Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 3322 ggr
RuiXue
2013-11-25 06:40

Hjul på Liseberg

Numera så har ju Liseberg öppet en stor del av året tack vare att de sedan ett antal år även har Julmarknad, var själv på nämnda Julmarknad igår (tillsammans med resten av västsverige och ett antal turister) och tänkte att det kunde vara värt att dela med sig av lite erfarenheter kring att vara rullstolsbrukare på Liseberg både nu i Juletid och på sommaren. 

Det finns bra information här på Lisebergs hemsida: http://liseberg.se/sv/hem/Nojesparken/Praktisk-information/Handikappinfo/ angående parkering, entré och åkattraktioner vid rörelsehinder så man kan läsa på lite redan hemma. Dock nämns det inte mycket om att rent faktiskt ta sig runt i rullstol i parken. 

Jag kan varmt rekommendera att man har någon med sig som kan hjälpa till att putta på vid behov om man inte själv är stålmannen, har elhjälp av något slag på sin rullstol, eller kan resa sig upp och gå några meter där det är för brant för att rulla upp själv. Parken är kuperad så det är många backar att ta sig upp för och även om var backe kanske inte är så lång, så blir det snabbt väldigt tröttsamt för armarna. Mamma eller pappa har fått hjälpa mig i ett antal backar om jag inte klarat det själv och för stunden inte varit i skick för att ställa mig och gå upp för backen. 

För att ta sig upp till attraktionerna uppe på berget så kan man få hjälp upp utav personal, vilket nämns på hemsidan, men man kan även- om man kan stå och gå lite, ta sig upp för den långa rulltrappan som går till Atmosfear och bara ha sin rullstol framför sig i rulltrappan. Just nu så kan man inte ta sig från Atmosfear till någon annan del av berget då de håller på att bygga den nya berg och dalbanan Helix som ska vara klar nästa säsong. Men just nu under Julmarknaden har det ingen jättebetydelse ändå eftersom i stort sett bara det stora Lisebergshjulet är öppet bland åkattraktionerna på berget nu, och dit kommer man om man går igenom byggnaden där Atmosfear ligger. 

Kan man gå men behöver vila ofta så finns det gott om bänkar runt om i parken. Det kan även finnas ett antal rullstolar för utlåning, men låter det vara osagt hur många som finns eller vart man vänder sig, så det är nog bäst att ringa innan man åker för att höra efter om man är i behov utav att låna rullstol. 

Generellt tycker jag att Liseberg verkligen är måna om sina besökare. Att parken är kuperad kan de inte riktigt göra något åt då det är en 90 årig park, men de har gjort det bästa utav situationen genom den service de erbjuder både med hjälp upp på berget och vid varje attraktion.

Tillgängligt trots parkens höga ålder!

Jennie


Annons:
bernil55
2013-11-26 22:59
#1

Länge sen jag var där, senast i Göteborg var 1997 eller nåt sånt (råkade hitta biljetten). Backar ja, det var bl a det som var kul med Göteborg när jag var (nästan) frisk. Nu funderar jag ibland hur man alls kan leva där  med rullstol! Men Stockholm, kära Söder, verkar inte vara lätt heller… 🤔

thenameless
2013-11-27 01:31
#2

Stockholms backar och kullar blev ju bortschaktade på 50-60 talet. Närde byggde nytt. Så det är inga större problem längre. Götgatan  och delar av söder runt götgatsbacken lutar fortfarande men inte så mycket.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-11-30 15:06
#3

Ojdå, var Stockholm riktigt härligt backigt förut! Jo, Jag brukar Google-van dra på Söder och har hittat en skön backe, ska visa den nån gång  och höra vad du/ni säger. Kanske under tillgänglighet. 🙂

thenameless
2013-11-30 19:41
#4

#3 Gillar du backar och någon gång är i stockholm och vill minnas. Så kan du börja Vid Slussen gå Götgatsbaccken upp och svänga vänste Vid hökens backe vidare upp till Mosebacke torg.

Jo stockholm är byggd på klarabergsåsen, Så det har tidigare funnits flera backar än det gör idag.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-12-04 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Den här är väl "bra"? 😮

bernil55
2013-12-04 16:28
#6

Förresten så fördärvar jag Lisebergstråden, kanske borde gjort en egen?

Annons:
bernil55
2013-12-04 16:29
#7

IRL är jag enbart i Östersund.

thenameless
2013-12-05 00:44
#8

Ja det finns ju fler backar i stan särskilt på Södermalm. 

Men det var den jag kom att tänka på. Den på bilden skulle jag undvika med rullen om jag kunde… förresten den jag beskrev tidigare går tt undvika genom att ta Maria Hissen.

Förövrigt är Gröna lund i princip helt backfritt. fast den e på två nivåer så det finns en trappa (Hiss?)

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-12-05 21:37
#9

Den backen på bilden ser ut som en backe som man inte bör försöka sig på i en manuell rullstol i alla fall! Kullersten och backe brukar inte vara någon bra kombination🤪

Jennie


thenameless
2013-12-06 14:15
#10

Nä den är ganska brant. men inte lika brant som på bilden… Åk hellre runt eller ta taxi

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

DesK
2013-12-07 22:22
#11

Nu har jag besökt Liseberg för första gången i vuxen ålder. Vi hade jättetrevligt och fotade en del, så får se om det finns nått på minneskortet att visa 🙂

Det var väldigt mycket folk och bitvis rejäl trängsel, men ändå trevligt 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

thenameless
2013-12-07 22:40
#12

#11 Du åker visserligen inte rullstol. men hur upplevde du tillgängligheten? från din synvinkel

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

DesK
2013-12-07 22:45
#13

Bra tillgänglighet, trots trängseln, svårt att se i det starkt varierade ljuset, när det är mörkt ute. Insåg att jag knappt kommer känna igen mig när jag kommer dit i dagsljus.

Tyckte synd om mindre barn, rullstolsburna och barn i barnvagn, dessa kan inte ha sett så vidare värst mycket. Jag är ju rätt kort och hade problem att se när det var som mest folktätt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
thenameless
2013-12-07 22:48
#14

Det är ju inte förrän man kommer upp i karusellerna man ska se något ändå. Tills dess får man stirra in i folks  rövar, bara att stå ut 🤪😓

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

DesK
2013-12-07 22:53
#15

Jag åker inga karuseller! 😉 Kan möjligen tänka mig pariserhjulet…

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

thenameless
2013-12-07 22:59
#16

Det är nog den jag ogillar mest? Jag har lite svindelkänslor däruppe.

jag tror att jag ska ogilla bergodalbanorna. Men de är ganska harmlösa. 

Tror mest att jag ska slå o stolparna i kurvorna.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-12-09 13:53
#17

Jag älskar Balder! Och självklart ska man sitta längst bak!
Och jag kommer nog bli rätt grinig om Lisebergbanan försvinner helt i och med att Helix tillkommer. Lisebergbanan är kult och jag har älskat att åka den i runt 20 år😂

Jennie


thenameless
2013-12-09 17:20
#18

"i"  Har dom  inte en hel kulle med bara en massa djungel på Lisseberg?

De borde få plats med alla tre. Inte  som på grönan där de får ta bort en för att kunna sätta in "Årets Nyhet" varje år…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-12-09 23:38
#19

Ser ut som om Lisebergsbanan blir kvar! Kollade på Lisebergs hemsida och de sa inte att den skulle bort i alla fall!

Tittade även på en video med Helix i animation och måste nog säga att den attraktionen nog är ganska begränsad vem som kan/bör åka eller ej. Det var väldigt mycket upp och ner och skruvar och sådant så det ser ut som om man kan kastas runt under åkturen. Det står ju på många attraktioner att man inte bör åka om man har vissa besvär, men personligen upplever jag att vissa går bra ändå, bara man känner till hurdan attraktionen är och vet hur man ska göra vid inbromsningar och vissa svängar. 

Jag har till exempel både nack och ryggbesvär, men åker ändå både Balder och Lisebergsbanan för jag känner till dem så väl och vet hur jag ska hålla kroppen i olika lägen, plus att man inte kastas runt under åkturen eftersom det bara är backar utan skruv. Det är egentligen bara inbromsningen på Lisebergsbanan som kan vara ett problem om man inte håller emot ordentligt.

Jennie


Upp till toppen
Annons: