Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1468 ggr
Maria
10/16/12, 7:39 PM

Rullstolsprotest i Göteborg

Här kommer en länk om en rullstolsaktion på Järntorget i Göteborg idag.Glad

Rullstolsburna protesterade och vill att all trafik i Västtrafiks regi ska vara tillgänglig för alla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
bernil55
10/17/12, 10:14 AM
#1

Ja, jag läste om det där och funderar. Bra tanke men är det möjligt? Då ska den totala tillgängligheten gälla överallt, även på våra bussar. Det har pratats mycket fint om tillgänglighet men vad är möjligt ens om det skulle råka finnas oändligt med pengar?

Ja, jag funderar… tänker mig själv åkande buss med min elrullstol…

thenameless
10/17/12, 1:21 PM
#2

En mycket bra och lovvärd aktion. Synd att det inte finns en aktionsgrupp i Stockholm.

bernil55 haar en poäng med kostnaderna men det går att göra förändringar och designa nybyggda vagnar så att rullstolar kommer ombord. De gamla får fasas ut. Jag tror tyvärr inte heller att deras kerav på att de gamla otillgngliga vagnarna ska tas bort håller. Även om man skulle vilja. Bara att vänta på nästa tåg och hoppas på det bästa.

Bra att de syns

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Vixxen
10/19/12, 5:57 PM
#3

Konstigt att tillgänglighet  fungerar i t. ex. USA…  Flört

thenameless
10/20/12, 2:30 AM
#4

#3 Gör det verkligen det?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Vixxen
10/20/12, 5:39 PM
#5

# 4 Betydligt bättre än i Sverige i allafall! Lagstiftningen ser helt annorlunda ut, vilket är en bidragande orsak!

Maria
10/20/12, 6:13 PM
#6

Nu blir jag ändå lite konfunderad. Skulle tillgängligheten vara bättre i USA? Jag tänker på alla de som står utanför sjukvårdssystemet som kanske inte ens har råd med en rullstol.

Sedan att tillgänglighet fungerar när det gäller lokaltrafik och annat blir ju en annan fråga.

#5 Kan du inte förklara hur lagstiftningen ser ut?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
thenameless
10/21/12, 12:59 AM
#7

Jag blir också nyfiken, För jag trodde de hade dåligt utvecklad lagstiftning i den frågan. Men jag har aldrig varit där så jag är helt okunnig.

Fast de stämmer ju varandra och företag hej vilt där så de kanske anpassar lokaler och annat för att slippa bli stämda?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Vixxen
10/21/12, 4:33 PM
#8

I USA finns en omfattande diskrimineringslagstifning som bland annat klassar otillgänglighet som diskriminering och ger människor rätt till skadestånd: Americans with Disabilities Act (ADA) som stiftades 1990. Däremot saknas assistanslagstiftning av den typ som lagen (1993:387) om särskilt stöd till vissa funktionshindrade (LSS) och lagen (1993:389) om assistansersättning (LASS) innebär. ADAPT, en av de största amerikanska funktionshinderrättsrörelserna, genomförde i september 2003 "Free Our People March", en 23 mil lång marsch mellan Philadelphia och Washington, D.C., för att stödja införandet av en assistanslagstiftning - MiCASSA (Medicaid Community Attendant Services and Supports Act) som numera blivit till lagförslaget The Community Choice Act.

Inspirerade av den amerikanska marschen togs initiativet till den svenska av Adryan Linden, Funktionshindernationen; Jonas Franksson, dåvarande ordförande för Unga Rörelsehindrade; och Hans Filipsson, dåvarande vice ordförande för DUNS. Bland annat sa dessa att det i Sverige inte tidigare genomförts arrangemang som detta (demonstrationen 2003) och att man trodde att det måste till för att en lagstiftning som klassar otillgänglighet som diskriminering ska införas.

Länk:
www.adapt.org - om ADAPT och arbetet för att införa The Community Choice Act

All information hämtad från Marschen för tillgänglighet.

thenameless
10/22/12, 12:43 AM
#9

Precis syns man inte finns man inte man måste protestera så det syns så politiker blir oroade och folk ser och reagerar

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Vixxen
10/23/12, 9:05 PM
#10

Ja, det är just det Marschen för tillgänglighet handlar om! Protestera tills nån reagerar! Och nu kommer en lag om det! Glad http://www.marschen.se/viewpage.php?page=649

thenameless
10/23/12, 11:51 PM
#11

Mer protester i vardagen behövs också inte stillatigande ta emot och sen skriva ett brev till DO eller handikappombudsmannen. Men man tar ju siser i att agera ensam i detta samhälle

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: