Annons:
Etikettmedfödda-ryggmärgsskador
Läst 5172 ggr
Nesslan
1/24/13, 9:24 PM

Spina bifida occulta

Jag beställde nyligen min journalkopia och såg då bland annat orden spina bifida occulta som jag inte förstod. Jag googlade och läste att det var den mildaste formen av ryggmärgsbråck. Stämmer detta? Det stod också nivå S1. Vad betyder det? Min läkare nämnde alltså aldrig detta till mig utan jag läste det nu. Tacksam för svar!

Annons:
Maria
1/24/13, 10:42 PM
#1

Här kommer en bra länk.

Nivå S1 är vilken kota det handlar om. Det tillhör korsbenet om jag inte har fel. (S1-S5)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nesslan
1/24/13, 10:49 PM
#2

Tack så jättemycket!

thenameless
1/25/13, 12:53 AM
#3

Inressant, synd att inte jag har mitt så lågt och lindrigt.

Den länken bokmärktes.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Nesslan
1/25/13, 9:11 AM
#4

Ser man det på röntgen? Att kotan/kotorna inte ser ut som vanligt? För jag kan inte se några tecken på utsidan. Hur läkaren har kommit fram till diagnosen.

Maria
1/25/13, 10:35 AM
#5

Jag antar att man måste ha sett det på någon röntgen eftersom det inte syns eller märks.

Minns du om du har blivit röntgad?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nesslan
1/25/13, 11:14 AM
#6

Precis jag tror det också. Läkaren tyckte väl inte det var nödvändigt att berätta. Jag har röntgat hela ryggen (skolios)

Annons:
Nesslan
1/25/13, 11:28 AM
#7

Är det vanligt att man har smärtor av det? Jag har ständig värk i ryggen men jag vet inte om det beror på skoliosen eller bråcket eller båda.

Maria
1/25/13, 12:46 PM
#8

Har inte en susning.

Jag hade tagit upp det med läkaren vid nästa besök. Frågat om diagnosen och om det kan leda till värk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nesslan
1/25/13, 12:54 PM
#9

Precis. Vårdbegäran är skickad så inom 3 månader ska jag väl dit.. Lång väntan när man har ont.

thenameless
1/25/13, 8:24 PM
#10

Jag kom just på att jag tror jag höt att min moster har en lätt form av spina bifida men som inte är synlig utan mest bara gett lite värk då och då samt kanske lite domningar…… Det kanske är denna "occulta"? Jag ska vid något tillfälle begära ut min journal också, vore intressant att se fast det är så mycket.

Någon som vet om man kan begära ut delar bara?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Nesslan
1/25/13, 8:52 PM
#11

Det är säkert samma! Vet du vart domningarna är? Jag minns faktiskt inte men jag tror att man kan välja enstaka år tex.

thenameless
1/26/13, 6:34 PM
#12

#11 Ja jag vill nog bara ha ifrån min födelse vad jag hade för symptom samt vad de gav för diagnos exakt, jag vet faktiskt inte trots att jag borde vilka kotor/kota som mitt bråck är på… fast å andra sidan vet jag inte vilken blodgrupp jag har heller hehe.

jag antar att man ringer sin husläkare eller Neurologen på Karolinska? Hur gjorde du?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Nesslan
1/26/13, 6:41 PM
#13

Jag kunde göra det via internet, från Sahlgrenskas hemsida.

Annons:
thenameless
1/26/13, 6:49 PM
#14

å fan okej jag får kolla om det finns liknande på Karolinskas hemsida. Tack

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: