Vardagsbestyr

Mindre hinder av uteserveringar

2013-05-09 18:59 #0 av: Leffe

Från och med i år måste uteserveringarna lämna tillräckligt med plats på trottoaren för att två rullstolar, eller två barnvagnar, ska kunna passera bredvid varandra. 

Anmäl
2013-05-09 19:03 #1 av: [PuffBuck]

Oj, det är verkligen ett framsteg! Jag vet inte hur det har varit innan, dvs om det faktiskt har varit svårt för rullstolsbundna eller de med barnvagnar att ta sig fram men det låter jättebra!

Anmäl
2013-05-09 19:10 #2 av: Maria

Låter väldigt bra tycker jag.

/Maria

Anmäl
2013-05-11 00:14 #3 av: thenameless

Jag hade varit glad för utrymme till en. Två verkar lite att ta i?

Bautabarnvagnarna som finns numera tar ju upp en hel trottoar på egen hand, så det kommer nog bli tjafs

Anmäl
2013-05-12 13:24 #4 av: DesK

Det är ju ett bra steg i rätt riktning!

Désirée

Anmäl
2013-05-12 13:26 #5 av: Maria

Jag har precis varit iväg på "bakluckeloppis" vid Slottsskogen och jag håller med om att barnvagnar numera är gigantiska. Det var svårt att ta sig fram med mycket barnfamiljer. Vagnarna är ju rena stridsvagnar. Jag förvånar mig också över att det sitter ganska stora barn i vissa vagnar. Kan inte barnen gå?

/Maria

Anmäl
2013-05-12 13:38 #6 av: DesK

Jo det har förvånat mig många gånger att det verkar finnas väldigt många barn som inte tycks kunna gå! När mina döttrar hade lärt sig att gå ordentligt vägrade de att sitta i barnvagn.

Désirée

Anmäl
2013-05-12 13:40 #7 av: Maria

Jag minns också när sonen var liten att han fick börja gå väldigt tidigt. Jag har ju inget körkort så vi tog oss fram med promenader och spårvagn och det var underbart att slippa kärra på spårvagnen.

/Maria

Anmäl
2013-05-12 23:28 #8 av: thenameless

Ibland är det svårt att ta sig på bussen för att bautabarnvagnarna upptar mittsektionen så att man inte kommer förbi.

Trots att de nya har smarta funktioner så att man kan fälla ner handtagen så gör inte dessa morsor och farsor det när de åker buss.

Detta är för mig ett jätteirritationsmoment. Det är jobbigt nog att man ska behöva klättra upp för trappstegen  i mitten efter att man kravlat sig förbi dessa åbäken ett par gånger resignerar man och sätter sig framme i bussen när man ser att dessa har lastats på..

Anmäl
2013-05-12 23:32 #9 av: Leffe

Vad jag sett så kan barnvagnar stå där tomma och mamman sitter med barnet i famnen. Då om inte annat skulle de väl kunna fälla ihop vagnen

Anmäl
2013-05-13 05:35 #10 av: Maria

Ja, det är konstigt att man kan låta ett barn stå och vingla på ett säte hur som helst men annars så är det viktigt med säkerheten.

Det är ju helt livsfarligt för ett litet barn att stå så om det händer något.

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.