringskassan håller till, än vad det är att ta sig in på Vårdcentralen och Apoteket. 

Kollektivtrafiken är dåligt tillgänglig här. Jag har inte provat att åka buss eller tåg med min rullstol förvisso, men tågstationen här är inte det minsta handikappanpassad så ska man åka med tåg någonstans så måste man antingen ha någon som lämnar och hämtar vid tåget, eller någon som flyttar bilen från ena sidan järnvägen till den andra då gång och cykel tunneln mellan perrongerna bara har en brant backe eller trappor att välja på, finns ingen hiss!

Befinner mig även i Göteborg rätt som det är, och det är en stad jag upplever som otillgänglig när man lever med ett rörelsehinder som kräver ett hjälpmedel med hjul på. 
Det är mycket kullersten, backar och trappor runt om i staden och ska man över en gata så kan man räkna med att man måste över spårvagnsspår också och spåren är gärna nedsjunkna i marken en bit så det blir lätt en guppig upplevelse att ta sig över spåren om man sitter i rullstol eller använder rullator. 

Spårvagnarna i Göteborg är under all kritik vad gäller tillgänglighet. Många hållplatser är ännu inte anpassade och väldigt många gamla spårvagnar kör fortfarande och de är alls inte anpassade för rörelsehindrade. 
De handikappanpassade spårvagnarna kan bara ta två rullstolar på avsedd plats och man får inte åka med någon annanstans i spårvagnen med rullstol än på just de anvisade rullstolsplatserna som självklart även agerar barnvagnsplats. 
Även de anpassade spårvagnarna är svåra att komma på och av med rullstol om man inte har hjälp från ledsagare eller får hjälp av en vänlig medresenär.

Situationen på min lokala tågstation och situationen med spårvagnarna i Göteborg gör helt sonika att jag är tvingad till att ta bilen till och i Göteborg när jag har ärenden där. 

Politiker pratar ju så ofta om att vi ska resa kollektivt för miljön, men då får de faktiskt se till att alla ska kunna ta sig fram kollektivt också, även om man har ett rörelsehinder!

Jennie


Upp till toppen
Annons: