Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 3326 ggr
Zondell
2013-10-18 10:07

Hjälpmedel

Hej

Är det någon som kan hjälpa mig med en skoluppgift?

Vilka hjälpmedel kan ett par behöva bekosta själva och vad får det utskrivet av arbetsterapeuten?

Paret i det beskrivna fallet består av en man som haft stroke och har svårt vid förflyttningar och en kvinna som fått sämre och sämre syn.

Annons:
thenameless
2013-10-18 14:03
#1

Jag tror att i första hand så kommer detta par att få kontakt med en arbetsterapeut eller liknande för att bedöma deras behov

Antagligen är det vad du utbildar dig till kanske?

Fortfarande i dagens Sverige kan man få väldigt mycket hjälpmedel utlånat av Hjälpmedelscentralen.

I Detta fall tror jag nog att i mannens fall kan det nog bli tal om Rullator och/eller rullstol och kanske käppar för förflyttningar inomhus och utomhus?.

Kanske även ett "fall" larm, kopplat till hemtjänsten också.

För kvinnan som ser dåligt kan de kanske anpassa lägenheten genom att ta bort/förminska trösklar.

Allt detta till ingen eller väldigt låg kostnad utöver taxan  för att träffa Arbetsterapeuten.

Jag är osäker på vad man behöver betala själv för bostadsanpassningar, men kanske någon annan vet mer?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-10-19 22:15
#2

För bostadsanpassningar har jag inte betalat ett dyft! Och jag har fått multum. Men jag kan inte garantera att det är så överallt.

När det gäller hjälpmedel däremot kan jag garantera att det finns stora skillnader mellan olika kommuner/Landsting. Så hur gör vi då?

För Jämtland gjorde dom en ändring så alla i hela länet betalar lika, vilket innebar att det är mycket mer jag kan bli tvungen att betala för. Det finns info på Landstingets sida om vad som kostar och inte.

Att man får något utskrivet av arbetsterapeuten tror jag innebär gratis eller för vissa saker max 300 kr i självkostnadsavgift. Kommer ej på fler alternativ.

Vad jag vet/Tror: Rollator får man låna gratis. Kryckor, de vanliga, hemska förmodligen gratis. MEN! Vill jag ha nya isppiggar (vad heter det?) till kryckorna får jag numera köpa dem själv! Morr!  Och de finare kryckorna jag har lär nog kosta idag.

Min elrullstol betalar jag 500:-/år för, helt ok för mig, typ serviceavgift.

Larm: 165 kronor/månaden.

Träffa arbetsterapeut kostar förresten inget här.

Jaha och nu får vi kolla alla andra kommuner? 🙂

Zondell
2013-10-20 03:12
#3

Stort tack för hjälpen!

bernil55
2013-10-20 19:20
#4

Oj, har du fått nån hjälp? Jo, lite grand men det finns mycket mer och jag skulle kunna  leta reda på vår lista i varje fall. 🙂

thenameless
2013-10-21 14:20
#5

#3 Varsågod, om detta var någon hjälp? Men ställ gärna lite fler frågor om du behöver? kanske mer precisa så är de lättare att svara på.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

VildaVittra
2013-10-21 15:24
#6

En synskadad kan få programvara till datorn som läser texten åt denne, datorn måste man dock köpa själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
thenameless
2013-10-21 22:06
#7

Jag glömmer lätt sådana hjälpmedel då jag bara har läsglasögon pga ålder.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-10-24 19:19
#8

Lyckades hitta tillbaka till en sida där man kan fördjupa sig i just våra regler.

thenameless
2013-10-24 21:05
#9

#8 Kanske Sajtvärden kan lägga upp den i länkgalleriet?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Zondell
2013-10-26 12:01
#10

Stort tack. Jag ska fortsätta med uppgiften nästa vecka. Har förstått att det inte finns några säkra svar utan varierar från en kommun till en annan och från en ansökan till en annan. Jag har gjort en lista för vad jag tror paret behöver. Någon som tycker de behöver något mer? Någon som vet vilket av detta som de normalt får bekosta själva?

      Inkontinensskydd till Karl provas ut av distriktssköterska. Det är oklart om kommunikationen mellan urinblåsa och hjärna fungerar för Karl. Han behöver kanske inkontinensskydd hela tiden.

      Duschpall behövs till Karl och handtag i duschen. Ev badkar tas bort.

      En snurrplatta underlättar förflyttningar för Karl. T ex när han skall flyttas från rullstol till duschstol eller från rullstol till säng.

      Fuktkammare till ögat om Karl har svårt att sluta ögonlocket.

      Luftcirkulerande madrass och gelkuddar i Karls säng för att minska risken för trycksår och underlätta för den förlamade sidan att ligga bra.

      Stadiga skor när det blir aktuellt med träning.

      Ta bort trösklar i bostaden (om det finns)

      Tygghetslarm för att snabbt få hjälp om det gäller fallolyckor. Riskzon för både Karl och Karin.

      Hjälpmedel till Karl att använda vid måltider. Tallrik med kant och antiglid. Greppvänliga bestick. Mugg med bra handtag och pip för att kunna dricka själv utan att spilla.

VildaVittra
2013-10-26 12:20
#11

Om han har haft en stroke och hon har dålig syn, så lär de behöva läshjälpmedel, ex teckenigenkänningprogram till datorn, där man genom att skanna in post kan få den uppläst. Eller om hon ser tillräckligt bra för att använda en sån där jag inte kommer på vad den heter just nu, men det är en stor skärm som man lägger boken/brevet under och den förstorar upp texten, samt så kan man öka på kontrasten eller byta färger på  text samt bakgrund.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

bernil55
2013-10-26 22:10
#12

Duschpall fick jag gratis (låna heter det nog)  innan de ändrade. Orkar ej kolla listan nu men gissar att de får betala 300:-

Allt det där till måltiden får Karl köpa själv, här i Jämtland.

Stadiga skor tror jag alla får köpa själv idag, även jag med MS. Undantag kanske en som är låghalt, men jag tror snarast personen får köpa skorna men kan få gratis hjälp att fixa till dem (det får jag).

Inkontinensskydd är gratis här.

Ta bort trösklar är gratis här.

Jag fick badkar borttaget och fixat för dusch, gratis. Men fick kosta på tapet och matta i resten av badrummet själv.

Resten vet jag inte och det verkar inte som jag får veta allt genom det som står på Landstingets sida heller. Men orkar inte kolla mer…

Zondell
2013-10-31 10:54
#13

Tack alla!

Nu är jag redo att ta itu med min uppgift.

Annons:
thenameless
2013-11-01 14:22
#14

#12 Här (Sthlms län)så kan man välja om man vill ha Team olmeds ortopediska skor som de fixar i ordning eller så kan man köpa egna "lite snyggare) och låta dem bygga om

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-11-09 04:12
#15

Inkontinensskydd brukar vara gratis genom distriktssköterska som skriver ut hjälpmedelskort. 

Duschpall har jag fått låna gratis och tror det är gratis för de flesta

Tallrik och bestick brukar man få betala själv, mig veterligen i hela landet

Madrass skiljer sig otroligt mycket mellan olika kommuner och landsting. Jag har försökt få en bättre madrass då jag spenderar väldigt mycket tid i sängen och har mycket smärtor, men har fått nej. Här ska man tydligen redan ha trycksår för att få en madrass. Jag bor i Västra Götaland. 

Rullstol, rullator och kryckor brukar vara gratis att låna. Min rullstol har inte kostat mig något alls, däremot har jag betalat för mina kryckor och käpp då jag köpt dem helt på egen hand. 

Synskadade kan få hjälp med diverse program och hjälpmedel för att underlätta läsning, tror det är kostnadsfritt. 

Rent generellt skiljer det sig otroligt mycket mellan landstingen. I vissa landsting får man all den hjälp och hjälpmedel man behöver, i andra landsting så får man en del men inte allt och sedan har vi då Östergötland där det är katastrofalt dåligt med hjälpmedel, de vill helst inte lämna ut något alls (har vänner i Östergötland, det är därför jag vet detta)

Jennie


bernil55
2013-11-10 12:52
#16

Visst är det otäckt att det är såna skillnader på vilken hjälp vi kan få och om/vad det kostar! 😕

thenameless
2013-11-10 13:08
#17

Nu skolar olika högerkonsulter lss handläggarna i att håna och säga:"NEJ" så det blir nog ändring. Såg jag på tv4 nyheterna i förmiddags, Det kommer tydligen i kalla fakta senare.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-11-10 13:12
#18

Ja, vi måste kolla programmet fast det blir smärtsamt  att inte komma åt att sparka någon i… nånstans. 😡

thenameless
2013-11-10 13:24
#19

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-11-10 19:24
#20

Ja, att han bara vågar! 😡

Annons:
thenameless
2013-11-10 20:19
#21

Tyvärr är han inte ensam. Om du såg programmet så såg du Nynäshamns socialchef försvara sig med hans argument.. Så jag kan tänka mig att hon var en av dem som satt och fnittrade åt hans retorik

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-11-11 01:58
#22

Kokade av ilska när jag såg Kalla Fakta! De barn som var vårdtagare i programmet var dessutom klockrena fall där LSS ska gälla! Och återigen så varierar det mellan kommuner och landsting. Det är ett lotteri om man får hjälpen eller ej, precis som med olika hjälpmedel. 

Man kan ju tycka att det ska finnas nationella riktlinjer som alla kommuner och landsting ska följa så att det inte spelar någon roll om man bor i Danderyd, Motala eller Angered när man behöver hjälpmedel eller hjälp genom LSS.

Jennie


thenameless
2013-11-11 13:10
#23

Jo det gäller ju att någon vågar dra ett avslag ända till regeringsrätten eller vad högsta instans är i ett sånt här ärende?

Risken är ju bara att man förlorar där med… och då har man sabbat för de som bor i kommuner med med handläggare med mänsklighet och empati kvar..

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: