Annons:
Etiketterforskningutveckling
Läst 3212 ggr
bernil55
11/21/12, 12:25 PM

Ny teknik för amputerade

Tankestyrd protes förändrar livet för amputerade

Annons:
thenameless
11/22/12, 5:52 PM
#1

Intressant teknik även detta. återstår som vanligt att börja prova på människor. Men det låter ju lovande. Vore jag amputerad skulle jag anmäla mig som testobjekt.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
11/23/12, 7:44 AM
#2

Jag älskar att läsa om sådan här ny teknik och vilka möjligheter det kan ge i framtiden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
11/23/12, 11:48 AM
#3

Tråkigt bara att det alltid sägs "Möjligheter för framtiden" Svenska forskare eller forskare verksamma i Sverige verkar mest vara nöjda med att få publicera sin avhandling och sin idé sedan läggs allt i arkiv i väntan på att något utländskt företag förhoppningsvis snappar upp det.

- Patentera metoden och tekniken och låt någon starta ett företag runt det.

- Börja bygg proteser

Tack

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[peter54]
11/25/12, 7:04 PM
#4

Jag applåderar också utveckling på protesområdet, men jag tror tyvärr inte att denna uppfinning kommer att bli någon särskilt "stor" produkt.

Problemet med den här typen av teknik är att den förutsätter att den amputerade är fullt frisk i övrigt och med tanke på att en stor del av framförallt underbensamputerade i så kallade I-länder, har diabetes som grundsjukdom och orsak till amputationen/amputationerna, då kommer denna teknik inte alls ifråga.

I de så kallade U-länderna där de amputerade ofta är skadade av minor och andra explosiva anordningar skulle den här tekniken kunna göra mycket nytta, men där finns inte ekonomi fullt ut ens för traditionella proteser, så där kan man nog glömma den här tekniken.

Jag går ju själv på vanliga hylsproteser och jag tycker att det fungerar tillfredsställande. Jag känner underarmsamputerade och där är nog den här tekniken mest användbar eftersom dessa amputerade personer oftare råkat ut för olyckor eller akuta sjukdomstillstånd och därmed är de i övrigt friska.

Jag känner till en kille som har den där titanskruven i lårbenet och det fungerar fantastiskt när han är symtomfri, men det har varit extremt mycket problem med infektioner trots att han inte är diabetiker, så han har nog tillbringat minst 50% av de senaste åren i rullstol.

Det där med hudpenetrerade applikationer är aldrig lätt, se bara på alla gamla stomiopererade vilka problem de har, eller varför inte ta njursjuka med så kallad "påsdialys" (CAPD), där de har en titankoppling med slang in i bukhålan.

Även njursjuka med så kallas CDK, (central dialyskateter), där man placerar en kateter med dubbla lumen i en av övre hålvenerna ner till hjärtat från halsen, har ofta mycket problem med infektioner i området runt hudgenomgången.

thenameless
11/25/12, 8:31 PM
#5

Jag trodde själva grejen med titanskruvar var att den inte stöts bort och/eller skapar infektioner? Är det läkningsprocessen som inte klaffar eller blir kroppen allergisk mot titanet?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[peter54]
11/25/12, 10:14 PM
#6

Nej det har inget med titanet att göra i sig, utan det faktum att man har ett permanent hål genom huden där bakterier kan komma in i vävnaden.

Annons:
thenameless
11/26/12, 12:51 AM
#7

Ah det är sant det tänkte jag inte på av någon anledning?

Det är ett problem som måste lösas förståss men annars tycker jag ju att en "Iprotes" bprde vara bättre än de gamla plast/gummi varianterna då man faktiskt kan använda dem mer som prydnader eller dörrstoppar?

Att ni diabetiker med känselbortfall och andra komplikationer har problem med just dessa är ju olyckligt och kan kanske på sikt lösas ? Men för de trafiksskadade är det ju ändå kanske ett framsteg som du säger, Kanske är det just då mest hand/arm amputerade som får mest användning av det men med materialutveckling och metodutvecklingar kanske även ni får nytta av dem? på något vis måste man ju kunna lösa även infktionerna med dessa titanskruvar. tyvärr är jag ingen vetenskapsman/uppfinnare, bara intresserad

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
11/26/12, 7:16 PM
#8

Om man umgås med "tandfolk", vilket jag gjort och ännu gör lite grand (Tandvårdsskadeförbundet) bl a, vet man att titan inte är det undermaterial som vetenskapen säger. I varje fall inte i tänder.

När det gäller kroppen i övrigt vet jag inte så mycket, bara enstaka fall med problem. Har inte just studerat annat än tänder/mun. Men även om inte "vetenskapen" tror det hör faktiskt tänderna till kroppen… 

Och jag fann nu artikeln jag tänkte på om titan men länkar bara till den om någon propsar.

Maria
11/26/12, 7:20 PM
#9

#8 Brånemarks titanskruvar trodde man ju var rena underverket men många får faktiskt problem med att kroppen inte "tar emot" vad jag har förstått.

Titan när det gäller andra proteser är ju precis som Peter säger mest lämpligt till amputerade, övrigt friska personer. På grund av infektionsrisken

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bernil55
11/26/12, 7:29 PM
#10

#9 Ja, även när det gäller tänder handlar det om infektionsrisk också. Det går ej rengöra perfekt i skarvarna. Förmodligen går det också bättre/sämre beroende på hur kroppen mår i övrigt. Bra immunförsvar kan ta hand om "skit" på ett bättre sätt.

Men alltså förekommer även direkta allergier eller i varje fall överkänslighet.

thenameless
11/26/12, 7:36 PM
#11

Där ser man. Jag lär så länge jag lever.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
11/26/12, 7:38 PM
#12

När jag praktiserade på Sahlgrenska för 100 år sedanObestämd så var jag några dagar hos en kvinna som gjorde ansiktsproteser.

Hon var en riktig konstnär som var tandhygienist i botten men tagit en annan bana samtidigt som detta med titan kom in i bilden.

Hennes proteser fästes just med titan"clips" Hon hade en låda full med öronFörvånad

Det var en kvinnlig patient som hade ett öga plus ögonbryn och benet därunder borta och hon hade tilverkat hela denna delen i ett stycke. Hon hade en hudton om sommaren och en annan på vintern.

En man hade mer eller mindre halva ansiktet som protes.

En äldre man var på besök för hans näsa hade börjat lossa på olämpliga ställen. Han hade tappat den i poolen på en resa bland annatSkrattande Det var en fantastisk näsa med både porer och små hår.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
12/3/12, 7:28 PM
#13

Detta är fantastiskt och den tekniken går ständigt framåt. Dessvärre går det nog långsamt i perioder. Min far gjorde ett stort tandimplantat i hela överkäken och halva underkäken med Brånemarkmetoden på tidigt 1990-tal och det har funkat bra i alla år.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Maria
12/3/12, 9:46 PM
#14

#13 Vad skönt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bernil55
12/4/12, 10:05 AM
#15

#13 Det går tydligen bra för en viss typ av människor och din far verkar vara en bra typ. Eller i varje fall passande då det gäller titan. Glad

thenameless
12/4/12, 5:11 PM
#16

Det är kanske så att det funkar bra för vissa. men har man känselbortfall och nedsatt blodcirkulation etc så får man lättare infektioner vid skruvfästen?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

DesK
12/4/12, 5:38 PM
#17

För far gick det som sagt bra och han hade inga problem utöver att han lyckades tugga av ett skruvfäste och han var 70+ när han gjorde implantaten, så hans käkben var inte särskilt bra längre. Jag gissar att om man har känselbortfall och dålig blodcirkulation så kan implantat av vilket slag som helst bli besvärligt, men jag vet inte.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[peter54]
12/4/12, 6:24 PM
#18

Det är annorlunda att ha titanimplantat i munnen jämfört med ytterhuden eftersom det finns en slemhinna i munhålan.

Om man tar upp ett permanent hål i huden för att något ska föras igenom, kommer man hela tiden att riskera bakterieintrång oavsett om man är frisk i övrigt eller inte.

Risken att få infektion i genomgångshålet skiljer inte mellan exempelvis diabetiker och friska, men konsekvensen av infektionen skiljer sig dramatiskt.

thenameless
7/12/16, 10:58 PM
#19

javascript:nicTemp(); Här äer en film på en tankestyrd protes en man som flyttar ägg.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
7/14/16, 10:02 AM
#20

Härligt! Undrar hur hårt man måste tänka? 🙂 Koncentrera sig är inte lätt…

Annons:
thenameless
7/14/16, 10:56 AM
#21

Ingen aning? det framgår ej?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: