Annons:
Etikettövrigt
Läst 4122 ggr
bernil55
8/10/13, 10:15 PM

Lycklig katt

Lycklig katt kan springa igen!

Annons:
Calcifer
8/10/13, 10:19 PM
#1

Stackars, stackars katt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

thenameless
8/10/13, 10:21 PM
#2

Rätt coolt, jag har sett en där varianten på rullstol till katter och hundar förr.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Calcifer
8/10/13, 10:25 PM
#3

Alltså, den där katten är inte lycklig. Den mår inte bra. Den kan inte leva ett normalt kattliv igen, oavsett vad personen i videon påstår.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

bernil55
8/10/13, 11:22 PM
#4

Jag kanske överdrev när jag skrev "lycklig" men nog tror jag den är gladare. Men jag kan inte garantera, jag är ingen rullstolsburen katt.  😉

Calcifer
8/10/13, 11:23 PM
#5

Tyvärr ser katten extremt stressad och olycklig ut. Den lider verkligen. Jag tycker det är hemskt synd om den stackars katten.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

bernil55
8/10/13, 11:26 PM
#6

#2 Ja, jag har sett liknande förut, med olika djur och har upplevt det som något positivt.

Själv är jag lycklig i rullstolen eller när jag ligger ner, inte när jag försöker släpa mig fram med rullatorn eller sitter ner och har ont i ben och fötter.

Annons:
Calcifer
8/10/13, 11:29 PM
#7

#6 Men det går även att förklara för dig varför du behöver rullstol, samt att du inte i vanliga fall gärna hoppar omkring på möbler, klättrar i träd, eller mår dåligt om du inte får ligga högt och ha översikt över ett rum. Det går inte att jämföra människor i rullstol och djur i rullstol, för det är inte samma sak. Det är som om jag skulle säga "ja men jag tycker om att dricka sprit och tatuera mig" och använda det som en ursäkt för att tatuera min katt och ge den öl.

För övrigt mådde den katten helt tydligt inte bra överhuvudtaget och det enda vettiga och humana hade varit att låta den somna in.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

thenameless
8/11/13, 11:45 AM
#8

Det är väldigt svårt för en människa att avgöra om en katt är lycklig eller ej.

Och det är inte naturligt för en katt att hoppa omkring på möbler, men de gör det ändå.

Katten verkade helt klart må dåligt innan sulkyn, men videon var väldigt kort fast jag tyckte inte den såg så lidande ut efter (trots den korta snutten) Men olika betraktare ser olika saker.

Själv har jag ganska så extrema åsikter  gällande invaliditet, särskilt min egen. Din lösning är en av många för att avhjälpa problemet

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
8/11/13, 12:34 PM
#9

Ja… det här blev en intressant diskussion! Önskar jag hade mer ork att skriva.

Varför ska vi människor tvingas leva vidare hur dåligt vi än mår, hur ont vi än har? Jag tycker ju inte det är logiskt.  Å andra sidan mår många dåligt ett tag och sen bättrte. De har ont ett tag, får sen mindre ont med hjälp av piller som i stället ger nån annan krämpa.

Katt har jag aldrig varit (så vitt jag vet) och kommer aldrig att bli (så vitt jag vet). Djur har både känsel och känslor, absolut! Men jag tycker det är svårare att se på en katt hur glad eller ledsen den är, än på en hund.

Och vi människor får vara hur ledsna som helst men  vi kan tvingas att kämpa på, och utnyttja massor av samhällets resurser så de som jobbar blir skitsura på oss. (fast jag betalar bra själv, har ju inget skatteavdrag…)

Nä, jag kommer inte längre nu men det är intressant!

Och jag vill i alla fall inte leva totalförlamad, det erkänner jag!

Fast vi har det goda exemplet Stephen Hawkins…

Calcifer
8/11/13, 2:50 PM
#10

Det går inte att jämföra människor och djur, så enkelt är det bara.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

thenameless
8/12/13, 12:47 AM
#11

Människor är djur så det går alldeles utmärkt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Calcifer
8/12/13, 12:49 AM
#12

#11 Då kan vi alltså börja avliva människor för att de brutit benet som vi gör med hästar? Eller sätta barn i koppel på gården med en skål vatten hela dagen? Eller transportera våra barn i burar under själva passargeraravdelningen på flygplan?

Det där argumentet går inte. Katter är katter. Hundar är hundar. Människor är människor. Punkt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Leffe
8/12/13, 11:08 PM
#13

#12 Tycker du börja komma med lite dumma och löjliga liknelser. Tänk att jämföra en handikappad människa med en häst. Vad är det för fasoner? Djur är har en otrolig överlevnadsinstinkt och kan anpassa sig väldigt bra.

Katter är katter, hundar är hundar, människor är människor - javisst, men alla är vi däggdjur

Och du ska inte sätta någon punkt i tråd på den här sajten för andra kan ha andra åsikter och det ska respekteras. Sätta punkt genom att låsa en tråd sköter admin om precis som när det gäller att redigera i inläggen och annat. Det sköts av resp admin på alla sajter här på iFokus.

Annons:
UllaE
8/12/13, 11:26 PM
#14

#12 Här i landet får vi inte avliva människor som lider. Vi får inte ha barn i koppel med en skål vatten hela dagen. Vi får inte frakta barn i burar under passageraravdelningen. Fanns samma lagar för djuren så skulle inte de heller ha koppel med en skål vatten hela dagen. De skulle inte sitta i burar under passageraravdelningen.

Alla hästar avlivas inte med brutet ben. Oftast är det tävlingshästar och då beroende på försäkringar och pengar.

Katten som det handlar om den skapade tråden har det bra eftersom överlevnadsinstinkten är stark och den har anpassat sig till sitt levende. Precis som vi människor anpassar oss till ett liv i rullstol och inte kunna få jobb, inte kunna komma till platser dit man kommer som gående. Man blir lycklig trots allt för att man lever. Precis som för djuren så vill månniskan leva.

Leffe
8/13/13, 12:07 AM
#15

Ja inte var den då stressad när den väl fått och kunde hantera hjulen. Den försökte till och med hålla svansen glatt uppåt. Den satt full fart efter människan som försvann in i ett rum.

Calcifer
8/13/13, 1:00 AM
#16

Jag satte ingen punkt på någon diskussion, jag satte punkt för att vi ska låtsas som att vi kan behandla djur och människor likadant. Det kan vi inte. Det är inte samma sak. Det går inte att behandla hundar och hästar som människor och det går inte att behandla människor som katter. Så enkelt är det bara.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

UllaE
8/13/13, 3:52 AM
#17

#16 "Låtsas" Vi behandlar människor och djur likadant. Fast för människan heter det läkare och för övriga djur veterinär. Djur och människor får samma medicin. Det är dosstorleken som skiljer och så står det "Vet" efter namnet på medicinen och det är exakt samma namn också på medicinen. Så det är inget låtsas utan verklighet. Man behandlar djur och människor lika så länge det finns ekonomi för det. Jag vet det för jag har levt med både djur och människor i hela mitt liv.

Så enkelt är det bara.

thenameless
8/13/13, 3:18 PM
#18

#16 Jag tror det var mig som LeffeD blev sur på? du behöver inte oroa dig.

Det jag sade ar att  Homo Sapiens Sapiens  är djur lika mycket som en katt. Detta är ett faktum.

Ibland tycker jag att vi går för långt  i vår strävan att få svårt skadade människor att överleva. När livskvaliteten blir väldigt låg eller obefintlig.

Det är ingen pik emot dig Leif utan bara en generell svepande överlag åsikt.

Vad gäller katten Så ser den betydligt lyckligare ut med sin sulky än innan och jag tror att om man skulle få se en uppdaterad version skulle han ha anpassat sig och trivas.

Men det är en tuff avvägning moraliskt och ideologiskt etc  Om man skall rädda en svårt skadad individ eller inte? Kan denne få ett fullgott liv igen?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
8/13/13, 3:26 PM
#19

#18 Det var inte på dig. I mitt inlägg 13 skulle det stå 12 och inte 11

Gronstedt
8/21/13, 1:06 PM
#20

Vi får inte avliva människor som lider, men det är fritt fram för människor som lider att välja bort livet. Våra tamdjur har i allmänhet inte det valet, därför måste den ansvariga människan fatta beslutet för deras räkning. Det är där den viktiga skillnaden ligger, enligt min åsikt.

Annons:
thenameless
8/21/13, 8:45 PM
#21

#20 Jo men hur kan vi avgöra om ett djur verkligen lider?

En människa kan välja att ta livet av sig men vi är programmerade att inte göra det, så  depressionen måste vara svår innan man tar det beslutet oftast även om man inser att livet är förstört.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Gronstedt
8/22/13, 6:40 AM
#22

#21: Åt vilket håll ska vi chansa, tycker du?

De flesta av våra tamdjur är bytesdjur (även de mindre rovdjur vi håller är bytesdjur för andra rovdjur) och bytesdjur är extremt bra på att dölja smärta.

[peter54]
8/22/13, 4:39 PM
#23

Nä så här får man inte göra med djur 😡

Jag tycker Bellatrix har helt rätt, det är fruktansvärt när människor "hjälper" djur på det här sättet. Viljan att hjälpa går långt över gränsen här och det blir istället till en makaber uppvisning i djurplågeri i form av mänsklig teknik.

Jag som själv är handikappad och har suttit i rullstol flera år, men går numera på proteser när jag är hel, tycker inte alls att det går att jämföra mig med ett skadat djur som den här katten. Det är inte livskvalitet för ett djur att vara delvis rörlig på det här sättet.

Djur förstår inte konsekvenser och kan sannolikt aldrig begripa exempelvis varför den kommer framåt men inte uppåt och vad händer när katten ska gå på toa? Vore det en ren skelettskada som går att laga - okej, men detta ser neurologiskt ut.

Vi hade en gammal katt tidigare som drabbades av korsförlamning och påminde lite grand om den här katten. Vi avlivade vår katt och det ska man göra med den här katten också tycker jag. Det vore det djurvänligaste man kunde göra för den här katten. Detta är fel 😕

Calcifer
8/26/13, 12:41 PM
#24

Håller med Gronstedt och peter54 till fullo.

Jag förstår viljan att hjälpa djur, men det går inte att jämföra dem med människor och behandla dem lika som man behandlar människor. Det betyder inte att man ska behandla djur sämre - men annorlunda. Djur har inte samma behov som människor. De har inte mindre behov, men annorlunda behov. De tänker inte på samma sätt som människor och känner inte på samma sätt som människor. När man börjar trycka på djur sina egna värderingar och känslor går det oftast ganska fel (T:ex så finns det ju många som låter sina huskatter gå fritt utomhus okastrerade eftersom det vore "hemskt" och "onaturligt" att hålla dem inne eller kastrera dem. Att de sedan får kull efter kull med kattungar som ingen kan ta hand om vill de inte ta ansvar för sedan. Där har de lagt sina egna tankar och känslor på ett djur som inte alls fungerar likadant och det har endast skapat problem).


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Jessicahagstrom94
9/11/13, 6:15 PM
#25

Han/hon kan röra sig mer - positivt

Det är inte naturligt för en katt - negativt

Han eller hon SER faktiskt stressad ut av att ha den där bakom sig - negativt

thenameless
9/11/13, 11:10 PM
#26

Jag är också stressad och besvärad av min förlamade feta kropp

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

viktoria91
9/16/13, 9:50 AM
#27

#12 Ja snälla! Ha barn i bur under flygning så man slipper lyssna på deras skrik och gnäll!

Annons:
Gronstedt
9/16/13, 9:51 AM
#28

#26: Men du kan välja.

thenameless
9/16/13, 9:20 PM
#29

#28 japp men valet är mellan pest och kolera, Hitintills har den instinktiva driften att fortsätta kämpa vunnit trots att jag vantrivs. Kanske gör även en katt det trots att den inte längre kan springa ,hoppa och klättra i träd?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
9/16/13, 9:21 PM
#30

Katten har åtminstone 9 liv😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Calcifer
9/16/13, 9:27 PM
#31

#29 Poängen är att du kan inte fråga en katt. När det gäller djur kan de bara acceptera vad vi utsätter dem för, oavsett vad det är. De kan inte säga ja eller nej till saker.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Leffe
9/16/13, 9:33 PM
#32

#31 Har verkligen människan den möjligheten då. Får vi välja om vi vill gå bort eller sitta i stol mm

Calcifer
9/16/13, 9:37 PM
#33

#32 Ja. Dessutom kan vi med ord förklara vad som är fel, vad vi vill ha hjälp med, vad vi vill förändra, osv. Och vi kan få stöd, om vi t:ex säger "jag sitter i rullstol och mår dåligt över det", och vård av samma skäl. En katt kan inte direkt säga "jag mår psykiskt dåligt av att inte kunna använda mina bakben" och vi kan inte göra något åt att katten mår dåligt. Vi kan inte ge den terapi eller dylikt. Vi kan väl droga ner dem, men det är inte särskilt humant det heller.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Leffe
9/16/13, 9:44 PM
#34

#33 Så du menar att jag kan säga ta bort mig och jag blir avlivad. I vilket land lever du i?

Annons:
Gittan
9/16/13, 9:49 PM
#35

Det jag lärt mig om djur är att de inte tänker som oss. De vill överleva. De ser inte hjul i stället för bakben som ett problem såsom vi som människor gör. Djuren tänker inte på det sättet.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Calcifer
9/16/13, 9:51 PM
#36

#34 Du kan ta saken i egna händer, ja. Avlivad? Det har jag aldrig påstått, det är ditt egna uttryck. Däremot har du förmågan att fatta beslutet att avsluta ditt eget liv om du känner att du inte vill leva med att vara rullstolsbunden resten av livet. Men som sagt, om man inte mår bra av att sitta i rullstol som människa finns det alltså massor med stöd och hjälp man kan få. Man kan även uttrycka med ord hur olycklig man är eller hur psykiskt dåligt man mår över det och utefter det få rätt sorts stöd. Det kan inte ett djur få.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gittan
9/16/13, 10:24 PM
#37

#36 Djuren tänker inte som oss människor. Det djuren har i tankarna är överlevnad och åter överlevnad. Det är vi människor som tänker och tycker om ett djur mår bra eller dåligt med hjälpmedel. Själv tycker jag som människa att detta levnadssätt för katten inte är rätt, men katten ser det som sagt inte på det sättet.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Calcifer
9/16/13, 10:31 PM
#38

#37 En katt kan fortfarande må dåligt för att de tvingas att leva på ett visst sätt. Eller tror du t:ex minkar på minkfarmar mår bra i sina små äckliga burar? Nej, naturligtvis inte. De kan inte tänka på samma sätt som oss, men de kan naturligtvis fortfarande må dåligt i sin situation.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gittan
9/16/13, 10:36 PM
#39

#38 Nej minkarna i dessa burar mår i dåligt för de känner inte till ett annat sätt att leva. Det är vi människor som anser de mår dåligt.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Calcifer
9/16/13, 10:40 PM
#40

#39 Att djur inte skulle kunna må dåligt över sina levnadsförhållanden är felaktigt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Leffe
9/16/13, 10:42 PM
#41

#40 Jag håller med #39 Känner inte djuret till ett annat levnadsförhållande så mår det inte dåligt över sitt levnadsförhållande.

Annons:
Gittan
9/16/13, 11:48 PM
#42

När det gäller katten det hela handlar om så fixar vi hjulen för den för att vi vill att den klarar sig och ska leva vidare. Har vi rätt att ändra naturens vågskäl egentligen för att vi tycker si och så. Den är inte född med hjulen och därmed har vi ändrats dens levnadsförhållande.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


[peter54]
9/17/13, 1:11 AM
#43

Jag tycker inte att det handlar om kattens överlevnadsinstinkter alls i den här frågan, det handlar om vad vi människor utsätter katten för, bara för att visa att vi kan. Sedan kan vi slå oss för bröstet och utropa - se vad vi är bra, vi hjälper katten att leva, men till vilket pris? Detta är inte ett värdigt liv för en katt.

Var ska vi dra gränsen? Om den här katten blir förlamad i de främre benen också, ska vi tillverka en liten permobil åt den då och lära den styra med en luftslang? Sedan när njurarna fallerar på grund av korsförlamningen, ska vi ge katten bloddialys då?

Grymt och makabert säger jag om detta, låt katten somna in och minns katten som den var när den var frisk.

Cahira
9/17/13, 1:54 AM
#44

Håller med Bellatrix att det går inte att jämföra hundar, katter och människor. Ett djur har RÄTT till att leva ett naturligt liv. En hund kanske klarar detta fint, människa med, men en katt som behöver klösa, klättra, sova högt, gömma sig…. Näe, detta känns inte snällt mot katten. Man ska inte hålla djur vid liv till varje pris. 😕

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Leffe
9/17/13, 12:04 PM
#45

#36 Avlivad? Se ditt eget #12

#44 I vissa länder opererar de bort klorna på katterna för att de inte ska klösa eller klättra. Det gör ju veterinärerna i dessa länder.

Bettan
9/17/13, 12:16 PM
#46

Håller helt med #42. Katten det handlar om har fått helt ändrade levnadsförhållanden jämfört med innan så den vet ett annat sätt att leva. I naturen hade denna katt gått under. Ska vi verkligen ändra naturens vågskål för att vi tror att katten mår bra med hjulen? Skillnad vore om vi kunnat opererat katten så benen blivit i funktion igen. Förstår inte hur en veterinär eller djurskydd kan godkänna detta med hjulen på ett djur som haft ett normalt liv.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Cahira
9/18/13, 1:50 AM
#47

#45 Jag tycker det är exakt lika vidrigt mot katten. 😕 Men rullstol är snäppet värre av den anledning att en klolös katt kan fortfarande hoppa upp och ligga på högre ställen medans en rullstolsbunden katt är golvbunden och det må vara okej för en hund men för en katt är det otroligt utsatt och kan bli otroligt stressande. :(

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Leffe
9/18/13, 1:57 AM
#48

#47 Det där med golvbunden kan nog vara olika från katt till katt. Bland alla de katter jag haft genom åren ville alltid några vara på golvet och inte uppe på bord och bokhyllor. Så det är nog olika från individ till individ och man kan inte dra alla över en kam och säga att de är utsatta eller stressade av att vara golvbundna. Det är inget försvar till hjulen på katten i den här tråden för jag har ingen aning om hur den trivs på golvet eller ej.

Annons:
Cahira
9/18/13, 2:02 AM
#49

Det kan förvisso stämma, men jag håller fast vid att en katt har rätt till ett riktigt kattliv. :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Leffe
9/18/13, 2:06 AM
#50

Vad är ett riktigt kattliv. Jag har bara inomhuskatter som får gå ut på balkongen. Är det ett kattliv. Är det ett kattliv att släppa ut katter så de kan bli överkörda? Vad är egentligen ett kattliv? Är det inte vi människor som bestämmer vad ett kattliv är? Precis som att vi har fiskar i ett litet akvarium - är det ett fiskliv. Fåglar i en liten fågelbur - är det ett fågelliv? Ormar i ett litet terrarium - är det ett ormliv? Och så vidare.

Cahira
9/18/13, 2:25 AM
#51

Ett kattliv är när de får utlopp för alla sina naturliga beteenden. Grisar behöver böka som exempel. Katter behöver utlopp för jakt (vilket inne brukar fyllas med lek, även om jag haft en katt som inte ville leka), klösa för att förnya klor och lämna doftspår, gräva ned sitt bajs, smyga på byten, m.m.

Visst är katter individer, men i överlag så behöver de även klättra, sitta högt, gömma sig, etc. Och tvätta sig då det är väldigt lugnande för katten och med en rullstol måste det vara bökigt att koppla upp och lös katten för dess tvättbehov kan jag föreställa mig.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Leffe
9/18/13, 2:29 AM
#52

Vi har ju Jordbruksverket som sätter upp lagar för att ett djur skka ha det bra. Vi har djurskyddsinspektörer,djurpoliser och djurskyddet som ska se till att detta efterföljs. Vi har veterinärer som ska vara seriösa för att bedöma att djuren skötts rätt och så vidare.

Cahira
9/18/13, 2:36 AM
#53

Jo absolut. Men alla djur har rätt till utlopp för sina naturliga beteenden. Min ena hund hade behov av att skälla så jag skällde av honom i skogen en gång i veckan ungefär så han klarade att vara tyst bättre. Min ena hund ska ha hög lust att gräva enligt rasen men inte denne som individ, annars hade jag fixat utlopp för det även det på kontrollerade områden. 

Självklart finns det säkert katter som skulle vara lycklig med hjul, men överlaget katter skulle inte. :/ 

Jag har mött en trebent hund som kunde springa, leka, hoppa, gräva m.m. och det märktes knappt att han saknade ett ben. Jag tror även att en hund skulle klara av en rullstol rätt så väl då det bär upp vikten från lederna bättre än vad en trebent hund får. 

Man får läsa av djuret antar jag. Vår ena katt fick en ryggradsskada och blev förlamad i bakbenen och det syntes att han led och hade ont. Han älskade att klättra och skulle allra helst sitta på ens axel. För hans del hade en rullstol bara varit grymt. 😕

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Leffe
9/18/13, 2:47 AM
#54

#53 Det sista stycket du skriver är nog det viktigaste. Där har du helt rätt

bernil55
9/18/13, 11:43 AM
#55

Det finns hur mycket som helst att svara på här men jag orkar inte. Bra att det blev så mycket diskussioner i alla fall!

Nu väljer jag en grej:

#36. ”Man kan även uttrycka med ord hur olycklig man är eller hur psykiskt dåligt man mår över det och utefter det få rätt sorts stöd.”  ”Rätt sorts stöd” håller jag inte med om, det stämmer inte för min del. Det var nog mer så när jag fick min diagnos för 13 år sen, men idag har det mesta fallit. Ursäkta om jag inte tänker/orkar gå in på detaljer.

Annons:
bernil55
9/18/13, 12:35 PM
#56

Mitt naturliga beteende är förresten t ex att klättra i berg, vandra på blötmyrar, plocka stenar och drivved vid ett hav eller en sjö.

[peter54]
9/18/13, 6:07 PM
#57

Jag förstår inte hur våra egna olika handikapp relaterar till en halvförlamad katts. Ytterst är det ändå så att vi väljer själva vilken hjälp vi vill ha och inte och vi förstår konsekvenserna av både handikappet, hjälpen, alternativt bristen på densamma får.

En katt väljer inte själv, det gör en människa och man kan vara ganska säker på att vad man än gör med/mot katten, kommer den att protestera. Det i sig innebär att det vi vill göra med katten innebär lika stort lidande för den som skadan i sig medför.

Katten kan inte förstå konsekvenser och den kan inte förstå vad "hjälpen" alternativt bristen på densamma innebär. Därför tycker jag att allt sånt här är fel, det är i mina ögon maktmissbruk, eller om man så vill - en demonstration i att leka gud.

Upp till toppen
Annons: