Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 2756 ggr
[peter54]
9/11/13, 6:05 PM

(S) Anpassad bil

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag osäker på om jag får lägga in en sån här post på den här sajten, men jag testar, är det olämpligt så är det bara att plocka bort.

Bakgrund: Jag är dubbelt underbensamputerad och kör bil med handreglage (Hedemora T-grepp höger hand för gas och broms). För att kunna köpa bil har jag sökt och fått Försäkringskassans bilstöd för handikappade.

Nu har jag fått FK-stödet för fjärde gången på 24 år för att kunna skaffa en nyare bil än den jag haft i 9 år och har blivit rekommenderad av Trafikverket och av Försäkringskassan att sälja min gamla anpassade bil till en annan handikappad.

Om man inte kan eller får köra bil med fötterna, måste man ha en anpassad bil med gas- bromsreglage för höger hand. Ungdomar med sånt handikapp har mycket svårt att ta körkort eftersom de måste ha en sån bil att övningsköra med. En del som söker bidrag får det inte av olika skäl.

Därför försöker jag nå handikappade som kanske har behov av en anpassad bil, för att erbjuda henne/honom att köpa min bil, istället för att jag bara säljer den till vem som helst som bara river ur anpassningen.

Bilen är en Volvo 945, årsmodell 1998, turbo 165 hk, svart, med grå inredning, skinnklädsel. Den har gått 18000 mil och  den är i bra skick. Skattad till november och besiktigad i augusti 2013 utan anmärkning.

Utöver gas- bromsreglaget och rattspinnare, är bilen utrustad med farthållare, inbyggd batteriladdare och dragkrok. Två uppsättningar hjul finns med, fyra plåtfälgar med rätt slitna däck på och fyra aluminiumfälgar med nya dubbfria vinterdäck (friktionsdäck), som just nu sitter på bilen.

Skavanker finns förstås på en 15 år gammal bil. Vänster framskärm är rostig, särskilt i kanterna där lacken flagnat. Vindrutan är dålig av många års grusvägskörning och behöver bytas, listen runt vindrutan är rostig, men den byts med rutan. Bakrutetorkaren är död. Det finns en bensinvärmare i bilen som inte har fungerat de senaste 5-6 åren, urkopplad. En söm i förarstolens ryggstöd är spräckt för att jag ibland behöver trycka på med armbågen för att resa mig. Annars är den ganska fin.

Jag har annonserat bilen för 14000 kr, men en ung körkortslös handikappad person kan jag tänka mig att släppa bilen billigare till.

Vill du ta kontakt så klicka på mitt nick och gå vidare från min sida här på iFokus.

Annons:
Jessicahagstrom94
9/11/13, 6:08 PM
#1

Har också anpassat min bil så, jag övningskörde med den och det gick superbra att få tillstånd till det :) 

Behöver dock ingen ny än..

[peter54]
9/11/13, 6:17 PM
#2

#1 Jaha, vad bra. Det jag menar är att om man ska söka FKs bilstöd för handikappade själv, måste man ha körkort och det är i det läget många får problem att ta körkortet utan tillgång till bil.

🙂

[peter54]
9/11/13, 11:01 PM
#3

Nu har jag sålt bilen till en handikappad person, vill sajtvärden eller medhjälpare vara snäll att ta bort tråden, tack.

thenameless
9/11/13, 11:12 PM
#4

eller lås den?

Det är ju annars en jättebra "ny " kategori  kom jag just på.

Köp/Sälj/Byt

Om den inte redan finns?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: