Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 3108 ggr
DesK
2013-02-07 09:57

Klotterplank 15

Här fortsätter vi kladda, klottra och skvallra om annat än sådant som har med rörelsehinder att göra.

Gamla tråden hittar du här

Vi firar den här nya tråden med nya smileysar!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[peter54]
2013-02-07 14:37
#1

God eftermiddag torsdag 7e februari. massor av snö har fallit och det snöar ännu. Jag har varit ute och skottat ett par timmar, men bara hunnit med kanske en tredjedel av de omkring 250 kvm uppfarter och gångar vi har, det har fallit mellan 15 och 20 cm snö.

Jag är tvungen att använda skyffel, snösläden kan jag inte trycka framåt eftersom jag inte har några muskler nedanför knäna. Därför går det långsamt att skotta snö för mig.

DesK
2013-02-07 15:20
#2

Peter jag beundrar dig som ändå kämpar på! Skriver just nu från paddan så det går tyvärr inte stt lägga till nån av de nya smileysarna

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

bernil55
2013-02-08 00:55
#3

Jag beundrar dig också, Peter. Igår klagade bortskämda jag när jag fick köra rullstol i 5-6-7 cm lössnö. Är det ändå kall snö och vägen under är bra röjd går det ju bra!

Kul med en massa smileys men jag ser klent och har svårt att fatta så jag vågar mig bara på nåt som ser rätt normalt ut.

Maria
2013-02-08 06:44
#4

Jag beundrar också Peter.

Hur många dubbelamputerade ger sig på snöskottning.(Nu skulle jag vilja haft den där förvånade smileyen med öppen mun)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[peter54]
2013-02-08 18:35
#5

Tack

Jag har inte tänkt på saken ur den synvinkeln, men det är nog inte många, men jag lovade ju min fru när jag miste underbenen och hon trodde att hon skulle få en "grönsak" att ta hand om, att hon inte skulle märka någon praktisk skillnad, jag måste ju hålla vad jag lovat.

bernil55
2013-02-08 19:49
#6

Så det är bara att lova att inte bli en grönsak… Hög tid för mig att prova den strategin då! Klart jag håller löften! Så gott jag kan…

(Testar smileys också…)

Annons:
[peter54]
2013-02-08 22:01
#7

#6 Jag förstår förstås att alla som har någon form av funktionsnedsättning alltid måste utgå ifrån sina egna förutsättningar och aldrig kan jämföra sig med någon enda annan människa. Jag "använder" det skulle man kunna säga, till att avskärma mig från allt annat så att jag aldrig riskerar att påverkas av andras problem.

Därför deltar jag inte aktivt i debatten om mina sjukdomar, trots att jag är ganska påläst inom de områdena. Jag är stödjande medlem i flera förbund, men vill inte delta i aktiviteter vare sig det handlar om umgänge med andra i liknande situation, eller att arbeta organisatoriskt i de förbunden.

Jag utgår alltid ifrån att jag ska lösa problemet. Det är inget jag planerar eller ens tänker aktivt på, utan bara den grundinställning jag har haft så länge jag kan minnas. Snabbaste vägen ut ur problemet.

När jag blev amputerad, först höger sedan vänster med tre veckors mellanrum, sa alla till mig när jag bad att få proteser så snart som möjligt, att -"nu ska du inte tro att det bara är att resa sig upp och gå när du får dina proteser".

Jag svarade "jaså, varför inte det"? De sa att det går inte, det är inte möjligt. Det var alltså bland annat Gåskolans personal och andra amputerade som sa detta. Min fru också förstås, hon var livrädd för framtiden då.

Ingen kunde ge någon närmare förklaring till varför, så jag tänkte att det här ska jag fixa. Jag tränade 1 timme en gång i veckan i fem veckor på Gåskolan innan jag tog hem proteserna. Jag fick med mig kryckor, men jag upptäckte genast att kryckorna var mest till hinder på vår kuperade tomt, så dem skippade jag genast.

Att gå var inga problem, men jag minns att jag hade problem att stå stilla i början och jag trampade som en nervös häst på stället för att hitta balans i stillastående. Det var till fördel i kön i affären, för folk trodde att jag var extremt nödig och släppte mig före.

Samma attityd hade jag när jag blev blind, jag hade aldrig en tanke på att det skulle vara bestående. Naturligtvis visste jag att min blindhet berodde på att glaskroppen i ögonen vad blodfylld och att inte synen i sig var förstörd, så jag utgick ifrån att jag skulle se igen.

Jag var inte utsatt för nattsvart blindhet, jag kunde uppfatta starkt ljus, särskilt när det var soligt ute. Därför gick jag på långa promenader, jag uppfattade en svag ljusskillnad mellan gångvägens grus och det gröna gräset på sidorna. Det läskigaste var barn, särskilt cyklande barn som jag bara hörde men inte kunde se.

Totalförlamningarna i armar och ben tog lång tid att komma ur, men jag vek aldrig ner mig. Tre månaders träning, 1 timme varje dag, tog det innan det ryckte till i ett pekfinger första gången. Efter 14 månader kunde jag gå med rollator.

Den dag min inställning viker sig är den dag jag dör.

thenameless
2013-02-08 22:48
#8

#7 Du har en skön vinnarinställning till saker och ting.kanske främst till dina funktionshinder. Jag önskar att jag var likadan och inte ger upp när jag blir tillsagd att det inte går. Det beundrar jag hos dig med.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
2013-02-17 13:27
#9

Vad härligt det låter när man hör hör det droppar från taket. Fast det har kommit mer snö. I kväll ska jag iväg och fira systersons födelsedag.. Här hemma sover rexarna under täcket och skogisarna ovanpå täcket.

Sköt om er

Maria
2013-02-22 06:31
#10

Här är då ingen vår i sikte. Minus 9 grader. Usch, vad jag avskyr kylaSkämtar

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bernil55
2013-02-23 11:16
#11

Och jag tycker inte om tö! Enda gången i vinter jag misslyckats att ta mig på affären, var i julhelgen när det var tö! Först slipprigt hal lössnö, sen fruset knaggel. Blä! 😡

Men jag är tacksam för alla fina, lagom kalla dagar med vacker väg, då jag faktiskt tagit mig dit! Jag har inte svultit! (på gott och ont…) 🙂

Barmark gillar jag men inte sol. Kinkig? Det är bara förnamnet! 👋

thenameless
2013-02-24 23:24
#12

Idag var det soligt och plusgrader. Jag gillar inte heller när tösnön fryser till is men innan det händer är det skönt, Ger hopp om att våren kommer

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2013-03-01 07:45
#13

Godmorgon från ett soligt Mölndal.

Ha en trevlig fredag allaGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
DesK
2013-03-01 07:49
#14

God morgon, här är också soligt. Önskar alla en bra fredag och god helg.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Leffe
2013-03-01 12:49
#15

Ny månad och sommaren närmar sig. Tittar på alpin skidåkning på teven. Väntar på längdskidåknings-VM då är det plötsligt mitt i all vintersportande EM i friidrott. Ur led är tiden.

Sköt om er

Maria
2013-03-03 08:16
#16

Godmorgon.

En solig dag här i Göteborg med plusgrader. Härligt.

Vasaloppet är i full gång nu också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

todde
2013-03-20 18:56
#17

Är någon här om

http://www.funkistorget.se/ ?

Det har inte inne sedan lördag-onsdag. Är funkistorget tillbaka? Jag har inte frågor om funkis någonstans. 

Todde (med afasi mm)

thenameless
2013-03-20 20:44
#18

#17 todde. Funktiionshinder har ingen så vitt jag vet? koppling till funkistorget.se

Jag provade d in länk men kom ingenstans så troligen ligger den sajten nere för tillfället?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

todde
2013-03-20 21:59
#19

#17

 skrivet

av todde 

Jag "måste" att skriva på funkistorget. Det är lättare att skriva där, när jag har lite svårt att skriva. 

Innan jag hade sjuk, september 2010, har jag bland annat söker elever till mina kurser mm från funkistorget. Idag kan jag inte mer elever nu. Kan inte arbeta med eleverna. Ska flytta på annan arbetsplats 1 april. 

Sajterna

Anhöriga, Både och. Jag med stroke med afasi. Skriva och prata.

Hörselskadad, "döv" + hörselskadad som barn.

Rörelsehinder, rörelsehinder utan rullstol + allt annat, som barn.

Om det kommer någon om stroke och afasi i sajter ska jag vara med.

bernil55
2013-03-21 14:46
#20

Jag har försökt också, även sökt på Google, och då finns funkistorget, som det ser ut. Hoppas verkligen det är bara tillfälliga problem!

Annons:
todde
2013-03-23 20:00
#21

#18

http://www.funkistorget.se/ är för alla som har handikapp på något sätt. Allt från hörselskadad, damp, rörelshindrad mm.

Undrar var denna forum fanns? Egen privatserver? Företag? Vilken stad är det? Utanför Sverige? Det finns inte reklam alls. En vecka har forum är borta.

thenameless
2013-03-23 21:07
#22

Det kan vara så att sidan har lagts ner? Eller så ligger den nere för service? Dåligt att de isf inte har lagt ut en informationssida om saken.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2013-03-30 17:49
#23

Från och med på måndag 1 april så har jag halv sjukersättning. Det som tidigare kallades för sjukpension.

Det har tagit ett bra tag att smälta att det lutade åt det hållet men nu börjar jag acceptera läget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
2013-03-30 18:09
#24

Jag har hel och det tog ett år innan jag anpassade mig till att bli tidsdisponent

DesK
2013-03-30 18:21
#25

Skönt för dig Maria att det har gått igenom i alla fall 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2013-03-30 18:39
#26

Jo, visst får man vara glad när man hör hur besvärligt andra kan ha det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2013-03-31 05:04
#27

Tråkigt och tur på samma gång. lycka till

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
bernil55
2013-03-31 14:52
#28

Instämmer med (bl a) #27! Lycka till med att acceptera och så småningom glädjas åt att du får tid att ta det lugnt!

RuiXue
2013-04-02 03:33
#29

Har vart en riktigt skön 1 April med solsken, hyfsat varmt och klarblå himmel. Mamma och jag var ute med min katt ett tag på sen eftermiddagen och det var så skönt! 

Nu av någon underlig anledning står en bil på tomgång utanför där jag bor och klockan är halv 4 på morgonen🤔

Jennie


thenameless
2013-04-02 13:08
#30

Det är flyktbilen.. du har chansen 😃

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2013-04-02 15:13
#31

HAHA den var bra #30!

Ytterligare en underbar dag idag så ska snart ut i rullstolen och njuta av solskenet och sedan rulla iväg till apoteket och hämta mediciner för en månad framöver🙂 Men just nu är det katt gos på G, har min Nisse spinnande jämte mig🐱

Jennie


thenameless
2013-04-02 21:12
#32

Det var ju löjligt kallt ute idag, ialla fall där jag bor. Men solen sken. Alltid något

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-04-03 10:46
#33

Haha, kallt? Jodå, på nätterna ibland fortfarande. Men den 1/4 började solen lysa in mer här, så då startade jag AC:n efter vinteruppehållet. Härligt! 😎

Kan i och för sig verka lite skumt då det är en hel del snö här än…

Gittan
2013-04-04 16:03
#34

Barnen har påsklov så nu har hela familjen varit inne i stan. Soligt är det. Så vädret kan man inte klaga på. Önskar er alla en trevlig eftermiddag och kväll.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Annons:
thenameless
2013-04-05 12:18
#35

Soligt är det ju men temperaturen orkar sig ju knappt över fryspunkten…. det är ju April?  kom igen

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2013-04-09 05:41
#36

Godmorgon alla. Det är mörkt fortfarande och "bara" två minus.

Hoppas ni får en fin tisdag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2013-04-09 08:20
#37

Morrn alla här skiner solen och det är några minusgrader. Önskar er alla en bra dag! Blomma

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

bernil55
2013-04-10 19:29
#38

Läste att det var -32 en natt nånstans nyligen. Ja, i Sverige! Här har vi inte haft kallare än -12 kanske. April är i alla fall mångsidig! 😃

Maria
2013-04-11 05:48
#39

Godmorgon. Första gången temperaturen ligger på plus på morgonen. +0,2 är visserligen inte mycket men ändå på rätt sidaSkrattar

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2013-04-11 07:55
#40

Här är det nollgradigt och växlande molninghet, men lutar åt mest Sol i alla fall. Våren har kommit längre hos dig, Maria, här är fortfarande en del snö kvar i skuggiga partier och där det har varit mycket snö samlat. Dags att ta en promenad med Hund

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

RuiXue
2013-04-18 23:02
#41

Nu verkar i alla fall våren ha hittat hit! Sädesärlan kom i början av förra veckan, maskrosorna blommar och har inte behövt varm jacka på mig på några dagar👍 Ett annat tydligt vårtecken är att bihålorna täpper igen, aerius är som sockerpiller, nässpray inte räcker och Betapred kuren startar🤦‍♂️

Jennie


Annons:
bernil55
2013-04-18 23:50
#42

Inga blommor har jag sett och bara talgoxar (men visst gillar jag dem!). Men snön försvinner i alla fall snabbt nu. 🙂

DesK
2013-04-19 07:36
#43

Blommor har jag inte sett några än, men all snö är borta nu 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2013-04-26 08:30
#44

Det är fredag och jag tänkte unna mig en lite lyxigare frukost. Så jag bredde 1 macka med ost och en med tysk leverpastej och la på ett fat tillsammans med gurka och paprika, sen gick jag tillbaka ut i köket för att hämta tekoppen, ägget och yoghurtskålen. Så tar jag paddan och sätter mig. Djupt försjunken i en tidningsrtikel tar jag mackan på faten, men hupp det finns bara en macka där! Vrider på huvudet och där står en glad Akita och slickar sig om nosen, viftar på svansen och tackar för att hon fick dela frukost med matte! :D

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

thenameless
2013-04-26 18:15
#45

Hunden fick frukost också…. trevligt är det den på bilden?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

DesK
2013-04-26 23:20
#46

Om du menar hunden i min Avatar så ja det är det! :)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

todde
2013-04-27 20:23
#47

Om något istället…

Hotmail finns inte längre. Bara med "enkelt Outlook". Jag vill använder med riktig Outlook. Hur ska jag ta in min "zxz"@hotmail.com till Outlook. Det vill inte för mig. Jag har fel någonstans.

+ en e-mail i "zxz"@gmail.com också.

Please….

thenameless
2013-04-30 13:50
#48

#47 Verltyg(koton Välj lägg till

Sen kan du skriva in adressen och de inställningar du vill ha.

Annars kan jag rekomendera att du frågar på datorn.ifokus.se

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
DesK
2013-05-05 10:06
#49

Söndagspromenad i det underbara vädret, vi gick till en liten sjö och där var det en familj som fiskade. De frågade om de fick hälsa på Hund det fick de, sedan bjöd de henne på en nyfångad fisk Glad så nu har hon ätit frukost 2 gånger Skrattar

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Leffe
2013-05-13 11:48
#50

En helt underbar dag. Nu har det varit fint nästan hela maj - ja den halva som varit i alla fall. Tänk om hela sommaren kan bli så här fin, men var tog våren vägen. Ena dag försvinner snön och nästa dag börjar buskar och träd att grönska.

Sköt om er

DesK
2013-05-13 13:23
#51

Här är det växlande solighet ☀️

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

thenameless
2013-05-14 01:51
#52

Leffe :det regnade ju och blåste, det var allmänt jävligt länge innan solen kom. där var våren…..

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
2013-05-17 13:31
#53

Ja då har man varit och tränat igen. Vad jobbigt det blivit sedan jag fått ökade vikter, men det blir väl lätt det också så småningom.

Sköt om er

DesK
2013-05-19 11:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Grattis Danmark! 🙂 Dagen till ära bjuder jag på smörrebröd 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

thenameless
2013-05-19 12:02
#55

Jag har varit förkyld hela helgen med feber så det har inte varit spännande, bara hoppas att mitt stanna hemma har hjälpt lite.🤮

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
[peter54]
2013-05-19 12:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Trevlig morgon, min hondurasmjölksnok hade äntligen lagt ur sig sina ägg, 6 st riktigt stora, drygt 50 gram per styck. Det är ungefär 40-50% högre vikt än genomsnittliga ägg från arter inom släktet.

thenameless
2013-05-19 13:07
#57

#56  hur länge kokar du såna? 😃näääh hur lång tid innan de kläcks?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[peter54]
2013-05-19 13:36
#58

Haha, har aldrig testat att koka mjukskaliga ägg, så jag har ingen aning 😉

Det tar omkring 6-8 veckor från parning till äggläggning och sedan omkring 8 veckor från äggläggning till kläckning.

Den första tidsuppgiften varierar beroende på om honan ovulerat före parning eller inte. Den andra tidsuppgiften varierar med kläcktemperaturen - lägre temp längre tid. Jag kläcker oftast i 28,5 till 29°C och då tar det oftast 60 dygn.

🙂

Maria
2013-05-19 15:29
#59

Tack, nu har jag lärt mig ett nytt ord.

Ovulerat har jag aldrig hört innan😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[peter54]
2013-05-19 18:47
#60

#59 Även om man inte kan jämföra människors (däggdjurs) reproduktionscykel med reptilers, skulle man kunna säga att ormens ovulering motsvaras av ägglossningen hos människa 😉

Maria
2013-05-19 19:07
#61

#60 Blir det ägg även om de inte är befruktade? Som hos höns🤫

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[peter54]
2013-05-19 19:37
#62

#61 Ja, men det är inte alltid de kommer ut. Hos vissa återbildas de om de inte blir befruktade, medan andra lägger vad man brukar kalla "slugs" eller "bärnstenar". Obefruktade ägg är gulorange och lite hårda i konsistensen.

Höns är lite speciella. De lägger så länge redet inte är fyllt. Skulle man inte ta bort äggen hela tiden så skulle de sluta att lägg när det är runt ett dussin i redet och börja ruva istället, även om äggen inte är befruktade.

Annons:
Maria
2013-05-19 20:03
#63

Men jösses vad jag lär mig😃

Jag visste inte det där om hönorna heller.

Tack.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2013-05-19 22:41
#64

Inte jag heller? men jag har så dåligt minne så kanske har jag hört det förr? Jag vet att de brukar lägga porslinsägg i redena hos höns, Det är kanske för att få igång äggläggningen?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[peter54]
2013-05-20 17:54
#65

#64 Ja precis så är det 🙂

Leffe
2013-05-21 12:01
#66

Vart tog solen vägen. Fåglarna kvittrar utanför, men ingen sol strålar. Det här mulna vädret har jag inte beställt.

Sköt om er

[peter54]
2013-05-21 12:06
#67

Jo det är superskönt ute, nu går det att vara ute och snickra utan att vara rädd för att åka på malignt melanom igen 😉

Leffe
2013-05-21 12:13
#68

Jag vill ha ned luftfuktigheten så det blir lättare med andningen. Regn på natten och sol på dagen

thenameless
2013-05-21 14:48
#69

Jag vill få ordning på mitt liv så att jag kan andas lättare.. men det verkar inte kunna ske.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Maria
2013-05-22 19:20
#70

Usch, idag har varit en tung dag.

Var till veterinären i morse med vår ena katt Lorentz för att ta ultraljud på njurarna och på ena njuren satt en stor tumör och hela buken var full av tumörer. Vi såg det själva på skärmen.

Eftersom han fått lugnande och mer eller mindre sov så bestämde vi oss för att avliva honom direkt. Det fanns ändå inget att göra sa veterinären.

Det blev lite chockartat eftersom vi trodde att det bara var en undersökning och inte så illa.

Man blir så förtvivlat kär i sina husdjur.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2013-05-22 19:23
#71

Maria, usch så tråkigt! Ja visst blir vi otroligt fästa vid våra kära husdjur!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

thenameless
2013-05-22 21:37
#72

Beklagar sorgen aldrig kul när någon kär dör

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2013-05-22 22:03
#73

Tack.

Att man kan bli så kär i en liten katt…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2013-05-24 15:10
#74

Idag har jag fått smaka världens godaste kaffe! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gittan
2013-05-24 15:12
#75

Är det månne kaffe med kanel i som många tycker är så gott?

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


DesK
2013-05-24 15:13
#76

Nej det är Italcafè jag blev helfrälst, så jag köpte 2 kilo Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
thenameless
2013-05-25 16:50
#77

En matsked kanel om dagen är mysigt och roligt om inte annat

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[peter54]
2013-05-25 17:10
#78

#77 Du skojar väl? Så mycket kanel kan ge leverskador, max en tesked per dag och om man äter såpass mycket bör det vara ceylonkanel, inte cassiakanel, eftersom ceylonkanel innehåller lägre halt av kummarin.

thenameless
2013-05-25 20:35
#79

#78 Ja jag skämtar. Det finns en hel del filmer på nätet på folk som går på den blåsningen. Det rekomenderas alltså inte altt testa, Jag skämtade bara

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-06-03 12:15
#80

#77 Intressant om kanel! Det ska ju vara bra för blodsockret har jag för mig? Men det är lite svårt att äta tycker jag, bortsett från små doser ihop med äpplen. 🙂

Leffe
2013-06-03 12:18
#81

#80 Har du provat lite kanel i kaffe eller te? Kan faktiskt vara ganska gott.

bernil55
2013-06-03 13:31
#82

#81 Låter spännande, men då måste man väl ha socker också? Kanske mjölk? Ok, jag kan prova att göra mig ett lyx-kaffe nån gång. Kryddiga teer finns och det har jag druckit ibland.

Leffe
2013-06-03 13:49
#83

#82 Gott även utan socker. Jag har inget socker i kaffe och te annars heller i och för sig

Annons:
Leffe
2013-06-23 09:51
#84

Kom i säng vid fyratiden i morse och redan vaken. Jag som tänkt sova längre. Katterna däremot de ligger på sängen och sover så gott.

Det är varmt nu på morgonen och känns som det skulle kunna bli åska.

Sköt om er

thenameless
2013-06-23 11:19
#85

Kanel är gott som smaksättare i mycket. och man kan äta det i små mängder men jag avråder alla ifrån att prova en hel matsked med ren kanel.

Kanel i kaffe kör de ju med  på varenda kfé i Stockholm  och troligen i de lite större städerna ute i landet också?

Är staden stor nog för att ha ett "Coffehouse by…" Så finns det kaffe med kanelsmak.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-06-23 21:30
#86

Det är väl sådär 13 år sen jag fikade på nåt fik så jag vet inget om moderna fik-tider.

thenameless
2013-06-23 21:49
#87

Tråkigt att höra, Om det inte är självvalt?

Idag var det fint väder så m,an hade kunnat fika i stan eller nåt sånt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
2013-06-28 08:04
#88

Tidigt till gymnastiken och sedan direkt till dietisten. Ser ut att bli sol idag.

Sköt om er

bernil55
2013-06-28 21:32
#89

#87.  Jag fikade aldrig mycket förut heller - dyrt! Numera avskyr jag att åka färdtjänst men jag har ett ställe precis intill där det skulle gå fika ute nu. Men nä, är det fint tål jag inte sol, är det kalt är det kallt. 😉

Idag hade det vara kul att sitta där när störtregnet föll. Fast jag hade nog ännu roligare när jag tittade ut genom köksfönstret på överraskade människor. 😃

bernil55
2013-06-28 21:37
#90

#88. Åh, vilka fina foton på gammelbussar jag ser på din sida! 🙂

Jag gillar att kolla gamla fordon. Berättade nyss för min gubbe om en artikel jag har i en biltidning (Bilsport). Dom hade byggt en sportstuga av/kring en gammal buss här på  Frösön och man fick se när folk räddade bussen. Det är förstås bilder jag inte kan skanna och dela med mig av, tyvärr.

Annons:
bernil55
2013-06-28 21:40
#91

Dom hade väl så kallade Skvadrar söderut också? Typ en sån här:

bernil55
2013-06-28 21:42
#92

Gick ej helt bra men scrolla ner en bit, till en blå buss!

Leffe
2013-06-28 21:58
#93

#91 Sådana kommer jag ihåg, men jag tror vi bodde i Sundsvall då

thenameless
2013-06-28 22:18
#94

Jag har ett minne av att jag har sett en bild på en tunnelbanevagn som någon stockholmare i exil har satt upp mitt i urskogen någonstans. och använder som stuga . En rätt kul grej som man ju kunnat göra nu när de senaste åren har fasat ut de gamla vagnarna.

Hade jag bott i bushen hade jag nog huggit på det med oma jag haft råd.😉

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
2013-08-22 00:06
#95

Tänk nu har jag för första gången i mitt liv gjort kålpudding. Syrran fick provsmaka och det blev mer än godkänt

bernil55
2013-08-22 14:57
#96

Kålpudding, mums! Kål är väldigt nyttigt också.

Skulle vilja visa bild på sportstugebuss men orkar ej just nu.

[peter54]
2013-08-22 16:11
#97

#96 Ja med kål kan man göra stor nytta, till exempel koppla motorns bränsleinsug till gasutsläppet på kroppen och driva sin bil 😃

Skämt åsido, jag gillar kål, särskilt i stuvad form, men nja, kålpudding är för stabbigt för att kvala in bland mina favoriter, men funkar om jag dränker det i lingon.

🙂

Annons:
Maria
2013-08-22 16:21
#98

Stuvad vitkål är ljuvligt. Slurp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bernil55
2013-08-27 12:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Vädret! Det har varit och är helt osannolikt här i Östersund. 20' och mer på dagarna, strålande sol. Ihop med den klara luften är det underbart för mig. Och inomhus kör jag förstås AC.

Och bland svampar och bär dyker nya blommor upp.

thenameless
2013-08-27 18:34
#100

Idag har det varit väldigt varmt i nordvästra Stockholm, för att vara slutet av Augusti…. skönt hoppas att det håller i sig

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
2013-10-10 12:49
#101

En höstdag, men vad röda och fina löven på träden är. Tänk snart faller de av och hamnar på marken. Frosten lägger sig på och det blir halt med dessa löv.

I kväll gäller det försöka lägga mig tidigt. Ska upp i morgondagens tidiga morgon för sjukhusbesök och ultraljud. Något nytt för det hamdlar inte om hjärtat denna gång utan någon kroppspulsåder.

Katterna ligger på sängen just nu och struntar totalt i mig.

Sköt om er

thenameless
2013-10-10 13:45
#102

Jag hade nästan glömt denna tråd😊.  Ja nu är hösten verkligen här, det är kallare och som du sa löven har börjat att verkligen bli färgrika.

Jag ser inte fram emot vintern men den kommer…. Hade varit skönt att kunna fly till lite varmare bredd grader tror jag?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
2013-10-10 13:56
#103

Jag längtar redan efter nästa sommar

thenameless
2013-10-10 22:41
#104

Sommaren önskas. jag vet inte? men tyckte aldrig den tog fart i år heller…. får hoppas på nästa år .

Jag har fått ny stol iaf En XLT. Den rullar som fan. jag bad om att få komma upp lite högre så nu sitter jag på ett ganska högt chassi som jag förstått det samt lite större hjul än jag är van vid. Allt som allt är jag rätt nöjd.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Leffe
2013-10-10 22:44
#105

Ingen höjdsvindel tydligen😃

thenameless
2013-10-11 01:22
#106

Jo lite. men jag hoppas att jag ska vänja mig….🤢

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-10-12 10:29
#107

Jag är så lång och har så långa ben så jag sitter högt i min elrulle, är därför så rädd för sidolutningar. Svårt att räkna ut hur mycket jag får luta när tyngdpunkten är… ja, inte vet jag, den är ändå rätt låg på grund av stor häck! (Tyngre häck än huvud…) 🤔

[peter54]
2013-10-12 11:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

#107 Det vore läskigt om häcken var mindre än huvudet 😉

Nu har jag äntligen fått min nya kärra anpassad så att jag kan köra den. Min gamla är såld till en annan med behov av handreglage.

Maria
2013-10-12 11:51
#109

Hahaha🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bernil55
2013-10-19 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

Nu har det mesta av de ljuvliga löven blåst bort. med lite variation mellan olika träd. Jag kommer i alla fall att se vackra solnedgångar bättre framöver. Annars känns det trist just nu. Jag gruvar redan för att inte ta mig upp på bron med rullen när jag varit ut. Snön… 😕

bernil55
2013-10-19 22:30
#111

#107 Instämmer angående huvud och häck; det är nog ändå bäst som det är med proportionerna. Inte perfekt men det funkar. 🙂

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-10-20 22:43
#112

Man kanske ska börja vara här inne lite mer :)

thenameless
2013-10-21 14:16
#113

#112 Du är välkommen in i värmen, ju fler desto trevligare

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Jessicahagstrom94
2013-10-21 15:52
#114

#113 Tack! :)

Leffe
2013-10-30 11:36
#115

Dagen går i matens tecken. Ska köpa torrfoder till katterna och sedan ska jag köpa lite mat till min frys.

Sköt om er

RuiXue
2013-11-09 03:51
#116

Hänt en himla massa de senaste månaderna… Har hunnit med en riktigt jobbig sommar då jag förlorade min mormor i Juni efter en stroke, med allt vad det innebär när man förlorat en anhörig. 

I Augusti blev det äntligen bestämt att jag skulle opereras, så då fick jag fullt upp med att förbereda mig för det. Trodde operationen skulle bli i andra hälften av Oktober, men det blev redan den 26 September. 

Sedan operationen så mår kroppen i allmänhet mycket bättre än innan, men post op tröttheten är fortfarande förlamande. 

Har även blivit av med tippskydden på min rullstol och fått fotbåge istället för fällbara plattor. 

Och jag blev ett år äldre härom veckan. 

Lite snabbt vad som skett i livet de senaste månaderna 😛

Jennie


thenameless
2013-11-09 04:21
#117

Grattis! bra att du fått bort tippskydden

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
2013-11-09 04:22
#118

Det får egentligen gå hur snabbt eller långsamt som helst bara man mår bättre

Annons:
RuiXue
2013-11-10 01:43
#119

Jo, saker och ting får ta den tid det tar! Det är skynda långsamt som gäller vad gäller återhämtningen🙂

Jennie


Leffe
2013-11-18 11:47
#120

Nu börjar vi på ett nytt plank. Du hittar det här

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: