Annons:
Etiketterforskningutveckling
Läst 1688 ggr
thenameless
4/3/13, 10:54 PM

Minskade spasmer med elektrodräkt

En dräkt full av elektroder ska öka rörligheten hos cp-skadade och andra med spastiska muskler. 

Länk här

Dräkten heter Elektrodress och har utvecklats av Stockholmsföretaget Inerventions, som grundades år 2009 av kiropraktorn Fredrik Lundqvist. Metoden går ut på att få spastiska, spända, muskler att slappna av genom att aktivera en annan muskel som samverkar med den spända. Om exempel bicepsmuskeln är spänd så stimuleras triceps.

Jag är väl oåtimistisk om det mesta när det gäller teknik men detta verkar vara något. Själv har jag ingen cp-skada eller spastisitet men enligt artikeln  fungerar detta rätt bra.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Maria
4/4/13, 9:41 AM
#1

Det måste ju vara en fantastisk upplevelse att spasmerna minskar för en människa med ex. CP-skada.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
4/4/13, 9:53 AM
#2

Intressant är det och jag gillar tanken med det. sen kan det ju kanske kännas skumt eftrsom det ändå är el?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
4/4/13, 9:55 AM
#3

Elallergiker göre sig icke besvär😉

Jag kan tänka mig att det fungerar ungefär som en TENS-apparat som stimulerar muskler vid värk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
4/4/13, 10:11 AM
#4

Sen att man "stimulerar " muskler som är synergister är ju även det logiskt. Särskilt som det verkar vara en viktig del av spasmerna.

Jag har vid något tillfälle testat el i någon form av apparat som skulle "träna" en inaktiv muskel, men tyckte det var ganska obehagligt. Fast det är väl en vanesak? det gjorde ju inte ont direkt beroende på inställning.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
4/4/13, 10:12 AM
#5

Jag gissar att inställningen i den här typen av dräkt är ganska låg annars borde den väl vara väldigt obehaglig att använda.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bernil55
4/4/13, 1:50 PM
#6

Väldigt intressant, inte minst i min "familj" där en har MS och en haft stroke. Spasticitet har vi gott om! 😭

Måste avsluta med en annan min för jag är egentligen inte så ledsen, just nu. Inga spasmer! Fast jo, förresten. Skulle man ta bort spasmerna från mitt "träben" (med mediciner) skulle jag inte kunna stå. Så när jag snart reser på mig igen är det tack vare spasmer…. Så jag får nog använda dräkten med måtta. 😃

Annons:
thenameless
4/5/13, 12:20 PM
#7

Om spasmerna försvann tack vare dräkten skulle du kanske kunna stå upp med hjälp av musklerna istället? 🤔

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
4/5/13, 9:56 PM
#8

#7 Optimist! Trevligt med optimister men…. Ja, vad vet man, en del muskler finns, har sjukgymnasten sagt. 🙂

thenameless
4/6/13, 12:28 AM
#9

Ja musklerna försvinner ju inte, däremot blir de ju inaktiva och "förtvinar" om de inte används. Men visst med MS ändras ju förutsättningarna en hel del.

Jag är allt annat än optimist, jag bara fejkar….

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: