Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 3883 ggr
thenameless
1/27/13, 11:03 PM

Armprotes

Jag hittade denna film på Too shocking med en kille som visar upp sin underarmsprotes.

Den verkar helt klart bättre än många andra jag sett.

Till filmen

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Gittan
1/28/13, 9:13 AM
#1

Fantastiskt. Men dum som jag är hur får man protesen att utföra alla rörelser. Det kan vål inte vara nervtrådar som får impuls från hjärnan. Hur fungerar den tekniken egentligen.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


bernil55
1/28/13, 9:51 AM
#2

Ja, fantastiskt är ordet! Otroligt läckert!

Tyvärr uppfattade jag nästan inget av vad han sa och jag är allmänt dålig på att lyssna på engelska, men jag hörde "sensors" i början. Vill veta mer, men det kan väl inte vara annat än det du GittanL skriver, eller? Det här ser så extremt avancerat ut!

Gittan
1/28/13, 9:52 AM
#3

Ja jag är helt full av beundran.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Maria
1/28/13, 6:12 PM
#4

Helt fantastiskt.

Vi hade en ung kille som filmade från utbildningsradion för ett par år sedan på jobbet och han hade en armprotes.

Dagen till ära hade han en antik sak i trä och med krokGlad

Han berättade att de varit på ett dagis tidigare på dagen och då använde han denna för att barn brukar tycka det är så coolt. Han hade fått den från protesverkstadens "kassera del"

Annars hade han också någon modern sak.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
1/29/13, 12:09 AM
#5

#1 Jag tror att det fungerar som du och #2 är inne på att den har sensorer som läser av antingen nervtrådar eller de muskelimpulser som finns kvar i armmuskeln. Jag har tyvärr inget ljud så jag vet intevad de säger.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[peter54]
1/30/13, 11:43 PM
#6

Såna proteser styrs av nervimpulser, man kan säga att de är viljestyrda. Sensorer fångar upp nervsignalerna som styr microprocessorerna i handen. Jag har sett ett par liknande på "min" protesverkstad, dock inte med lika avancerad hand.

Min spontana reaktion vid sidan av att protesen verkar fungera fantastiskt bra, är att den ser ut att gå rätt hårt åt armen ovanför proteskanten. Jag tänker då närmast på stasrisk och skavsår.

Det kräver lång träning innan man förmår att bruka en sån protes såpass bra som den här killen gör, exempelvis att hålla flaskan tillräckligt hårt för att inte tappa den, eller tillräckligt försiktigt för att inte skada mekaniken i fingrarna.

Man får inte glömma att signalerna bara går en väg - från nervimpulserna till protessensorerna, inte tillbaka från protesen till kroppen. Man kan alltså inte veta hur hårt man håller i saker, det kräver övning och erfarenhet.

En flaska krossar man inte med en proteshand, men ett vinglas kan gå sönder och att hålla en aluminiumburk med rätt tryck är inte lätt.

Annons:
thenameless
1/31/13, 12:16 AM
#7

Det vore ju i så fall häftigt om man kunde få protesen att skicka tillbaka impulser till nervcellerna, Det borde ju vara nästa logiska steg.

Det där problemet med sår och tryck ifrån protesen är knepigt, jag antar att det är miljonkronors frågan för den som lyckas lösa den. men i korta stunder och med maximal anpassning kan det kanske fungera.

Nu har jag ju inga proteser men denna typ är  ju den jag skulle vilja ha spontant om jag var i den situationen. Liknande uppfinningar för att avhjälpa mina förlamningar skulle vara välkomna.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[peter54]
1/31/13, 1:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Alla såna proteser är sanslöst kostsamma och i Sverige är det inte lätt att få sitt Landsting att betala för extraordinär avancerad teknologi.

Hand- och underarmamputerade brukar ha något lättare att få tillgång till den här typen av teknik än vad såna som jag - underbensamputerade har möjlighet till.

Det finns exempelvis extremt utvecklade fotproteser med samma typ av microprocessorstyrda funktioner som möjliggör att man kan röra protesen ungefär som en levande fot, men att få ta del av den teknologin i Sverige kan man nästan helt glömma.

Lårbensamputerade brukar få rätt avancerade knäleder som känner av vad man vill göra, om man vill gå sakta, gå fort eller springa.

De som har dyrbara privata sjukförsäkringar i USA kan alltid få det allra bästa som finns tillgängligt.

Alla såna här hjälpmedel kostar multum, dels för att det är förhållandevis små tillverkningsserier och dels för att konkurrensen bland konstruktörer och tillverkare är ganska liten.

Bara mina silikonhylsor som jag har för att låsa proteserna vid, kostar runt 13000 kr paret.

Maria
1/31/13, 6:19 AM
#9

#8 De är så snyggaGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[peter54]
1/31/13, 9:21 AM
#10

#8 De som är upp till sådar 13- 14 år använder epitetet "coola" Flört

thenameless
1/31/13, 11:15 AM
#11

#10 Vi är gamla här, vi kan inte såna där nya hippa ord Skrattande

Men klart cool målning funkar bra ihop med pjuken men det är väl menimgem.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

thenameless
2/1/13, 1:03 AM
#12

Här är en länk till en artikel om den första tankekontrollerade benprotesen. Den är på engelska men intressant den också.

"“One of the biggest difference for me is being able to take stairs step-over-step like everyone else,” said Vawter."

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2/1/13, 11:36 AM
#13

Tänk att jag också genast lade märke till hur protesen klämde åt armen. Jag har ju nåt fel så jag får märken av minsta lilla, t ex sockar "utan resårer" och är väldigt rädd för sånt där.

För övrigt, spännande att få veta  mer hur det funkar. Och tråkigt att det finns hjälpmedel som inte alla behövande kan få. Rynkar på näsan

Annons:
thenameless
2/1/13, 1:52 PM
#14

Ja tråkigt att de ska vara så dyra. Ändå tänker man att Svrige skulle vara ett sådant land att man kunde få de bästa utskrivna på patientrabatten eller vad det kallas.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: