Annons:
Etiketterforskningutveckling
Läst 1379 ggr
thenameless
2013-08-20 12:44

Amerikansk militär vill bygga supermänniska

Här är ett moraliskt etiskt dilemma.

Ska detta tillåtas?

Är det en bra idé?

Skulle ni kunna tänka er att göra en sådan här sak med era framtida barn?

Läs artikeln

Utöver det har jag alltid lärt mig att en extra kromosom leder till Mongoloidism (eller vad det kallas?)

Blir det  inte så nu med denna extra kromosom??

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
bernil55
2013-08-21 11:21
#1

Ska läsa sen, nu ska jag ut och motionera (= köpa mer glass?🤔)

bernil55
2013-08-22 10:44
#2

Otäckt, tycker jag! Tror knappt det kan vara sant men det kan det ju.

Extra kromosom ja… Svårt, för tidigt fortfarande. Inte för att jag blir smartare sen, men förhoppningsvis piggare. 🙂

thenameless
2013-08-23 00:20
#3

Ja du blir väl knappast mer insatt av att dricka kaffe? Men ja vore ju intressant att få en tank från någon som kanske är biolog eller liknande

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-08-27 12:05
#4

Jag ska fundera om jag känner nån lämplig utredare/kommentator. 🙂

thenameless
2013-08-27 18:38
#5

#4 Du får självklart uttala dig du med. Intressant att se vad även du tycker om saken? Tror du att vi kan ha användning av denna teknik även civilt eller är det bara helt av ondo?.

Jag kan inte så mycket om kromosomer men  har för mig att om man har en för mycket drabbas man av Mongoliditet,?(jag har glömt den medicinska termen)

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-08-28 21:23
#6

Jag har läst på om Downs syndrom (kan nog kallas det du skriver) och det stämmer, de har "tre exemplar av kromosom nr 21 istället för det normala två".

Jag förmodar att vi för övrigt behöver de kromosomer vi har, så hur kan de knycka en?

Nä, allvarligt talat, jag tycker sånt här är otäckt!

Men jag begriper inget, om nån råkar tro det. 😃

Annons:
thenameless
2013-08-28 22:20
#7

"Några av egenskaperna som nämns är överlägsen styrka, syn och intelligens samt bättre sjukdomstålighet. "

Är det som nämns. Som vanligt är det väl kört för oss som redan är födda och gamla.

Men i framtiden kan en starkare människoart odlas fram.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2013-09-04 10:53
#8

Det fanns ju ingen tidsplan för projektet och jag gissar att USA har lika hårda etiska regler när det gäller forskning som vi har. 

Att det sedan finns galningar som på något vis forskar i lönndom har det nog alltid gjort.

Jag tycker forskning är spännande så länge den håller sig kring de lagar och regler vi har och kan det gynna människan så är det bara bra.

Här pekar man snarare på att tillverka en "krigsmaskin" men det är ju media som lägger fram det så.

Det här med kromosomer är jag dålig på men vet att det kan påverka det mesta. Ex. Downs syndrom som har fler av nr 21 som Bernil skriver.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2013-09-04 18:23
#9

I de flesta stater i USA var det länge och är kanske fortfarande om inte Obama ändrade på den lagen? Förbjudet med stamcellsforskning eftersom de har så stark abortlagstiftning. Men i Sverige har man kunnat forska på stamceller ifrån navelsträngar och aborterade foster under lång tid.

Vore intressant att se vad de kommit fram till? Vi har tidigare diskuterat att de kommit på teknik att inplantera stamceller i ryggmärgskanalen på råttor som fått ryggraden avklippt.

Bara en sådan grej

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: