Annons:
Etikettrehabilitering
Läst 1415 ggr
Leffe
1/21/13, 11:55 AM

86-åring skickades hem från sjukhuset utan vårdpla

Hon skickades hem från sjukhuset i Västerås utan att någon vårdplanering gjordes. Hon blev sittande i en rullstol i sin servicelägenhet på Skallberget i Västerås utan att veta hur det skulle bli.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=5405170

Annons:
Maria
1/21/13, 2:14 PM
#1

Det verkar ju helt galet.

Nu är det länge sedan jag arbetade på advelning men just geriatriska avdelningar så var ju vårdplanering a och o innan man skickade hem någon.

Sedan kan man tycka att boendet borde ha bättre kontakt med sjukhuset.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
1/21/13, 9:09 PM
#2

När en anhörig till mig låg på Geriatriska så klagade hon mycket på vården och omsorgen. Planeringen runt om och samordningen fungerade riktigt bra. Men att tvätta paienter och deras kläder mm var dåligt med

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
1/21/13, 9:59 PM
#3

När jag jobbade på geriatrisk vårdavdelning så fungerade det ganska bra vill jag minnas.

Tvätta patienter gjorde viFlört men däremot hade vi ingen möjlighet att tvätta kläder då det var en vanlig vårdavdelning fast patienter över 65.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
1/22/13, 12:09 AM
#4

#3 Det beror ju på vad man menar med tvättning. Att duscha/bli tvättad en (1) gång i veckan är ju under all kritik hon fick tvätta sina underkläder själv i handfatet och sig själv. detta en dam på 90+ med rullator.

När jag själv var barn och myndigheterna brydde sig något om mina framsteg och försök att underlätta min vardag rent kirurgiskt så kom ju biträden och uskor in med baljor med varmt vatten,tvål och tvättlappar mm varje morgon. Jag var då gipsad och eller låg i sträck så jag kunde inte gå upp själv.

Det verkar vara borta numera eller gäller det bara geriatriken? jag har själv inte legat inlagd på många år.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
1/22/13, 6:13 AM
#5

Fortfarande så har man morgonarbete på avdelningar med  tvätt eller hjälp till dusch. Jag har legat inne ett antal gånger de sista två åren och det har fungerat.

Jag minns att svårigheten (när jag jobbade på geriatriken) många gånger var att få patienterna att vilja duscha. Det kräves ibland både list och övertalning.

När man är inneliggande på en vårdavdelning så brukar där inte finnas möjlighet till att få sina kläder tvättade. Det är ju inget boende.

Däremot brukar de vara generösa med sjukhuets kläder där det även finn kalsonger och strumpor.

Sorgligt om det inte fungerar överallt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
1/22/13, 9:30 AM
#6

Ja det är säkert olika på alla sjukhus? Det beror ju på vilka som jobbar där och vilka som driver dem osv…. Kan ju ha varit andra faktorer som spelade in också? hon var en rätt komplicerad person… Men jag upplevde att planeringen av vad som skulle ske efteråt fungerade vi hade flera möten om hemtjänst eventuell placering på hemmet mm.

Och de såg till att någon kunde möta henne när hon åkte hem, vilket ju är viktigt.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
medde
1/22/13, 9:39 AM
#7

#0 samt 1- Visst är det helt galet. En del boenden har inte så bra kontakt tycker jag med vården, Det blir ofta en liten spricka där

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

bernil55
1/22/13, 12:02 PM
#8

Vi har visst en jättebra vårdplanering nu (Östersund). Särskilda biståndshandläggare m fl, som finns på lasarettet! Men när jag var biståndshandläggare (2 månader…) fick vi fax därifrån när någon med behov av hjälp skulle åka hem. Sen är det den mänskliga faktorn då.

Det är ju förskräckligt när sånt här missas. Rynkar på näsan

thenameless
1/22/13, 8:31 PM
#9

Ja att faxa när någon skall åka hem och inte vänta på svar är ju under all kritik. Det krävs ju en mänsklig kontakt i et sådant fall. Ett fax kan lätt försvinna eller bli liggande.

Det är stora skillnader mellan både kommuner och vårdföretag hur de hanterar flyttningar mellan institutioner men också flytt ifrån sjukhus till vårdboende.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Vixxen
1/26/13, 3:20 PM
#10

Tyvärr mycket vanligt överallt på våra sjukhus idag… Obestämd

Upp till toppen
Annons: