Annons:
Etikettersjukdomarskador
Läst 1088 ggr
Maria
2013-01-14 15:49

"Halv"

Nu handlar ju inte detta om ett renodlat rörelehinder utan mer ett funktionshinder.

Jag har varit på möte hos min läkare idag tillsammans med försäkringskassan och två från arbetsgivaren. Förmodligen kommer jag få halv sjukersättning. Det känns märkligt. Som ett slags nederlag vilket jag givetvis inser att det inte är.

Jag har ju vissa problem. Balansen är ett. Jag går med krycka när jag är på "egen" hand.

Det andra problemet är minnet.

Jag fick göra ett enkelt minnestest idag. Titta på 12 bilder och försöka komma ihåg dessa. Jag mindes 3. Sedan 12 nya bilder och jag mindes 4. Inte särskilt strålande precisRynkar på näsan

Det värsta är att jag utför liknande tester på mitt jobb med andra. Fast de bilderna kan jag ju utantill efter alla år men jag trodde att jag kunde knepet att minnas lite bättre i och med att testerna är snarlika.

Så nu ska jag gå på en utredning men slipper att göra den där jag jobbar.

Jag vet egentligen inte vad jag ville med detta men det är skönt att skriva av sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Gittan
2013-01-14 22:14
#1

Klart du vill skriva av dig. Det finns en hel del osäkerhet med framtiden och vad som händer och sker. Någonswtans måste man få ur sig saker och ting.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


[peter54]
2013-01-17 09:12
#2

Jag känner väl igen mig i det du skriver bumblis. Om jag får ge mina tankar om saken säger jag först - ta väck nederlagstankarna, de drar ner.

Jag har lärt mig att alltid fokusera på de positiva sidorna av mina motgångar, oavsett om det handlat om min blindhet, min förlamning, mina amputationer eller min plats i kronisk vård. Det finns hur konstigt det än kan låta, alltid en positiv sida att finna i sånt som vid första anblicken känns som ett nederlag.

Jag har sagt det många gånger tidigare i olika sammanhang, men jag säger det gärna igen - viljan är livets bästa krydda. Min strävan att nå fram till att kunna sätta likhetstecken emellan det jag vill och det jag kan har inneburit att jag kan känna att min livskvalitet är lika god som vilken annans som helst.

Jag känner ju dig rätt bra nu och jag är alldeles övertygad om att du kommer att kunna ta alla "portarna i ditt slalomåk" du också.

Jag är för övrigt inte så säker på att särskilt många skulle få bättre minnesresultat än du i ett sånt test, inte jag i alla fall.

bernil55
2013-01-17 12:46
#3

Det är bra och intressant att du berättar. Jag har själv gjort test hos en neuropsykolog. Det var strax efter diagnosen så då var jag rätt ok, bortsett från lite problem med reaktionsförmågan. Körde ändå bil ett antal år efter det, utan missöden. Har lyckats tvärnita för utspringande hundar o dyl så då var det väl inte så farligt. Cool

Men idag undrar jag… Dock har jag den turen att jag har sjukbidrag, så jag får vara både virrig och glömsk och ha svårt att hitta ord. Diverse annat också.

Minnet är intressant. När jag ska hitta ett ord ser jag direkt en bild, men att hitta ordet tar en stund.  Våra hjärnor verkar arbeta väldigt olika. Min är en bildhjärna. Glad

Jag vet inte heller vad jag vill säga med detta men det är intressant.

Sen finns det ju metoder för minnesträning, OM du ändå vill testa. Beror väl på varför man har minnesproblem också.

Men framför allt handlar det kanske för dig om att acceptera att det är som det är och känna att du är ok ändå!

Maria
2013-01-17 12:48
#4

Tack. Vad snälla ni är.

Peter, du är en riktig inspirationskälla. Mina problem bleknar ju i jämförelse.

Tack och lov är jag i botten en positiv person så jag kommer nog snart att smälta dettaFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[peter54]
2013-01-17 15:15
#5

#4 Alla problem är världens största för den som har dem. Man ska inte jämföra sina problem med någon annans, för precis lika unik som varje människa är, lika unika är varje problem för var och en.

Glad

Maria
2013-01-17 16:08
#6

Det är sant Peter men ibland kan det vara bra att spegla sig i andra och märka hur bra man faktikt har det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[peter54]
2013-01-17 16:18
#7

#6 Jo så kan det vara Glad

thenameless
2013-01-18 11:57
#8

"Jag är inte helt värdelös, jag kan fungera som ett dåligt exempel" Skrattande

Eller "dålig förebild" funkar också bra. Nej men skämt åsido ni är båda inspirationskällor för oss och kanske speciellt sådana som mig som är negativa i sin grundhållning. Ni visar ju att det går att leva trots alla motgångar.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: