Annons:
Etikettpersonlig-service
Läst 2462 ggr
millam
11/10/13, 7:20 PM

Kolla KALLA FAKTA

kväll 19.30, tyvärr krockar det med rapport på tvåan..

Om hur ett företag lär Försäkringskassan spara pengar på handikappade, driver med dom..ArgGråter

Annons:
bernil55
11/10/13, 7:25 PM
#1

Yes, jag ser ej på TV men hoppas det går se sen? Kan jag alls se 4.an, hoppas det…

[Moa-]
11/10/13, 7:44 PM
#2

http://www.tv4play.se/program/kalla-fakta här kommer det att komma upp och kunna ses efter sändningen…

Däremot ser jag inte det som fel att kräva restriktivare tillämpning om det är så lagen och förarbetena faktiskt ser ut, i sådana fall är det ju lagen som skall ändras.

thenameless
11/10/13, 8:50 PM
#3

Jag har för mig att du har argumenterat för detta här tidigare moa?

Jag antar att du är redo att rycka ut och arbeta som samarit ? Nu när din våta dröm börjar slå in?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Moa-]
11/10/13, 9:08 PM
#4

thenameless; va? Jag har arbetar och arbetar till och från ideellt, ingen tvekan om den saken.

Däremot så anser jag inte att myndighetsstyrning är önskvärt, utan det måste tyvärr vara så att de politiska besluten skall efterlevas, annars förlorar vi demokratin i vårt samhälle. Det är med andra ord politikerna och ej föreläsaren som man skall skälla på om lagar och regler är fel.

Alla kan inte fullt ut få det dem vill, i sådana fall skulle vi inte behöva biståndsbedömare och socialarbetare. Sedan om en enskild privat utförare inte ställer upp på en brukares krav så kan vederbörande vända sig till en annan utförare även detta stämmer. Jag är mer flexibel för de privata företagens rätt att neka, än när det är centraliserat socialtjänsten som ensam utförare som gör det. (Sedan att jag egentligen är emot privata utförare är en annan fråga.)

Jag kan personligen anse att det blir märkligt att få betalt för att åka på semester med sitt eget barn… Men det är ju min privata åsikt.

thenameless
11/10/13, 9:17 PM
#5

Här är filmen i alla fall

NNjut av Det nya Sverige

javascript:nicTemp();

Och javisst är det politikerna och kommuncheferna som skickar sin personal för att lyssna på denne fascist man skall anklaga.

De lär sig att kringgå dessa lagar och förordningar du vurmar för. det var själva idén med detta föredrag och att skicka dit folk.

Fascist juristen är en lobbyist för sin sak bara. precis som du. Han var inte lika vältalig bara, för han var bland vänner.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Moa-]
11/10/13, 9:34 PM
#6

thenameless; anser du att myndigheter och kommuner skall följa lagar och föreskrifter som stiftas genom politiska beslut eller skall dessa frånses? Gäller detta då i bägge riktningar?

Min personliga åsikt är att stödet skall finnas i samhället för dem som behöver det, men det måste på något sätt fördelas mellan olika grupper. Än viktigare är att vi lever i en demokrati, där vi genom fria val kan påverka, och när vi inte skall följa de beslut som fattas så frångår vi detta styrskick, vilket enligt mig ej är önskvärt.

Annons:
millam
11/10/13, 9:38 PM
#7

Jag tycker det är skrämmande att det betalas så stora summor för att hitta små kryphål i lagen för att slippa betala. Vedervärdig människosyn, anser jag. Utöver det vet jag att ansökningar som är tidsbegränsade förhalas medvetet till det oändliga för att kunna säga nej. Jag tror att det är svårt att förstå vad det egentligen handlar om för den som inte drabbats av det själv.

Se och njut, säger jag också, det gör inte jag. Anser att rättvisa och ett mänskligt samhälle, sunt förnuft, borde vara normen. Det här går tvärs emot allt jag tror på. Men det är förståss bara vad jag anser. 😭

RuiXue
11/10/13, 11:18 PM
#8

Det är en fruktansvärd dålig människosyn hos KommunLex och hos de kommuner som anlitar företaget. Hur den juristen ens kan kalla sig människa är bortom mig.
De fall som togs upp i programmet var extrema fall där assistans och/eller stödfamilj borde vara en självklarhet! 

Kommunernas NEJ kan komma att kosta människor livet, både bland de som är funktionshindrade och de anhöriga som får ta hand om sina funktionshindrade familjemedlemmar på heltid och därmed riskerar både sin fysiska och psykiska hälsa från att aldrig få någon avlastning! 

De personer och familjer som vänder sig till LSS för att få hjälp gör det inte för att de tycker det är roligt, det handlar om liv eller död, att leva eller bara existera. 

Är man svårt sjuk/funktionshindrad och har assistans och vill åka på en semesterresa så borde även det i viss mån vara en självklarhet. En resa kan vara rehabiliterande både för kropp och själ.
Juristen nämner unga arbetslösa som exempel också vad gäller semester, men även en ung, arbetslös person kan åka på en semester, hen kan ju spara någon krona här och var och sedan åka någonstans, om så bara över en dag eller två.

De som är i behov av assistans eller stödfamilj ska ha samma rätt till ett bra liv som vem som helst som kan klara sig själv!

Jennie


Leffe
11/11/13, 1:28 PM
#9

Program som Kalla fakta tar jag med en nypa salt. Det är samma sensationsjournalistik som våra så kallade kvällstidningar använder

thenameless
11/11/13, 4:26 PM
#10

#9 Ja i normala fall håller jag med dig Leffe. Kalla fakta är som en Kvällstidning i tv-form för det mesta. De kan vrida och vända på saker samt lämna ute saker som är vitala för historien, för att bevisa deras ståndpunkt.

Men det ursäktar inte att detta förekommer och vi såg och hörde själva vad som hände under Föreläsningen. Den kan du inte bortse ifrån även om du vill. jag vill heller inte tro att det är så här men detta har bara styrkt vad jag redan har tyckt mig märka i samhället.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: