Annons:
Etikettersjukdomarskador
Läst 6242 ggr
Suskiv
2/23/13, 4:59 AM

Polyneuropati, finns det fler?

Igår var jag hos läkaren och fick äntligen en förklaring till mina fot- och delvis handproblem. Polyneuropati. Enkelt förklarat så innebär det att perifera nerver dör. 

Hos mig är symtomen.

  • Svullna fötter och händer
  • Formförändring av fötterna, de har plattats ut och fallit åt sidan. (svårt att förklara)
  • Areflexi, dvs avsaknad av reflexer i fötterna
  • Nersatt känsel i fötterna
  • Torra, fjällande fötter
  • Kalla händer och fötter
  • Domningar i händer och fötter. 
  • Smärta, framförallt som känns som kyla. 
  • RLS

Jag har haft dessa problem i nått år nu och det blir sämre och sämre. Smärta och svullnader gör det jobbigt att stå och gå. 

Förhoppnigsvis hittas den bakomliggande orsaken (troligvis hypotyreos) men det känns ändå tungt. Som jag förstått så är det flesta med polyneuropati äldre och/eller diabetiker. Själv är har jag varken diabetes eller är gammal

Framtiden känns så oviss. Vad händer om man inte hittar den bakomliggande orsaken? 

Nån här som har polyneuropati och som kan berätta mer.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
Maria
2/23/13, 8:04 AM
#1

Har du fått någon behandling?

Jag tror att man ibland skriver ut Lyrica som är en "epilepsimedicin" men ändå fungerar vid nervsmärta.

Hoppas man hittar orsaken för dig. Då brukar man gå in och behandla själva grundtillståndet och neuropatin kan lätta.

Det finns en massa orsaker och bland annat pratar man om Borrelia, alkohol, B-vitaminbrist och även genetiska faktorer tror jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Suskiv
2/23/13, 8:10 AM
#2

Ingen behandling. Läkaren tog reflex- och känselprover och sa neuropati och skickade hem mig efter lite blodprover.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Maria
2/23/13, 8:13 AM
#3

Men du ska väl tillbaka? Man ska väl försöka ta reda på orsaken? 

Du borde ju få något för smärta tycker jag eller du kanske inte har så stora smärtproblem?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Suskiv
2/23/13, 8:51 AM
#4

Telefontid på måndag, då får jag resultatet på blodprovet. Inget mot smärtan. Fick Atarax mot ångest eftersom läkaren bestämt sig för att mina symtom på hypotyreos beror på att jag är deprimerad.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Maria
2/23/13, 9:02 AM
#5

Har du ångest?

Du vet att du kan byta läkare om du vill.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Suskiv
2/23/13, 9:05 AM
#6

Jag har ångest, vilket är ett vanligt symtom på just hypotyreos. Jag har precis bytt läkare. Lyckades gå från dålig till sämre. Den förra skyllde alla mina symtom på järnbrist (inte blodbrist, Hb var normalt) samtidigt som han vägrade skriva ut det enda järntillskott jag tål.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
Maria
2/23/13, 9:09 AM
#7

OK, då väntar du alltså på att se hur dina prover ser ut angående hypotyreos.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Suskiv
2/23/13, 9:19 AM
#8

Ja, tyvärr så är det med största sannolikhet hypo2 vilket kommer ge normalt THS.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

bernil55
2/23/13, 11:10 AM
#9

Det där låter bekant för mig, hypotyreos och Hypo2 alltså. Jag har själv obehandlad hypo (kanske 2) - egen diagnos förstås eftersom läkarna går strikt efter provsvar och struntar i symptomen. Men har ej tänkt på det där med polyneuropati, att det skulle ha ett samband. (Läser och diskuterar mycket.)

Jag har ju ms också (med mera) så det ryms inte så mycket mer sjukdomar i min skalle. Och ms-symptomen liknar ju poly…
eller om det kanske till och med är en del av ms. Vet inte!

Suskiv
3/19/13, 8:06 AM
#10

Det blir bättre. På läkarbesök nummer två (eftersom blodprovet visade på kaliumbrist) så lyckades läkaren genom att karva i mina fötter få fram en fotreflex och därför är jag botad. Mina problem med fötterna är inbillning.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Upp till toppen
Annons: