Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 2737 ggr
bernil55
2013-03-06 23:40

Världspremiär för muskel- och nervstyrd armprotes

Vi hade ju nån tråd nyss om nån bra protes men detta måste vara en annan? Men något liknande.

Protes

Annons:
thenameless
2013-03-06 23:49
#1

Jag hittade denna artikel också

Och denna om en armprotes. Jag hoppas att jag inte länkar till samma tråd två gånger.

Jag tycker det är häftigt med ny teknik bra om de kan göras bekväma för brukarna också. Tänkte på de som gav sår och annat

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-03-07 13:11
#2

Nu först har jag läst ordentligt och kollat (fast inte dina länkar än). Det verkar faktiskt otroligt bra! Jag tror nästan att min strokeskadade gubbe skulle vilja byta ut sin arm och hand mot en sån här. Fast jag föredrar hans vanliga. 🙂

Det måste i alla fall vara underbart för den som mist en arm och kan få en sån här. Undrar vem det är… Köpa kanske. Nån rik, amputerad snubbe finns det säkert. 😉

thenameless
2013-03-07 19:04
#3

jag vet inte? peter54  som själv använder proteser hade ju en del invändningar. Men i teorin är de ju väldigt bra jmfört med de livlösa stela som mest används.

Citat ifrån bernls55 s länk

"en armprotes har fästs permanent med hjälp av elektroder på muskler och nerver hos en patient som är amputerad. Resultatet är att styrningen av en avancerad robotprotes förbättrats och liknar rörelsemönstret hos en mänsklig arm."

Det är ju ashäftigt  gäller visserligen igen armar och inte ben, Men borde ju på sikt kunna appliceras på dem också…

"Utvecklingen av förbättrade amputationsproteser har präglats av två stora utmaningar: 1) Hur man uppnår en stabil koppling till amputationsstumpen samt 2) Hur man uppnår en naturlig och effektiv kontroll av protesen för att i större utsträckning återfå den förlorade funktionen motsvarande rörelsemönstret hos en mänsklig arm."

Vilket väl är grunden i det hela. Nu kan man rätt ofta se om någon har en protes. Med denna blir det ju svårare (i teorin)

Jag såg just att de använder Titanskruvar för dessa också så risken för infektioner och oläkbara sår består väl då?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-03-07 21:34
#4

Ja, hur var det nu med Titanet… En risk ja, fast inte enligt "vetenskapen" vad jag vet. Än.

thenameless
2013-03-07 23:24
#5

Nej enligt vetenskapen så ska ju titanskruvar vara mirakel metallen som inte stöts bort av kroppen osv därav tidigare diskussioner i ämnet

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2013-03-08 08:06
#6

Det var väl på 50-talet som man av misstag upptäckte att benvävnad växte fast med ämnet Titan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
thenameless
2013-03-08 19:19
#7

#6 Jo precis men i andra trådar har ju peter54 tagit upp att det även finns en del nackdelar med titanskruvarna också. Jag trodde ju själv tidigare att de var en mirakelmetall.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2013-03-08 19:23
#8

Jo, det är riktigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2013-03-08 19:30
#9

Och du är ju sjuksköterska eller något liknande så du har säkert sett det själv att det kan bli infektioner och liknande runt titanskruvarna också?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2013-03-08 19:33
#10

Javisst. Det är många som får problem. Även att få titanskruvar att fästa i käkbenet kan vara problem för en del.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2013-03-08 19:38
#11

Tråkigt, det hör man ju aldrig om egentligen. Bara hur bra det är att fästa i ben så man kan hänga på proteser ,tänder, organ och jag vet inte allt…. Om man inte arbetar inom vården eller är ampis själv ja då missar man ju sånt i princip… Men det är ju häftiga uppfinningar ändå och för dem det fungerar för måste det ju vara himmlen.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[peter54]
2013-03-09 01:26
#12

Problemet med skelettinfästning är inte titanet, jag har själv haft titan i PD-kateter som används vid peritonealdialys (CAPD), så kallad bukdialys.

Problemet är att man har ett konstant hål i huden som leder till dramatiskt ökad infektionsrisk, inte bara i själva hålet, utan det finns också en risk att bakterier når in i skelettet.

Detta är bland annat anledningen till att man normalt inte fäster proteser på diabetiker med den här principen.

Jag känner till ett par protesanvändare med titanskruv som fästs i lårbenet och visserligen fungerar protesen fantastiskt mycket bättre än var andra protesfästen, men återkommande problem med infektioner och sårbildning har lett till att åtminstone den ena av dem har gått tillbaka till protes med silikonhylsa (liner).

thenameless
2013-03-09 11:59
#13

Just ja så var det. Bakterierna kom den vägen. Knepigt och jag antar att käka penicillin hela tiden för att uppväga det blir jobbigt också, Det kan ju ge resistans  för att inte nämna magproblem.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Upp till toppen
Annons: