Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 2533 ggr
RuiXue
2013-04-02 03:26

Har fått en del av livet tillbaka!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick för ett par veckor sedan äntligen min Panthera S2 rullstol som jag väntade på i över 3 månader efter utprovning. HMC kunde inte få ihop en ultimat stol med vad de hade på lager så en helt ny beställdes direkt från Panthera, därav den långa väntetiden. 

Rullstolen är helt underbar! Nu kan jag komma ut igen obehindrat, den är så lättrullad att jag är helt självständig i den trots lösa leder av EDS. Smärtorna i ryggen är bättre när jag sitter i rullstolen än när jag står och går, och smärtorna i höfter, knän och fotleder har avtagit också, och den förlamande tröttheten som brukar infinna sig när jag har gått, är borta när jag vart ute i rullstolen. Nu kan jag täcka ett större område och snabbare utan att ens lida hälften så mycket för det efteråt!

Känner mig inspirerad och vill bli så bra som möjligt på att ta mig fram i rullstolen, har anti tipphjul fortfarande men är inte beroende utav dem utan tycker mer att det är ivägen så mamma ska hjälpa mig med att träna balans utan att ha tipphjulen utfällda snart, och sen när jag känner mig säker på det, då åker anti tipphjulen av! 

Men nu tror jag att jag vet vart HULKEN extraknäcker! Han måste nog jobba på Panthera! Försökte ta loss fästena till körhandtagen idag (använder ALDRIG körhandtagen) men gick inte att rubba ens en micro mm😮 Så fick nöja mig med att bara ta ur handtagen ur hållarna tills någon kan hjälpa mig att ta bort hållarna också. 

Har under en period på flera månader vart hemma väldigt mycket på grund utav smärtor och tröttheten som min EDS medför, men nu är jag ute i stort sett varje dag och var på TUR mässan på Svenska Mässan förra helgen och ska på Leva och Fungera nu i April. Igår gick jag även med i DHR och dess ungdomsförbund för att förhoppningsvis träffa nya vänner och vara med att förbättra framkomligheten för oss med rörelsehinder😉

Tänk vad en rullstol kan förändra livet positivt!

Jennie


Annons:
Leffe
2013-04-02 11:22
#1

En rullstol kan ge en härlig känsla. En rullstol kan innebära frihet.

thenameless
2013-04-02 13:14
#2

Roligt för dig att du fått stolen nu då och att du slipper en del av smärtorna.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-04-02 14:57
#3

Har vart några omkring mig som vart emot att jag ska ha en rullstol, men det är mitt beslut och inte deras! De tyckte tydligen jag skulle stanna hemma från allt möjligt och inte kunna komma ut när helst jag vill. Går jag så kanske jag klarar att gå fram till ICA eller Willy's en gång i veckan, båda affärerna är typ 5 minuters promenad bort för en fullt frisk person. Med rullstolen kan jag ta mig till vårdcentralen, McDonald's, vilken affär jag vill eller helt enkelt bara ta en "rullad" genom samhället vilket innebär så himla stor frihet plus att jag blivit mer aktiv nu än jag vart på flera månader😃

Jennie


thenameless
2013-04-02 21:21
#4

Sådana personer har jag stött på under mitt liv jag med. Många anser ju att det hemskaste som kan hända är att man får ett synligt handikapp och tex hmanr i rullstol eller tvingas gå med kryckor osv osv- Så därför ska man lida i det längsta utan hjälpmedel för att om inte annat de ska slippa skämmas eller påminnas om att det  i Sverige idag finns funkrtionshindrade. Sp därför borde vi helst bo på institution där vi kan få all betänklig hjälp men också hållas ur allmänhetens åsyn.

Nu skriver jag det rakt ut vilket gör somliga illa till mods. Men om man skalar av alla floskler och skitsnacket.. så är det precis detta som tyvärr väldigt många fortfarande vill 2013. ca 50 år efter att de stängde  institutionerna i landet. Utveckling

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-04-03 09:48
#5

#3 Jag tycker det låter  helt rätt och härligt att du fått rullstol! Med en manuell rör du i alla fall en del av kroppen, så du blir inte helt passiviserad, som jag blir i min elrulle! Fast jag "går" i alla fall med rollator inne…#4 Jag vet inte vad jag ska svara! Jo, bra att du skriver rakt ut. Jag funderar… Jag umgås inte med så mycket folk. Och vi som har rörelsehinder gemensamt har ändå stora skillnader.

Jag tänker vidare! 🤔

(Hurra, jag fann en perfekt smiley! 😃)

thenameless
2013-04-03 11:52
#6

#5 Så är det, Vissa människor och kanske även en del med liknande funktionshinder trivs bättre i kollektivt boende? Men att se att de även  vill att vi andra också helst gör dem sällskap gör en lite nedstämd. Och som sagt jag säger inte att alla normisar tänker så.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
RuiXue
2013-04-04 23:17
#7

Hur man bäst hanterar sitt handikapp är ju upp till den enskilda individen att själv avgöra, inte folk runt om. Är man förlamad eller på annat sätt helt berövad förmågan att gå så är ju rullstol en självklarhet, men så fort man fysiskt sett KAN stå och gå så blir man ansedd lat om man har en rullstol för att ens förmåga att gå och stå är nedsatt av ett eller annat skäl. Om jag står eller går mer än typ inom en lägenhet så kommer den förlamanade tröttheten och smärtgenombrotten som ett brev på posten, med en rullstol kan jag klara flera timmar på en mässa. Har även blivit anklagad för att vilja ha uppmärksamhet, men helt ärligt, vem fan väljer att gå med hjälpmedel eller sitta i en rullstol? Hade jag fått välja själv så hade jag fortfarande arbetat heltid och inte ens tagit Alvedon. Men som det nu ser ut så är det morfinpreparat och mycket vila och avlastning som gäller, rullstol är en del av avlastningen, ortoser en annan. Ska precis till att ansöka om Aktivitetsersättning också, inte för att jag vill, men för att kroppen säger att jag måste.

En del folk runt omkring kan verkligen vara elaka även om de menar väl, men om de levde våra liv en vecka eller bara en dag så skulle de nog hålla käft sedan angående våra val, om man nu har ett val ens angående hjälpmedlen. 

Säger bara tack och lov för att man ser mer rullstolar ute i samhället idag och att funktionshindrade vågar ta plats i samhället och kräva samma framkomlighet som alla andra har. Hoppas kunna hjälpa till lokalt här i min kommun nu när jag är medlem i DHR😃

Jennie


bernil55
2013-04-04 23:56
#8

#6 Jag kom på att den stora skillnaden med mig är att jag är sjuk och klen också. Jag måste tänka till och tänka mig in i hur det skulle vara att vara fullt frisk men rörelsehindrad! 🤔

thenameless
2013-04-05 12:17
#9

#7 Jag håller med fler rullstolar och skröppel ute i samhällena. Det gör ingen nytta att man sitter hemma och deppar eller håller sig hemma för att det är skamligt för en själv eller ens anhörig att man är rörelsehindrad.

"Om man syns så finns man" Om man finns så ses man och då vänjer sig skeptikerna vid en och ser att även vi faktiskt klarar av saker och ibland är hyfsat intelligenta

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-04-05 22:49
#10

Anpassningar i samhället som hjälper rullstolsbrukare hjälper ju även äldre som har gångbesvär samt alla dessa barnvagnar som man alltid måste kriga emot vad gäller utrymme. Det finns ju ingen som vill ha höga kanter, rullstol eller ej så är det lättare med avfasade kanter eller i alla fall lägre kanter. Så det är bra att folk vågar sig ut!

Jennie


thenameless
2013-04-06 00:25
#11

Precis, även om man med bra rörlighet och styrka i överkroppen kan ta sig upp för höga trottoar kanter, trappor med ledstång mm Är det ju självklart enklare med anpassningar. Och alla har ju inte den styrkan och rörligheten. Om vi inte syns finns vi inte och är lättare för de som bestämmer att förbigås

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: