Annons:
Etikettövrigt
Läst 1847 ggr
Leffe
11/20/13, 12:24 PM

Bråk inom DHR

Det pågår en konflikt inom DHR, organisationen för personer med rörelsehinder. På riksplan tycker man att Borås inte håller sig till kärnverksamheten. Boråsarna håller inte med.

Läs mer P4 Sjuhärad http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5708907

Det är det jag tyckt länge. DHR är inte längre för den vanliga rörelsehindrade. DHR är numera bara något för de som är i ledningen

Annons:
thenameless
11/20/13, 2:53 PM
#1

Så är det nog. jag tyckte redan som barn att de var mossiga.

Vet inte om de ändrats eller blivit värre?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
11/20/13, 7:39 PM
#2

Jag är medlem, men har bara vart med i lite över ett halvår och under det halvåret så har det vart fullt upp runt omkring så har inte hunnit medverka på någon DHR träff av något slag. 

Tror nog DHR gör mycket bra för oss med rörelsehinder, hade inte DHR funnits så hade nog framkomligheten vart mycket sämre i samhället. De är väl lite som ett fackförbund för funktionshindrade och en plats att mötas på. 

Sedan hurvida Borås gör rätt eller fel, där känner jag mig faktiskt ganska så kluven. De behöver ju inkomsten från verksamheten, men samtidigt så har jag då inte hört talas om att andra DHR grupper håller på med catering. Kanske att DHR borde föreslå något annat som Borås kan göra för att hålla sig flytande som ändå är inom DHRs ramar?

Jennie


Leffe
11/20/13, 7:43 PM
#3

De har gjort mycket bra

Facken har också gjort bra grejer

RuiXue
11/21/13, 1:06 AM
#4

Hade jag bott uppe i Stockholm så hade jag nog suttit med på Torsdagsaktionen så ofta jag orkat! 

I och med att DHR är såpass stora som de är så har de ett visst politiskt inflytande också. 

I det här bråket inom DHR nu så kan man på sätt och vis se båda sidor. Problemet kanske ligger i att DHR som stort förbund inte stöttar de lokala småförbunden tillräckligt?

Sverige är så mycket mer än bara Stockholm.

Jennie


thenameless
11/21/13, 10:52 AM
#5

Catering verksamhet? har de en cafeteria i sin klubblokal eller?  Det borde väl inte vara något fel med det i så fall?

Jag vet inget mer om den fajten än vad som sägs i artikeln, Men borde inte det kunna vara en del av DHRs verksamhet att sysselsätta lite skröppel i Borås som kanske annars suttit hemma och gjort ingenting?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
11/21/13, 3:30 PM
#6

Jag gillar att läsa dina inlägg, Arne! Eller åtminstone är du Arnes bror. Det är vad jag tror. "…sysselsätta lite skröppel…".

Intressant om DHR. Jag försökte gå med en gång men lyckades inte (blev inte godkänd?) och nu vet jag inte. Men jag vet att de åstadkommit en del bra saker.

Det här skröpplet ska i alla fall ta en siesta nu. 👋

Annons:
thenameless
11/21/13, 3:43 PM
#7

#6 Tack jag är bitter och cynisk men försöker ha en rak syn på saker.

Jag menar om nu Boråsgruppen har sina klubblokaler  på ett ställe där de kan ha en cafeteria, Varför kan de då inte få driva en liten affärsverksamhet och samtidigt göralite nytta? Okej DHR är en förening som inte driver affärsverksamhet,  Låt då Boråsavdelningen bilda ett litet bolag i deras eller eget namn som finansierar verksamheten helt eller delvis och sysselsätter några skröppel.  Ni som äe här ofta vet att jag skriver mycket och använder ironi, Skröppel var ett ord vi invalider använde om varandra på 80-90 talet. jag ser det inte som nedsättande.

Lite gann som det där "vinn tillbaka ordet" grejen man gör med andra med rasism och liknande

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
11/21/13, 4:21 PM
#8

Men va? Hur kan man inte bli godkänd för att gå med i DHR?😮

Jennie


thenameless
11/21/13, 6:11 PM
#9

Ja skulle vara intressant att läsa deras motivering. "Tack för din ansökan vi har fått flera kompetenta kvalificerade ansökningar och har valt att gå vidare med annan sökande, Men vi sparar din ansökan ifall  framtida behov uppstår" Eller nåt liknande?

/Arne

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
11/26/13, 11:03 PM
#10

Haha! Jag är i väl ite drastisk i mina uttalanden 😃
Jag skickade in en ansökan eller hur jag nu gjorde, antagligen nåt via Internet. Och fick inget svar alls. Sen drog jag min slutsats: "Ej godkänd". Typ. 😉

thenameless
11/27/13, 1:23 AM
#11

Det rasade väl in ansöningar till dem ? Så de fick aldrig tid att återknyta till din ansökan? Men den ska nog anlända till en brevlåda nära dig, vilken dag som helst?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: