Annons:
Etikettövrigt
Läst 2265 ggr
sme4
8/13/13, 6:20 PM

Vikt och träning

Jag sitter i rullstol och undrar över träning och vikt.

Blev med rullstol för 1 år sedan.

Hur håller ni vikten?

Hur tränar ni?

Annons:
thenameless
8/13/13, 11:56 PM
#1

Det gör jag inte. Men det är väl som för en "normis" Ät mindre och rör dig mer så kommer det.

Det är lätt som funkis att bli stilla sittande och sitta inne, tröstäta och inte röra sig. Tipset är att motionera, Antingen på allvar eller bara att du "joggar"  en sväng varje dag. det funkar. annars kan du styrketräna. Det finns ju en massa gym. Bor du i Stockholms län kan du  ta dig till Frösunda center/Rehab Center och träna där. Sen har jag hört om ett anpassat gym i Tyresö,  om du har vägarna förbi?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
8/14/13, 7:46 AM
#2

Det gör inte jag heller, håller vikten alltså. 😕 Ändå går jag fortfarande med rullator inomhus.

Annars vet jag lite hur man kan göra och ska skärpa mig, kanske berättar hur, senare…

Vixxen
8/14/13, 1:29 PM
#3

Vattengymnastik, simning och ridning är A och O här!

thenameless
8/14/13, 3:18 PM
#4

Bas grejen är ju att bränna fler kalorier än man sätter i sig.

Hur man gör detta är ju olika efter förmåga. 

Men om man ska vara nogrann så : Beräkna hur många kalorier du tar in under dygnet.

Arbeta sedan metodiskt med att ersätta de snabba kolhydraterna emot långsamma (så att du är mätt längre)

Eventuellt minska portionsstorlekarna. och öka motionen vad den nu består i?. Det är grundreceptet. Det finns tyvärr inga bra genvägar och om man är funktionshindrad som vi är, så rör man sig mindre än många normisar. Och måste då minska kaloriintaget istället.

Lätt att säga svårare att genomföra. Man måste verkligen bestämma sig och ha ett driv och en vilja att förändra sitt liv.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
8/15/13, 9:56 AM
#5

Bra svar har inkommit, men jag kommenterar (nog) mer sen. Här i alla fall ett bra hjälpmedel som jag fick i en annan diskussion för bl a rullstolsburna.

Beräkna ditt energibehov.

bernil55
8/18/13, 12:09 PM
#6

Ang kaloriinnehåll kan man kolla Livsmedelsverkets sida.

När jag var ung räknande jag kalorier och har förstås en medvetenhet nu med, men för övrigt går det dåligt.

Jag vill absolut vara mätt, annars går det inte. LCHF funkar absolut men då ska allt vara så j-a precis… Med fusk- LCHF gick jag ner en del snabbt (sluta med ris och bröd räcker långt!), men man får vara försiktig med för mycket protein också, så det går ej i längden.

Ägg, grönsaker och köttprodukter är annars bra mat. Fiberrik mat har jag ätit sen jag blev medveten (pga trög mage) på 70-80-talet nån gång. GI räcker långt.

Men jag är lat! Nej, jag är sjuk och handikappad. Undrar vem som vill laga mat åt mig? 🤔

Annons:
thenameless
8/18/13, 3:25 PM
#7

#6 Är inte du gift eller minns jag fel?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
8/18/13, 3:32 PM
#8

Nej, inte ens förlovad (numera). 😉

Har en särbo som haft en stroke så han är också lite funktionshindrad…

thenameless
8/19/13, 12:04 AM
#9

Okej men du har en fästman i alla fall. Då är jag inte helt ute och cyklar.

Ja om han har haft sroke kanske han inte är så bra på att laga mat längre? men lite omhändertagen kanske du blir ibland iaf, hoppas jag

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
8/19/13, 11:01 AM
#10

Vi träffas på fredagar, han kommer efter jobbet (25% med lönebidrag). Jag har förberett lite halvfabrikat, han rör ihop dem och värmer, typ.

Gott, gott - ja, oftast. Glad

Nyttigt, sällan.  🤔

bernil55
8/19/13, 11:03 AM
#11

Jag har läst om en "handcykel" (kan det heta så?) man kan träna med om man har dåliga ben men hyfsade armar. Återkommer om jag hittar/får veta mer.

thenameless
8/19/13, 12:39 PM
#12

Ja sådana finns. En manick man hänger upp på väggen sen kan man veva på med olika motstånd så länge man orkar. Vet dock ej vart man kan köpa den?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

sme4
8/20/13, 10:43 PM
#13

Tack för alla svar. Knäckebröd och vatten metoden får de bli ;) Ska börja på gym i september , är tvungen så jag håller mig stark, så får jag väl ta de lugnt med de goda, fast de är j-a gött att moffla :)

Annons:
thenameless
8/20/13, 11:57 PM
#14

Om det  är vikten du är mest oroad över så är det  "enkelt" ät färre kalorier än  du bränner under dagen. Motion är bra för att få upp förbränningen. Gym är bra för att bli starkare men du behöver röra på dig också. Hitta en motionsslinga du kan ta och köra varje dag på några kilometer. Motivation och vilja är avgörande.

Vad är "moffla" föresten?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
8/21/13, 11:20 AM
#15

För mig - för att först och främst gå ner i vikt - är det avgörande att sluta med glass. 😕 Och ok då, för det krävs en del motivation och vilja, så det är trots allt mest avgörande… 😮

thenameless
8/21/13, 12:22 PM
#16

Du behöver motivationen och den verkliga viljan att "nu får det vara nog".

Du är ju på väg ut för att köpa glass. Det är inte bra för midjemåttet.

Kontinuerlig rörelse/motivation samt hälsosammare kost är nyckeln.

Varför lyckas jag inte? troligen för att jag inte är motiverad nog och ovillig att träna ensam.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

sme4
8/21/13, 7:20 PM
#17

Moffla= äta möe av de man är sugen på ;)

thenameless
8/21/13, 8:34 PM
#18

Ok. de e jag bra på

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: