Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2450 ggr
Fredrik85
2013-03-21 00:29

Vad får en ledsagare göra?

Jobbar som ledsagare o har nu fått en fråga från min brukare om jag vill övningsköra med honom. Han har tillgång till bil som vi får låna.

Men jag undrar vad min arbetsgivare säger om att jag övningskör med honom. Får jag göra det? Finns ej någon klar bild om vad jag får göra eller inte göra.

Annons:
Maria
2013-03-21 07:11
#1

Jag tycker du ska prata med din arbetsgivare så att du inte gör något som inte är OK.

Jag antar att din brukare kanske tänker att du ska göra det på arbetstid och då ska du verkligen dubbelkolla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2013-03-21 10:46
#2

Ja och går inte det är det väl upp till dig om du kan tänka dig att göra det på din fritid?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-03-21 14:40
#3

Jag vet inte men tycker spontant inte att övningskörning är en normal fritidsaktivitet. Det är ju något man får betala bra för om man inte har nån snäll person som ställer upp.

Fredrik85
2013-03-21 22:08
#4

Jag känner att detta kunde vara en aktivitet som man kan göra tillsammans o det är ju det som är ledsagar jobbet att hitta en aktivitet som göra att han lämnar hemmet

Vixxen
2013-03-21 23:50
#5

Kolla med en körskola om du måste gå nån utbildning för att övningsköra med honom… …vet att förr var det så… …men vet inte vad som gäller nu…

…och kolla med arbetsgivaren vad som är ok att göra som ledsagare och inte! Det kan ju variera från klient till klient beroende på deras situation. Men det bör din arbetsgivare vara insatt i!

Fredrik85
2013-03-22 00:21
#6

Jag kan nästan garantera att min arbetsgivare säger nej.  Inte för att man egentligen kanske inte får detta utan för att dom är dåligt insatta i vad man får göra o inte göra.  Helst så ska man ju bara gå o fika eller äta eller något annat lugnt. Bara gammalt tänk det ska ju vara något som alla andra gör tycker jag så han jag jobbar med känner att han har skoj o gör sådant som alla andra i hans ålder gör.

Jag var på krogen med en jag arbeta som ledsagare åt det var et jäkla liv om detta. Jag drack inget o var med han jag arbeta hela kvällen. Men det var inte okej tydligen varför förstår jag ej. Vi båda hade roligt o bandet som spela var bra.

Annons:
Vixxen
2013-03-22 01:04
#7

Som kompis kan man göra som man vill tillsammans med sina kompisar…  …men nu är du anställd och måste rätta dig efter vad din arbetsgivare säger…   …men du, arbetsgivaren och brukaren måste kunna föra en dialog om vad som ni ska göra under ledsagartiden. Ta diskussionen före ni gör olika saker för att slippa onödig kritik efteråt.

thenameless
2013-03-22 11:20
#8

#5 För att få övningsköra med brukaren måste båda ha gått handledarutbildningen hos en körsökola. Detta kostar pengar men om Brukaren är villig att stå för kostnaden tex så borde det ju gå bra.

Sen tycker jag att det är synd assistansfirmorna har anamat istitutionstänkandet så att man bara får/ska göra lugna aktiviteter med brukarna. "Gör inget kul intressant eller fartfyllt för då kan de få smak på livet",

Som ledsagare ska man ju faktiskt fungera lite som exra kompis så att de kommer ut och aktiveras. Borde då inte tex övningskörning kuinna vara en sådan aktivietet som Fredrik85 säger?

Jag blir nästan upprörd av tanken på att assistansfirman skulle kunna neka även om man gått handledarutbildningen och det inte kostar dem något, Institutionsfasoner.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: