Annons:
Etiketterforskningutveckling
Läst 1204 ggr
vallhund
2012-11-20 03:41

Hundens nos i vetenskapens tjänst

Annons:
bernil55
2012-11-20 14:17
#1

Ojoj, vilken grej! Helt otroligt! Ursäkta min brist pä ord men jag är trött. Undrar hur det skulle kännas med lite nosceller i ryggmärgen. Skrattande

thenameless
2012-11-22 17:37
#2

"Många av de hundar som fick celler transplanterade förbättrade sin rörelseförmåga avsevärt och kunde med hjälp av en sele gå på ett löpband. Inte någon av hundarna i kontrollgruppen återfick rörligheten i bakbenen."

Intressant första steg och jag skulle gärna prova metoden för att få bara lite känsel eller lite kontroll över musklerna som är borta i underkroppen. Och kollar man filmen är ju framgången anmärkningsvärd, klart acceptabel.

Tyvärr har jag läst om liknande "framsteg" med stamceller tidigare utan att det verkar ha kommit närmare  mänskliga marknaden.

Länk till ursprungsartikeln

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

vallhund
2012-11-23 05:02
#3

# 2 Tack för att du letade upp ursprungsartikeln.

Många bäckar små, som med all forskning för medicinska/farmakologiska ändamål så kan det ju gå decennier innan något blir praktiskt aplicerbart, men alla framsteg är välkommna.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maria
2012-11-23 07:43
#4

Håller med. Alla framsteg är välkomna. Så småningom så kanske det sker ett genombrott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2012-11-23 11:55
#5

#3 Det var så lite så jag ville se om det saknades i avskriften i DN?

Det är ju revligt för de som lever i framtiden när de behagar börja använda metoden.

Men jag behöver den nu innan jag blir för gammal, Jag skulle gärna anmäla mig som försöksdjur om jag visste vart? Troligen kan man skriva till forskaren som leder projektet? har för mig jag såg hans adress i artikeln…?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

thenameless
2012-11-26 01:02
#6

Ifrån "orginalartikeln " på BBC:

"The researchers say the transplanted cells regenerated nerve fibres across the damaged region of the spinal cord. This enabled the dogs to regain the use of their back legs and coordinate movement with their front limbs.

The new nerve connections did not occur over the long distances required to connect the brain to the spinal cord. The MRC scientists say in humans this would be vital for spinal injury patients who had lost sexual function and bowel and bladder control."

Säger ungefär samma som ovan men nämner att man kan få kontroll över saker som sin sexuella förmåga samt blås och tarmkontroll.

Som jag sa tidigqre jag ställer upp som försöksdjur om någon vill testa metoden på människor?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Upp till toppen
Annons: