Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1251 ggr
Leffe
2013-11-13 02:26

Snart är otillgänglighetstiden här

Snart kommer snön och dålig snöröjning. Snöröjningen kring hälsocentraler och andra vårdinrättningar i Skellefteå är dålig.

Här kan du läsa mer och hörahttp://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5701646

Annons:
bernil55
2013-11-13 09:32
#1

Ja, suck! Och entreprenörer blir nästan ett fult ord i sammanhanget, eftersom ansvaret alltid är någon annans. Suck igen från en som kämpat och kämpat mot och med snöröjare men kanske gett upp… 😕

thenameless
2013-11-14 14:05
#2

Ja man brukar ju alltid ha invändnigar emot hur de plogar. själv tycker jag ofta att de inte plogar  tillräckligt "djupt". Men de försvarar sig med att går de närmare marken kan de förstöra plogbilan

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-11-14 23:24
#3

Det är ett ständigt aber med snöröjningen. Nu är detta förvisso min första vinter som rullstolsbrukare men även innan så har man ju lagt märke till hur svårt det är att ta sig fram och även utanför vårdcentralen här så var snöröjningen under all kritik förra vintern. 

Det plogas i allmänhet ofta för dåligt så att hjul på rullstolar, rullatorer, cyklar och barnvagnar sjunker ner i någon centimeter snö, det händer även ofta i alla fall här i kommunen att de väntar alldeles för länge innan de ens plogar, vilket även det kan påverka framkomligheten tills de har plogat. 

Snövallar är ett annat problem. Det är svårt nog att ta sig fram som gående, men med ett gånghjälpmedel eller en rullstol så kan det nog bli en hel del omvägar just på grund utav snövallar där vi kanske i vanliga fall brukar gå. Det hade varit önskvärt om de kunde tänka på det vid trottoarer och även ploga bort vallen mellan vägen och trottoaren och lägga all snö i en stor hög någonstans istället. 

Men värst av allt är nog att det ofta struntas i att ploga bort blötsnö! Blötsnö fryser ju gärna till rena isgator med bulor, fotavtryck och allt möjligt i. Både svårt och farligt att ta sig fram oavsett om man går eller rullar fram. 

Jag brukar ofta säga att allt som gör det lättare för en rörelsehindrad person att ta sig fram, gör det även lättare för alla andra i samhället, oavsett om det handlar om underhåll av vägar eller en sådan enkel sak som en knapp för dörröppning någonstans.

Jennie


thenameless
2013-11-15 14:05
#4

Jag håller med dej

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-11-19 09:41
#5

Håller med, särskilt om blötsnö! Här gick det bra för mig i fjol vinter (jag ska bara till affär och post i huset intill :-)) utom just på våren med blötsnön som frös till hemska formationer! Så då fick jag vara utan mat några veckor. 😭

Allvarligt talat så har jag alltid lager av mat men ändå…

RuiXue
2013-11-19 15:56
#6

Förra vintern när blötsnön frös på så hade jag ännu inte fått min Panthera, men hade tack och lov en länsfåtölj på hjul (Etac Cross) till låns, den var alldeles för tung för mig men bättre än inget. Hade jag stått helt utan rullstol så hade pappa fått hämta mig med bilen bara för att köra mig till mina föräldrar ett par hus bort för det hade helt enkelt vart för farligt att gå på det hala underlaget med mina instabila leder. Det räcker liksom med att röra benet lite fel så kan en knäskål flytta på sig. 

Vågar inte ens tänka på hur många meter gips som gick åt på sjukhusen. eller hur många rörelsehindrade som inte kunde komma ut under den perioden bara på grund utav att blötsnön inte plogades bort innan den frös till!

Lockande att sätta en miniplog fram på Permobilen när jag väl får en elrulle😂

Jennie


Annons:
Upp till toppen
Annons: