Annons:
Etikettfärdtjänst
Läst 2987 ggr
Bettan
2013-01-02 23:04

En fasa att åka buss

Att åka med en vanligt buss är en fasa för många som har rörelsehinder. När de reser med färdtjänsten spänns de fast efter konstens alla regler, men på bussarna är det bråttom och ofta får de hålla sig fast bäst de kan

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5395648

Ha en bra dag

Sport iFokus

Annons:
bernil55
2013-01-03 12:07
#1

Ja… Jag har aldrig tänkt t anken att försöka åka vanlig buss. Tror inte någon rullstosburen gör/kan göra det här i Östersund. Har läst om det och problemen på andra platser, t ex Göteborg. Där var det visst problem med att ta sig in i bussarna.

Jag är i alla fall rädd för färdtjänstfordon, särskilt vissa, så jag håller mig helst hemma. "Ramp" är ett fult ord för mig och just nu gäller det en annan ramp, där rullstolen glider ibland. Rynkar på näsan

Vixxen
2013-01-04 12:23
#2

Ja, det vore härligt om tillgängligheten fanns för alla!

Maria
2013-01-04 18:26
#3

Någon stans kan jag tycka att den som åker i rullstolen själv ska bestämma om han/hon vill åka bältad. Så länge andra passagerare kan åka utan bälten och små barn stå och vingla på sätena så kan jag tycka att det är märkligt.

Sedan kan jag förstå att man är noga med säkerheten så det blir lite kluvet.

Ja tillgängligheten fungerar inte alltid som man önskar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2013-01-05 23:29
#4

I Stockholms län där jag bor (ifall ni missat det? Skrattande ) finns det bussar med sänkt golv jag tror det är standard för alla nya bussar de köper in? Kan jag gå av och på med rullstol utan problem. det finns sådana där ryggstöd med bilbälte man kan spänna fast sig med om man vill också.

Jag tror att om det kom em förare och försökte tvinga mig att spänna fast mig i dessa skulle det bli bråk. men jag är glad att de finns.

Jag åkte buss med stol långt innan denna uppfinning kom och det har gått bra.

Detta att förare tvingar sig på rörelsehindrade är en del av de fördomar och omyngförklarande som normisar utsätter oss för varje dag då de i "all välmening" diskriminerar och ibland förnedrar oss.

Jag trodde länken var en ljudfil men läste nu.

Hajar fortfarande inte problemet?

- Fäll ut rampen själv, det är inte svårt ,ett barn klarar det

- Åk upp för rampen med elmoppen, Ett barn klarar det.

- Placera moppen med bakhjulen emot bakre "väggen" lås bromsarna , stäng av motorn. räccker bältet runt? Använd det.

För övrigt håller jag med bumbleboo även i detta. men såg inget i artikeln att de tvingas fast? snarare at de gnäller över bristen på personlig service ifrån föraren.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2013-01-06 08:21
#5

Jag såg nu att jag missuppfattade det här med bältena.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2013-01-06 15:52
#6

#5 Inte nödvändigtvis, jag blandar ihop saker ibland. Men jag förstod det som av att ha läst artikeln att de protesterande krävde att föraren skall hjälpa dem att spänna fast sig, på en vanlig pendelbuss…

Finns det risk att elmoppen är för stor så att bältet inte räcker eller orkar hålla den vid kollission? - Ingen aning men fruktar man det finns ju vanliga elrullstolar, bernil55 kan säkert tipsa om vart?

Förlåt om jag låter elak men det är inte min avsikt jag blir bara så trött ibland.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Maria
2013-01-06 16:02
#7

Jag har för mig att det på spårvagnarna i Göteborg står att rullstolen ska vara fastspänd (alltså inte den som sitter i) och då har jag reagerat på just barnvagnar som ibland är med flera stycken på resan inte har samma krav.

Vagn som vagn kan jag tycka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2013-01-06 19:50
#8

Ja båda borde väl j ha krav på att vara fastspända. Det finns ju på bussarna här  band så man kan förankra barnvagnarna vid fönsterräckena. Jag tror att de flesta använder dem ammars ham,nar vagnen så småningom vid ytterdörren.

Jag tror aldrig någon krävt att eller ens bett mig att spänna fast mig på en buss?

Jag har dels bromsarna på stolen men sen kan jag hålla i mig så att jag inte åker runt så mycket. Självklart är jag rökt om bussen krockar. men det är ju alla andra på bussen också som inte är bältade.

Bra att alternativet nu finns på SLs bussar att kunna spänna fast sig med rullstol kan jag iaf konstatera.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-01-07 00:58
#9

"Självklart är jag rökt om bussen krockar. men det är ju alla andra på bussen också som inte är bältade."

Ja, just ja!

För övrigt har jag inte läst och tänkt klart än. Men jag är  väldigt noga med att bli fastspänd i färdtjänstbussarna. Men bältet stämmer ofta inte så jag skulle nog åka ut. Men stolen blir kvar. Förvånad

thenameless
2013-01-07 19:18
#10

#9 "Smällar man får ta" Flört

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2013-01-08 13:49
#11

#3 Haha!  Jo, nog är jag beredd på smällar när det gäller färdtjänsten; det har inte gått bara jättebra för mig. Fast totalt sett har jag haft mest goda resor…

thenameless
2013-01-08 22:00
#12

Fst jag syftade på att åka med kommunal kollektivtrafiksbuss. Inte färdtjänstbuss. Men det är säkert en pärs det med?

Oh well hoppas att jag inte förolämpat någon igen. Lycka till med bussar och färdjänst mm

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: