Övrigt om rörelsehinder

Träning

2013-09-17 19:44 #0 av: Karin-K


Hej

Jag har en fråga om träning för er som sitter i stol helt eller delvis. Själv använder jag stol delvis men det är nytt för mig. Min fråga är hur ni håller muskulatur i gång så att den inte förtvinar. Går det att bibehålla någotsånär. Om någon har någon erfarenhet så är jag mycket tacksam för svar.

Karin

Anmäl
2013-09-18 01:58 #1 av: Leffe

Du kan börja med lite styrketräning hos en sjukgymnast och på så sätt få tips hur du ska hålla dina muskler igång

Anmäl
2013-09-18 22:13 #2 av: thenameless

#0 Menar du muskulaturen i benen eller i överkroppen?

I rullstolen så förtvinar ju benmusklerna om man sitter hela dagarna alltid. Så det bästa är ju att gå promenader eller styrketräna dem som LeffeD föreslår.

Syftar du på musklerna i armar och  bröst och axlar så är långpromenader eller jobb i stolen gärna med uppförsbackar ett annat bra sätt att aktivera musklerna och flåset.

Men även styrketräning fungerar bra. Sen finns ju en myriad andra konditionsformer. simning ska vara bra säger de som vet. Prova

Anmäl
2013-09-20 18:52 #3 av: Karin-K


Hej igen!

Ja, dum fråga kanske, det är klart att musklerna förtvinar om jag bara sitter. Problemet är att jag redan har lite förtvinade benmuskler då jag pga av smärtproblem inte kunnat/förmått psykiskt att röra mig ordentligt under några månader. Jag försöker nu att gå inomhus och använda stol utomhus. Går på sjukgymnastik men tycker inte att det ger så mkt resultat, men antagligen gör det så att jag inte blir ännu sämre i muskulaturen. Simma är nog bra. Varmbassäng överhuvudtaget är jätte bra när man har ont. Hoppas bara det inte är försent för mig att bli starkare i benen igen.

 

Tack för svar.

Anmäl
2013-09-21 01:43 #4 av: thenameless

Det är aldrig försent så länge du har funktion i benen. För de av oss som är helt förlamade i benen är det ju kört oftast. (vågar inte säga nåt bergfast)

Som du kanske märkt får man till slut "ryckningar" i musklerna det lixom krampar och rycker i dem.

Det försvinner igen när du börjar aktivera och träna upp musklerna igen.

Simning är bra styrketräning likaså. Simning är bra om man vill undvika skador som är ganska ovanligt i det.

Man måste stålsätta sig och kämpa sig igenom de första passen för att komma in i det så det blir en vana. sen flyter det oftast på.

Anmäl
2013-09-23 16:43 #5 av: VoxBauers

Börja rida! Tränar muskler man inte hade en aning om att man hade! Suveränt för balansen och koordinationen! På de flesta ridskolor finns ramp för att komma upp på hästen och vissa har lyft om det behövs.

Ring och prata med de ridskolor som finns i närheten av där du bor är mitt tips!

Simning och vattengymnastik i varmbassäng är också att rekommendera!

#4 Spasmer är svåra att komma till rätta med... ...ibland kan stretching vara melodin som ger lindring för att sträcka ut musklerna som blir för korta och krampar. Strecthning i varmvatten brukar vara riktigt bra om det är svårt/tungt att stretcha själv utan hjälp.

                                                               www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2013-09-26 19:55 #6 av: thenameless

#5 Jag har fått "spasmer i muskler några gånger när jag opererat benen/fötterna och blivit gipsad eller på andra vis blivit immobiliserad. 

Musklerna förtvinar ju av det och man får dessa "spasmer" Stretching fungerar ju tillfälligt då för att stoppa det, men muskelaktivitet är ju bäst. Som du säkert vet?

I varmvatten är det säkert jätteskönt.

Anmäl
2013-09-26 21:56 #7 av: VoxBauers

#6 Muskelaktivitet måste åtföljas av stretching för att sträcka ut musklerna. Träning och stretching är i förhållande till varandra som vattnets betydelse för sjöfarten! :-)

                                                               www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2013-09-27 10:13 #8 av: thenameless

Sant strechning är bra efter fysisk träning. jag är rätt dålig på att strecha efter träning men när jag tränade organiserat i min ungdom så gjorde jag det alltid

Anmäl
2013-09-27 15:59 #9 av: Karin-K


Tack för alla svar!

 Jag försöker ta till mig vad ni säger och inte tappa hoppet. Spasmer har jag inte upplevt ännu, vilket kanske tyder på ja vadå?? Glömde säga att jag har fibromyalgiliknande smärttillstånd i hela kroppen, svag rygg med många låsningar och att jag egentligen inte kan träna hur jag vill men måste träna anpassat. Mina muskler bränner och värker jämt. Kanske är det lättare att träna upp sig när man inte har någon värk som hindrar. Man har sagt mig att det går även med värk men det tar längre tid och man måste vara försiktig.

Ridning är i o f sig en bra sport som jag behärskar men har lite för ont i ryggen för just nu, men det vore fantastiskt att ta upp den igen någon gång i framtiden.

Har bestämt mig för att inte ge upp.

Trevlig helg på er!

Anmäl
2013-09-27 16:10 #10 av: Leffe

#9 Klart du inte ska ge upp - kämpa på

Anmäl
2013-09-27 20:35 #11 av: thenameless

#9 Ge inte upp men tack för att du klargjorde din diagnos, det gör det enklare att ge dig tips i framtiden. men simring eller enkel motionsträning är nog bra för dig. bara att kämpa dig igenom smärtan, som du ju med all sannolikhet kommer att ha större delen av livet (beklagar)

Vattensporter belastar ju leder och muskelfästen minst. Ridning är kanske roligast? prova dig fram

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.