Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 3570 ggr
Maria
2013-06-06 08:02

Tiggare

Jag var i centrum (Göteborg) igår och där är som på många andra håll mycket tiggare.

En kille däremot fångade mitt blödande hjärta mer än andra och det var en kille i 25-30 års åldern och han hade extremt missbildade ben. Tog sig fram på gatan men ett par korta kryckor och han nästan släpade sig fram.

Sådant här gör mig så ont.

Det har ju visat sig att de flesta kommer hit i grupp/familj eller ensamma och att väldigt få är knutna till ligor som många tycks tro.

Tänk att det är bättre att tigga här än att leva i sitt eget hemland.😢

Han fick i alla fall en slant och jag fick ett vackert tandlöst leende.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
thenameless
2013-06-06 14:23
#1

Tragiskt om det är så. Men man har ju hört att tiggarligorna köper rörelsehindrade för att de får mer pengar av oss. Stämmer det vet jag inte? men det var på något tv-program tror jag.

Sen har jag avårt att tro att de har det bra här? jag ser nästan aldrig nåon skänka dem pengar.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
2013-06-15 01:03
#2

Har förstått att dessa ligor saknar fullständigt samvete; dom utnyttjar skrupellöst handikappade för sina egna syften. Vissa till och med ser till att personerna BLIR (hugger av fötter eller annat)  handikappade, för att kunna utnyttja dom. Grymt.

Varför finns tiggare alls i Sverige? Det finns ju socialtjänst och annat som tar hand om personer som är sjuka? Tiggeriet är ordentligt organiserat, det ser man. Dom delar lappar i T-banan, sitter på strategiska ställen, etc.

Visst finns det "riktiga" tiggare också, men tror dock dom flesta utnyttjas av ligor, tyvärr. Dom är utspridda, inte bara i Sverige, utan över hela Europa. Jag ger aldrig pengar; däremot kan jag ge en macka eller frukt eller annat ätbart..

thenameless
2013-06-16 14:03
#3

Jag har sett hur tiggare som sitter på någon filt blir avlösta  bland annat och när det kommer någon som verkar vra chef som har med sig fika.

Det sitter några permanent på samma plats vid brommaplans t-bana och korsningen S:teriksgatan -Flemminggatan.

Jag tror att man måste ha uppehållstillstånd i Sverige för att få tigga hos soc? och dessa tiggare är nog bara här på Turist/arbetsvisa.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
2013-06-16 14:18
#4

Dom finns på flera ställen i Stockholm, alltid samma ställen. Dom har till och med börjat heja på mig när jag går förbi, jag är nog lätt att känna igen..Likadant i andra städer i landet. Åker ofta till Helsingfors, samma sak där. Liksom i andra städer där.. Norge.. Frankrike.. osv.

Så länge dom tjänar så bra som dom gör på tiggeriet och människornas nöd och medkänsla så kommer dom utnyttja människor, flera och flera..för tiggarna själva lär inte få nåt av det dom tiggt ihop. Men detta är bara min åsikt.

Men.. man ska nog skilja på dom från de riktiga tiggarna, det kan ju vara svårt. Därför ger jag mat.. har hört att dom inte velat ha mat, utan slängt iväg. DÅ kan man vara säker på att det är en liga ..

thenameless
2013-06-17 09:45
#5

Det sista tipset är bra,  De svenska tiggarna erkänner ibland att de bhöver pengar till sprit eller knark. emedan andra säger att pengarna går till härbärge. Vad rumänerna gör med sina vet jag inte?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Inkanyezi
2014-01-18 20:53
#6

Det luftas en hel del fördomar här. Tiggarna som kommer hit är inte hittagna av ligor, och det finns inget som tyder på någon organiserad människohandel bakom Det är fattigt folk som har förlorat sin försörjning i länderna de kommer ifrån, och den slant jag kan ge är självklart inte en lösning på deras problem i högre grad än att den hjälper dem att överleva.

Det måste till en politisk lösning, och den kan inte ske på lokal nivå här, utan det är i länderna de kommer ifrån som förhållandena måste förbättras.

Tänk på, när du ser alla dessa tiggare, att det är vårt sociala skyddsnät här som har gjort att du inte har sett den misären förut, men att vi faktiskt har haft den förr, innan Sverige blev ett mer jämställt land i och med att vår parlamentarism ändrades under senare delen av artonhundratalet och kanske främst under nittonhundratalet. Vi har haft folkskola här under lång tid, så att nästan ingen är analfabet, och vi har sjukvård som fungerar. Också barn i mindre bemedlade familjer kan studera till högre nivå, och det finns och har funnits jobb till nästan alla.

Det här är människorna som nazisterna skulle utrota, genom att gasa ihjäl dem. Den romska gruppen drabbades minst lika hårt som judarna. Och i hemländerna, i Ungern och Tjeckien, också i Rumänien och Bulgarien, förekommer hårda angrepp på dessa människor, som i de allra flesta fall är mycket ödmjuka. De blir utsatta för spott och spe, sparkar och stenkastning, men här har de upptäckt att vi ser dem som människor, att vi faktiskt kan se dem i ögonen, och att vi ler. Att vi förstår att deras situation är svår.

Tänk på det när du ser en tiggare på gatan, att det hade kunnat vara din bror, din syster eller din mor. Det hade kunnat vara du.

Annons:
Maria
2014-01-18 20:56
#7

#6 Bra skrivet❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2014-01-18 23:50
#8

#6 Det kommer bli jag om en inte allt för lång framtid om det fortsätter som det gör.

Sen tror jag nog både TS och jag vet om att romerna är förföljda och diskriminerade både i Sverige och i Sydeuropa.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Niina@Love]
2014-02-08 14:39
#9

Man önskar att man kunde hitta ett hem till alla som är utan hem, men i många kommuner så verkar det som att dom inte ser det som vi andra ser. Jag tycker synd om dom som får tigga till sig pengar så att dom får en mål mat varje dag. Vissa får inte ens en mål mat varje dag.

thenameless
2014-02-08 23:00
#10

Nej så är det tyvärr i dagens Sverige. Och utomlands för den delen. Det finns en fattigdom som vi i vårt land inte sett maken till på 70-80 år. 

Och den kryper oss närmare och närmare. Är man en marginaliserad invalid som jag så blir man orolig.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Niina@Love]
2014-02-08 23:52
#11

Det är sant.

RuiXue
2014-02-15 01:07
#12

Till och med i min lilla småstad har det kommit en man som säljer Faktum utanför en mataffär ibland. Det är ju inte tiggeri, men bara en sådan sak som att se de hemlösas tidning säljas här, det har aldrig skådats innan! 

Det ser för hemskt ut när folk oavsett bakgrund sitter i ett hörn och tigger. Man vet inte om det är en liga eller sanna tiggare, men samtidigt kan jag då undra: Om de nu är så fattiga att de måste tigga, hur i hela friden hade de då råd att komma till Sverige från (oftast) Rumänien?!

Borås satte nyligen Rumänska tiggare på en gratisbuss till Rumänien, och en vecka senare satt samma folk på samma platser i Borås och tiggde igen, så man kan verkligen börja undra. 

Jag ger inget till tiggare, dels för att jag inte bär kontanter och dels för att jag hört att någon Romsk organisation rent av bett länder att göra tiggeri olagligt. Det är som organisationen säger, bättre om de som tigger får hjälp på hemmaplan…

Jennie


Maria
2014-02-15 08:02
#13

Självklart vore det bättre att de får hjälp på hemmaplan men det är ju det som inte fungerar. Det hela är som #6 Skriver ett politiskt problem som måste lösas.

Vi har "G" som sitter där jag bor utanför Hemköp. Han är i 30-årsåldern. Han är gift och har två små barn och för hans del så har det lönat sig att åka hit trots det lilla han drar in.

Det finns en Facebookgrupp för vårt område där man uppmanat folk att anlita honom till småsysslor för det är en händig kille. Jag har pratat mycket med honom.

Det här med ligor är vad jag förstått inget större problem i Göteborg utan de flesta tiggare kommer på eget bevåg eller några tillsammans. Det är lätt för folk att avfärda tiggare med att bara säga att de tillhör "ligor".

Det gör ont i hjärtat när man ser dessa människor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
thenameless
2014-02-15 10:50
#14

Det är ju tragiskt att de tjänar mer på att sitta här och tigga än de gjorde i sina hemländer, Där jag antar att de åtminstonde försökte jobba.

Med tanke på att man nätan aldrig ser någon ge dem kontanter. Ibland kommer npågon med en macka eller dricka typ

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-02-16 01:06
#15

Enligt vad jag hörde under tiden jag bodde i Danmark så var det tydligen en del problem med ligor i Köpenhamn i alla fall. Hur det ser ut med just ligor i Svenska städer vet jag inte men vet att det existerar i alla fall. Kanske att det är mer uppe i Stockholm eller nere i Malmö?

Jennie


Inkanyezi
2014-02-16 02:43
#16

Nej, inga ligor när det gäller rumänerna. De sprider sig över hela unionen för att skaffa sig bättre villkor för sina barn. Men de är vanliga människor, inte organiserade, och de ger sig ut, för att de har blivit berövade sin försörjning i sitt hemland.

thenameless
2014-02-16 11:59
#17

De är diskriminerade och marginaliserade i hela Europa även i Sverige (Japp som sagt de har funnits här sedan 1500 talet)

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Inkanyezi
2014-02-16 12:27
#18

Jag gissar att talet om ligor hänger ihop med att det har förekommit människohandel, kanske främst från öster, i samband med prostitution, men också där företag lockade människor från längre bort för att arbeta med bärplockning.

I tiggandet ligger inga stora pengar. De får inte ihop ens i närheten av en vettig tim- eller dagsinkomst. Men med snålt leverne och envishet, kan de ändå få ihop så mycket att det blir lite över att skicka hem, så att barn och släktingar inte behöver svälta. Jag har nära kontakt med några tiggande rumäner, och det är inte varje dag de får ihop så mycket som en hundralapp var. En bra dag på tio till tolv timmar kan ge några hundra. Snittet ligger närmre en hundralapp om dagen per person.

Frälsningsarmén och Stadsmissionen hjälper till, så att de kan duscha och tvätta kläder, och det finns också en liten möjlighet till övernattning, men de flesta sover så gott det går i husvagnar och bilar, och de hygieniska förhållandena är usla. Det skiljer ändå inte jättemycket från förhållandena de kommer ifrån, där många bor i mycket bristfälliga bostäder. Det är också sant att många av dem som kommer har svårt sjuka närstående, barn, föräldrar eller syskon.

En del av de tiggande kommer i smärre gäng, som musikerna som spelar i tunnelbanan, men flertalet kommer enskilt med någon familjemedlem eller ett par. De som jag känner är en kvinna, hennes man och hennes far. Hon har två små barn, tre och fem år, som hennes mor tar hand om medan de är i utlandet för att få ihop pengar. De upplever tiggandet som ovärdigt, och skulle hellre arbeta, men i hemlandet finns inget jobb att få. De få jobb som finns går inte till romer.

RuiXue
2014-02-17 00:57
#19

Det är ju också tyvärr så att ett fåtal Romer en gång i tiden förstört ryktet för folkslaget, och tyvärr är det många som än idag inte gör något för att förbättra ryktet, de där asfaltsarbetarna som lurar villaägare är till exempel ofta Romer från de Brittiska öarna, och det som de gör idag förstör ryktet för de flesta som inte ens har med de arbetarna att göra😕

Hade hellre sett att de fick riktiga jobb, och att de som driver eget gör så på ett ärligt sätt, utan fusk, och självklart ska de betala skatt om de arbetar i Sverige!

Jennie


Maria
2014-02-17 06:13
#20

#19 Och villaägarna lurar i sin tur staten på skattepengar så vem är värst?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Inkanyezi
2014-02-17 08:21
#21

#19 av RuiXue: Och sådana rykten sprider du glatt vidare…. Källa?

RuiXue
2014-02-18 04:31
#22

Jag litar på de Romer som jag möter på, till exempel så ser jag ibland familjer handla i en lokal butik här, drar verkligen inte öronen åt mig utan ler och hoppas på att de känner sig välkomna och blir behandlade väl av alla andra också. 

Det är på nyheterna som jag hört om de där fuskarbetena som kringresande gör utan skattesedel och enligt en äldre artikel så kan det ha kopplingar till ligor också (http://www.dn.se/nyheter/sverige/slavlager-med-svensk-anknytning/ ). En campingplats i Borås fick tillfälligt stänga förra året på grund av att det blev en dålig situation där när ett sällskap med kringresande asfaltsläggare slog läger där en tid, rent hotfullt stundtals när skatteverket ville se deras papper om jag minns rätt från lokala nyhetessändningar- jag har TV4 Borås som lokal station. 

En annan plats vid Kroksjön utanför Tranemo, rätt över vägen från campingen, fick även det stänga för ett par år sedan, troligtvis permanent. Det är just sådana situationer som förstör otroligt mycket för många som tillhör samma folkslag (anläggningsarbetarna är Brittiska eller Irländska zigenare/Romer), om folk drar alla över en kam😕 De som stod en längre tid vid Kroksjön var väldigt trevliga och hjälpte mina föräldrar när de körde fast med husbilen i lös sand när de kom dit, men tydligen hade det vart problem i området även med det sällskapet eftersom platsen de stod på fick stängas samma år. 

Tycker det är himla tråkigt att det blir så… Det är som sagt några få som förstör för många😕

Här är artikeln om Borås: http://www.bt.se/nyheter/boras/saltemad-stanger-campingen-(3723723).gm

Jennie


[VSK]
2014-02-18 05:36
#23

När jag jobbade inom snabbmatbranchen på Dackes tid, så gav jag alltid mat till de behövande. När man jobbade så mkt som jag gjorde (80 tim/veckan i snitt) så lärde man sig vilka som var i behov eller inte.

Vet inte hur många tusentals kronor ur egen plånbok jag skänkt, men det var värt precis varenda korvöre. Att se glädjen över en matbit i deras ögon var lön nog för mig.

Idag är jag ganska så mkt mer försiktig, speciellt för de tiggare som sliter upp en värstingmobil och snackar i när de har tråkigt.

Jag har ju inte så musikalisk plånbok idag, så som jag hade då, så det gäller att vårda varenda krona nu mer.

Maria
2014-02-18 08:46
#24

#23 Det är också en fördom. Det här med att tiggare har "värstingmobiler". Hur många har inte avlagda ganska nya mobiler hemma? Jag har flera stycken och min man likaså.

Det vore väl fruktansvärt att missunna dessa människor möjligheten att ha kontakt med anhöriga, vänner eller precis som vi andra.

Det är ju inte så att det är precis ett lönsamt kneg att tigga på gatan som gör att någon har råd till extravaganta prylar. Jag gissar att mobilen liksom kläder och mycket annat är gåvor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2014-02-18 09:32
#25

#24

Fördom eller inte enligt dig, men så är det.

Ja visst vore det fruktansvärt om man bara kunde hålla kontakten med sina nära & kära med tvång att använda iPhone 5 för 6000kr.

Nä men kolla, där kommer ju Kurt-Arne Svedholm i sin nya BMW M8 för millen. -ja men han måste ju kunna ta sig till sin brorsa och hälsa på.

Och nej, det finns inte så många givmilda i det här landet som ger bort iPhone 5 till höger och vänster. Tror man det så är man väldigt naiv tycker jag.

Och nej jag är inte fördomsfull. isf så missade du texten jag skrev där jag skänkt bort tusentals kronor till behövande. Och om jag väljer att inte skänka pengar till statusmänniskor så måste det väl ändå vara upp till mig utan att bli kallad för fördomsfull.

Humlan, nu är du fördomsfull mot mig 🤪

Maria
2014-02-18 09:35
#26

#25 Menar du på allvar att du kallar dessa människor för "statusmänniskor"? Eller missuppfattar jag…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2014-02-18 09:45
#27

Än en gång. Jag skänker inga pengar till folk som har en svinddyr telefon eller kläder som kostar tusentals kronor. Måste liksom få vara upp till mig att få göra det valet.

Det finns ett ordspråk som heter "ögonen är själen spegel".

Annons:
Inkanyezi
2014-02-18 11:38
#28

Jag vet ju inte hur den där ifånen ser ut, men jag har inte sett någon av tiggarna här i Strockholm använda en sån såvitt jag vet. Däremot kostar en Galaxy Young inte mer än femhundra, och jag kan mycket väl tänka mig att en sådan skänks bort av den som har "graderat upp" till exempelvis iPhone 5. Vid en snabb titt skulle jag inte lägga märke till vilken det var. En telefon är en telefon helt enkelt, och jag vet att i stort sett alla behöver kunna hålla kontakt med sina närmaste. Inget att bråka om.

Jag vet också att det skänks en del kläder och prylar som är dyra, men tiggarna här skyler sig med täcken, har kläder från Myrorna och Stadsmissionen, och de åker inte i någon av de senaste årsmodellerna av bilar. Det är gamla rishögar de använder för transport och som bostad.

Det är nöden som driver dem hit, och möjligheten att lindra nöden för sina allra käraste som är kvar i Rumänien. Jag misstänker att det kanske är lite lättare för den som själv har varit i en liknande situation att se människan bakom fasaden.

EU fungerar inte bra, då den "fria rörligheten" inte innebär att man får söka jobb, bostad och få hjälp av myndigheterna på samma villkor om man är i ett annat land inom unionen. Där skiljer sig EU från USA på ett väsentligt sätt. Det är inte så enkelt som att man skulle kunna anställa de här människorna, utan det är en otrolig pappersexcercis innan det är tillåtet för en rumän att ta ett vanligt jobb här.

Tiggandet är en sista utväg, och det är ett rop på hjälp. Vi behöver ta itu med den här frågan på ett politiskt plan. Vi behäver ändra villkoren för migration inom unionen, och EU behöver sätta press på medlemsstaterna om att sköta både sin ekonomi och sin befolkning. Romerna är utsatta för en systematisk diskriminering, vilken ger sig tillkänna i högre grad i länderna med stor romsk befolkning, främst Rumänien och Ungern, men också Bulgarien och Grekland. Men även här ser vi uttryck för diskrimineringen, vilka för mig för tankarna till den mörka tiden i vår historia, då det Tredje Riket skulle inta världen.

"Guilt by association" är ett väldigt enkelt sätt att befästa fördomar, att slippa ta ansvar för sin egen del av hur diskrimineringen vidmakthålls.

Att det sitter tiggare på gatan i nära nog varenda stad i större delen av Europa visar att vi har ett allvarligt problem, och det problemet kan vi inte lösa genom att sprida fördomar och stigmatisera den här befolkningsgruppen ännu mer. Vi måste godta dem som fullvärdiga medborgare i en Europeisk Union värd sitt namn. Oavsett var inom unionen en medborgare befinner sig, måste samhällets stöd fungera. Jag tycker inte att det är värdigt vårt land att låta människor frysa och hungra på gatan, utan annan möjlighet att försörja sig än att tigga om allmosor.

[VSK]
2014-02-18 13:05
#29

Nog tusan ser man skillnad på en iPhone 5 och en billig för 500:- om man vill det, men jag släpper det, för de som verkligen behöver hjälp har inte bling bling. Har man knappt pengar till mat och kläder, så inte tusan sitter man med en iPhone 5 precis…  *orka*

Läkarna väljer ju inte den som skriker i första hand, utan den som är tyst. Likaså gör jag när jag gör mitt val.

Jag minns när jag var i London för allra första gången och min reaktion när jag såg den förste bostadslöse. Londoner passareade ju bara utan reaktion, men så blir det när man tvingats att bli van att se eländet.

För mig var det en stark negativ upplevelse och jag tänkte bara stackars stackars människa. *Några Bobbys passerade och kollade till så han levde, inget mer med det, typ.

Nu är det här några år sedan, men vi är nog tyvärr snart *där.

thenameless
2014-02-18 20:39
#30

Jag vet inte om det nämnts i tråden redan men de hemlösa måste ha en mobil för att kunna hålla kontakten med Socialen och andra myndigheter, Har de ingen så får de en.

Lyx? Nej det är ett måste då de annars inte går att få tag i för personalen eller arbetsgivare etc.

Är det orättvist att de råkat få senaste iphone? kanske men de kvitterr ut vad som handlägaren skrivit.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[VSK]
2014-02-18 20:55
#31

En mobil får man för 99kr ny. För 500kr får man en billig men ny smartphone.

RuiXue
2014-02-19 00:26
#32

Det behövs verkligen göras något på högre nivå, inte bara på nationella plan, utan nu snackar vi Bryssel! EU skulle behöva göra mer för att hjälpa Romerna och göra det lättare för dem att finna jobb om de reser till annat land än där de är medborgare, jobb som inte är svartjobb, utan jobb där skatt betalas in och med en lön som går att leva på. Hemmanationerna behöver även de ta ett krafttag och hjälpa sin befolkning på lika villkor oavsett om personen är av romsk härkomst eller inte. 

Det borde bli mer som det är här nu för tiden med Samer. De är Svenska medborgare med samma rättigheter som alla andra, men har även visst eget bestämmade genom Sametinget som arbetar för deras intressen. Samer lever i symbios med icke-samer och blir det en intressekonflikt så försöker man ju lösa det på bästa sätt för alla parter. Det finns fortfarande utrymme för förbättring såklart, men det har ändå hänt mycket positivt och vi har ett fungerade samhälle.

Jennie


[VSK]
2014-02-19 05:54
#33

#32

Håller med dig till 100%.

thenameless
2014-02-19 18:05
#34

#32 Tanken är god men går emot hela grundidén med Eu Som är fri rörlighet och konkurens på arbetarmarknaden, Arbetare iSverige ska konkurera med arbetare ifrån Rumänien ex  och ska lägga sig lägst i lön för att få kontrakten.

Tyvärr är det ju då de som är vana och beredda att leva i misär som vinner som tex, Polacker, Ryssar, Rumäner och Romer.

Välkommen nya vackra värld

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Inkanyezi
2014-02-28 21:00
#35

Vad vi ser nu med romer som vandrar över hela Europa är något som liknar det som hände under trettiotalet, och problemets kärna är rasism. Romerna kan inte själva bryta den rasism de utsätts fölr i praktiskt taget hela Europa. Jag vet inte om det är värst i Rumänien, och alla kommer faktiskt inte därifrån, utan också från Bulgarien, Ungern och Grekland och en del andra EU-länder.

Häromdagen när jag hade tittat in på Stadsmissionens butik på Hornsgatan, Södermalm, gick jag fram till en kvinna som satt på trottoaren och tiggde. När jag hälsade på henne och tog fram min plånbok för att leta fram en peng att ge henne, kom det fram en välklädd ung man och betedde sig väldigt påträngande. Han sade att jag inte skulle ge något till henne, att de var rumänsk maffia. Så det systematiska förtrycket finns här också, även om det inte finns i lika hög grad som i de här människornas hemländer. Jag blev förvånad, eftersom jag inte hade väntat mig något sådant, och jag svarade att de inte alls är maffia, och frågade var han hade fått det ifrån, men han ville tydligen inte diskutera, för han gick därifrån. Jag gav henne ganska demonstrativt en 20€-sedel.

Ta gärna en titt på Motargument:
http://motargument.se/2014/02/27/varfor-antas-romerna-sakna-ledare/
Sidan har en del videosnuttar som säger mycket.

De här människorna far illa, och de skulle inte ha kommit hit, om det inte vore för att det är värre i Rumänien. Det är allvarligt, lika allvarligt som när den nazistiska farsoten spreds över Europa förra seklet.

thenameless
2014-03-01 00:19
#36

Jo jo Romerna har behandlats illa i Europa sen de kom hit på ca 1000-talet.

Rasismen emot dem även i Sverige och resten av Europa. jag tror nog att de finns i varje land här?

I Sverige har de funnits sedan 1700-talet dokumenterat och tillåtits bli bofasta sedan 60-talet. För att göra historien kort.

Själv har jag trott på maffia historian också oavsett om den är sann eller ej.

Som med alla fördomar och rasism så måste man  förändras inifrån genom upplysning.

Att de tvingas komma hit för att överleva är tragiskt, Men vad göra???

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-03-02 05:13
#37

Det behövs som sagt göras något på EU nivå, och i de länder som Romerna kommer ifrån när de kommer hit för att tigga. De ska inte behöva resa runt i Europa och tigga på gator och torg! De ska ha samma rätt till ett hem och arbete som alla andra medborgare i landet de är födda i, och de ligor som finns måste bekämpas så att de ärliga människorna inte drabbas av dåligt rykte på grund av ett fåtal som beter sig illa. De som kommer hit ska kunna komma för att de VILL komma hit, inte för att nöden driver dem, för den nöden borde inte finnas. De borde kunna flytta hit likväl som att vi kan få för oss att flytta till London helt appropå bara för att vi vill, och vill prova något nytt. 

Vad gäller Romers rykte så är det lite likt situationen med Islam idag. Muslimer är ett fredligt folk och det är en fredlig religion, men så finns det ett fåtal (i förhållande till antalet troende) som ställer till med oreda, och då får alla lida för det. De helt vanliga människorna som följer religionen tycker lika illa om extremister som vem som helst, men de drabbas ändå av fördommar och kanske rent av hat från människor av annan tro, just på grund av det där fåtalet som bara råkar ha samma tro. 

Det är en väldigt komplicerad situation tyvärr, varför folk inte respekterar varandra och att de är grannar trots olika bakgrunder eller tro vet jag inte😕 Bara en sådan sak som det som sker i Ukraina nu får mig att undra: VARFÖR?!

Jennie


thenameless
2014-03-02 14:59
#38

När det gäller fördomar och rasism får man alltid börja med sig själv, Sedabn kan man påverka andra genom att leva som man lär. Tyvärr tror jag inte att EU direktiv kan avhjälpa situationen.

Som vi redan behandlat i denna tråd så kommer de Romer som nu tigger på gatorna här ifrån Rumänien och Bulgarien Där de är relativt stora minoriteter men diskrimineras hår som inkanyasi har berättat redan.

Jag vet inte om dessa personer vill emigrera hit? de har ju kvar familjerna där nere. Men de får ju som EU medborgare men det finns ju förbehåll. Ska du emigrera hit måste du nog kunna visa papper på att du har ett arbete och bostad som väntar…?

Och söka asyl är nog inte möjligt?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Inkanyezi
2014-03-02 15:09
#39

Problemet är mångfacetterat, och EU har skjutit till medel för att Rumänien ska kunna avhjälpa sitiuationen, men det handlar i väldigt hög grad om politisk vilja och att verkligen ta tag i det som behöver göras. Vi hade liknande problem här för inte särskilt länge sedan, Katarina Taikon har skrivit om det i sina böcker, och det har varit en ganska lång väg innan mänskliga rättigheter också tillerkändes romer i vårt land.

Det som behöver göras politiskt är säkert på gång, eftersom det är många som trycker på, och våra politiker är inte omedvetna om hur det förhåller sig. Men att vända opinionen bland politiker och folk i ursprungsländerna i östra Europa kan ta längre tid. Vi har ju sett hur Rumäniens ambassadör här har försökt sopa det under mattan genom att lägga ansvaret på de här förtryckta människorna och inte erkänna sin egen roll i förtrycket.

Det är som sagt viktigt att vi börjar med oss själva. Sprid inte rykten, ifrågasätt, och bemöt alltid andra människor som du själv skulle vilja bli bemött. Tiggarna visar oss att vårt EU också hyser en bottenlös misär, och att vi har ett allvarligt problem som vi måste ta hand om, men politiskt. Under tiden kan vi kanske offra en slant för att de åtminstone ska överleva.

Lorita
2014-03-20 13:17
#40

i Göteborg finns 2000 hemlösa och 200 tiggare (oftast Romer) vilka syns?

Tiggarna som är här får en rätt bra dagskassa framförallt om man omvandlar pengarna till Rumänska förhållande. Detta faktum att det är pengar att tjäna på att tigga här är tyvärr ett hinder för att få tiggarna att utbilda sig och få riktiga jobb.

Ska man hjälpa/ge pengar ge då pengar som gör nytta i Rumänien och dom Romer som vill utbilda sig eller ge pengar till dom svenskar som lever utan hem och trygghet.

Men bidra inte till att låta tiggeri bli ett försörjningsalternativ för det hjälper inte människan att utvecklas och få en framtid. Jag lider också när jag ser vad jag ser men jag är mån om att den hjälp jag ger hamnar på rätt plats därför ger jag aldrig något direkt till en tiggare

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Inkanyezi
2014-03-20 13:56
#41

Om det vore så enkelt, som att orsakerna till tiggeriet försvann om vi slutade ge pengar, så skulle nog romerna vara glada, men det är betydligt mer komplicerat. Vad vi ser nu i vårt land är ingenting nytt, utan det är en produkt av århundraden av diskriminering, förföljelse och utanförskap, som så sent som på femtiotalet rådde också i vårt land.

Pengarna vi ger till tiggare här hjälper. Det hjälper dem att överleva, och det hjälper dem att ordna så att deras barn och närmaste får mat på bordet och behövlig medicin. Det kan hjälpa för att laga ett tak som läcker och andra alldagliga saker, som inte skulle komma till stånd om vi inte hade lagt den där slanten i muggen.

Du behöver inte ge någonting, det är ditt fullt fria val. Men om du ger, så kan jag försäkra dig om att det du ger kommer till nytta. En liten del av det som kommer in måste så klart gå till att få mat i magen här, och en del av det som tiggs ihop bekostar resan, men det blir över, och det gör nytta, precis där det behövs.

De här människorna har inte någon trygghet i sitt land. På en del håll har deras hem raserats, och de har inte det stöd de behöver från de lokala myndigheterna. De behöver hjälp NU, och det är därför de kommer hit. De svälter och fryser i sina hemländer, och det finns inte försörjningsmöjligheter. Det är så klart inte vårt ansvar att ordna, men "integrationsprogrammen" som det talas om är i stort obefintliga. Inte heller når våra ideella organisationer särskilt långt, men det som du ger till människorna som sitter på gatan och tigger, går till stor del direkt till sådant som behövs. Det är inte en lösning, men det är en hjälp att överleva, och att bevara något lite av mänsklig värdighet.

Just den mänskliga värdigheten kan du faktiskt hjälpa till att upprätthålla, genom att titta tiggaren i ögonen och hälsa. Tiggaren är en medmänniska och vi bör inte vända bort blicken.
http://www.dn.se/debatt/sa-kan-vi-bryta-romernas-tiggeri-och-utanforskap/

Annons:
Lorita
2014-03-20 14:19
#42

#41 vi ska inte sluta ge pengar vi ska ge rätt pengar 

sen finns det i GBG förutom 200 tiggare 2000 hemlösa som också fryser och är hungriga men som inte syns eftersom dom inte tigger, där med inte sagt att vi inte ska hjälpa Romer men vi ska hjälpa dom på plats till utveckling inte till ett liv som tiggare.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




thenameless
2014-03-20 16:47
#43

#42 För det har ju fungerat så bra i Sverige hittills? Du är kanske inte medveten om det även om det nämns i tråden men Svenska zigenare är också väldigt utstötta och marginaliserade i vårt samhälle och även om de inte sitter och tigger och sedan några årtionden tillåtits bli bofasta.

Tyst utanförskap är en realitet som möter minoriteter i vårt semi nazistiska samhälle varje dag. Vi här på funktionshinder kan nog vittna om det mesta.

Visst devisen "ge en man en tomat och han bli mätt för stunden, Ge honom säd och lär honom odla så är han mätt för livet" har en viss sanning i sig men tyvärr är det inte alltid så enkelt tyvärr.

Ta en ärlig titt på dig själv, Skulle du anställa en person om du visste att denne är Rom?

Om du står i valet att anställa och ska välja mellan två jämngoda personer, Varav en har ett funktionshinder…

Skulle du någonsin välja den handikappade eller romen? Ärligt! tänk på det en stund.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Lorita
2014-03-20 17:19
#44

för min del är det inget konstigt med att anställa en rom eller handikappad om det är den mest kapabla till jobbet ska jag välja mellan två helt likvärdiga så väljer jag den jag troligen får behålla längst och drar nytta av andras eventuella fördomar

När vi införde skoplikt i Sverige så så var det samma resonemang, baren behövdes på åkrarna och inte i skolan. I dag ser vi romers ända möjlighet att tigga………..tyvärr så får man ingen utbildning när man sitter utanför en butik ock tigger, pengarna men ger i den pappmuggen gör faktiskt bättre nytta om dom används till att bygga en bättre situation för romer i Rumänien.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Upp till toppen
Annons: