Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1693 ggr
Emmieline
1/5/13, 6:22 PM

får man stämma kommunen

hej

får man stämma sin kommun på grund av dålig handikapp anpassning och skit dålig snö röjning?, trottearerna är en mardröm och vägarna är gubbiga och hål och nere på "byn" så har dom stora stenar som dom har lagt där för att det ska "se" fint ut. och jag får ont i ryggen av det, och när ja åker min manuella rullstol där så fastnar mina främre hjul fast och ja håller på och åker ur den.

jag kommer endas in i 4 affärer av 15 st… inte roligt.

Elller kan jag tviniga kommunen att testa att sitta i rullstolen och inte kunna göra ett smack på grund av en muskelsjukdom och att man inte kan komma in på ställen?

Får flytta grpen om den ligger i fel grupp

Annons:
Maria
1/5/13, 7:32 PM
#1

Första steget är nog att kontakta någon ansvarig person på kommunen och höra vad de har tänkt att göra åt saken.

Berätta precis allt du upplever som dåligt och fråga vad de har för planer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
1/5/13, 11:16 PM
#2

En intressant fråga,jag vet inte om man faktiskt kan göra det så?

Men lyd bumnleboos råd först och kontakta kommunen.

Det finns sedan något år en lag om tillgänglighet men om denna även gäller privata näringsidkare är jag tveksam till.

Däremot ska man kunna ta sig in i och kunna använda kommunala fasciliteter.

Kullerstenar är en uppfinning ifrån helvetet anser även jag, det är inte särskillt snyggt jag snubblar på dem jämnt och jag antar att man kan få ont i ryggen också.

Det du kan göra för att kringå problemet om du har svårt att ta dig fram på dem för att länkhjulen fastnar är att be om att få större hjul på HC de fastnar inte lika lätt i skrevorna mellan stenarna och är lite mjukare så det inte skumpar lika mycket heller.

Vad gäller butikerna på vilket sätt kommer du inte in? är dörrarna för smala, är det trappsteg in, eller annat?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
1/7/13, 12:51 AM
#3

Ja, nog har jag lust att stämma ansvariga för bristande snöröjning ibland, men det är så många företg inblandade. Kommunen har torget här nere men så långt har jag inte tagit mig de senaste veckorna för Riksbyggens snöröjare har varit på semester. Och de andra röjarna vet inte vad en väg är…  Obestämd

Tur jag har lärt mig så jag har ett fantastiskt matförråd…

thenameless
1/7/13, 7:21 PM
#4

Lysande bra tänkt av Riksbyggen att skicka snöröjarna på vintersemester….. Undrar vem som kom på den idén?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Emmieline
1/8/13, 10:19 AM
#5

det är trappor in , ingen ramp. trotoarer som är höga (som tur är är min permo terängfordon)

jag brukar få lov att be assistenterna gå ner på affären när detr är mycket snö ut.

på ett ställe finns det en ramp MEN kan inte komma upp på den eller svänga in i butiken från den då den är meeeega small=S

3# matförråd = bästa som finns på vintern.

kommunen här e skit kass på snö röjning och skrapning

"det måste ha kommit 3dcm snö om vi ska ploga, vadå skrapa det går väl inte . " och det är 3-5 plus och slask , dagen efter 5-10 minus = halt och knövligt,…

tror ja ska sätta kommungubbarna och käringarna i en varsin rullstol…

thenameless
1/8/13, 1:36 PM
#6

Skrapa vill de inte för det kan skada plogen, Det är därför de brukar lämna ett lager på 2-3 cm snö kvar.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
bernil55
1/8/13, 1:46 PM
#7

#4 Det är min goda röjare som haft semester och det är han värd men de som ska rycka in har lite svårt att fatta. Eller har inte fått mer tid för att sköta fler gårdar. Även Riksbyggens höjdare ska väl leva gott nuförtiden. Alltså ska det sparas på det som ska göras för "folket".

#5 Ja "vadå skrapa det går väl inte . " och det är 3-5 plus och slask , dagen efter 5-10 minus = halt och knövligt,…"

Det är det värsta jag vet och det har hänt här nu, när det ska ligga på -10-30 hela tiden normalt… (Östersund)

Min enda önskan och mitt enda behov på vintern är att ta mig till affär och post (samma ställe). Jag har det suveränt bra för det ligger i huset intill! Men mitt hus är väldigt långt och har ett par svåra passager.

Men jag har mina konserver än, idag Bullens pilsnerkorv. Skrattande Killen min som är är varje helg, fick handla det nödvändiga i fredags: Bregott, bröd, julmust, klyftpotatis. Men då var jag säker att jag skulle ta mig ut snart.

Är det kommunen som röjer dåligt måste det gå göra något. jag har förstås ringt angående torget ibland men jag fick väl inget vettigt svar. Jag måste nog läsa på om våra rättigheter…

thenameless
1/8/13, 10:09 PM
#8

#7 He he jag bor i kommunal hyresrätt i område. Så där är det bolaget som har ansvar för att ploga runt våra hus emedan det är Kommunens ansvar separat att hålla gångvägar genom området skottade. Kommunen är bättre på detta än det Kommunala bostadsbolaget som och så av någon anledning ofta glömmer vårt hus som ligger i utkanten av området. Ser du dilemmat?

Som du säger när de lämnar ett par cm kvar på marken efter plogningen så kommer detta att omvandlas till snöslask som sedan blir isknölar när det fryser på. Dessa halkar och smnubblar man på så att om inte annat läkarkostnaderna ökar.

Men som sagt jag har pratat med snöröjare och de säger att de inte får sänka plogen närmare marken pga att metallen riskerar att förstöa eller förstöras emot asfalten.

Och vi hamnar i helvetet om vi tvingas ta kajken ut på byn

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: