Annons:
Etikettarbetsmarknaden
Läst 2670 ggr
Maria
2012-09-23 08:28

Bevisa sitt handikapp för myndigheter

Här kommer en länk om Liam från England som är helkroppsförlamad och kommunicerar med att blinka. Myndigheterna kräver att han kommer på ett möte för att "bevisa" att han inte är arbetsför.

Det är inte bara Sverige som har stelbenta regler emellanåt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
thenameless
2012-09-23 10:59
#1

Det är väl libralerna som styr där med?

Är han född totalförlamad borde väl det finnas i något register tycker man.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

DesK
2012-09-23 13:18
#2

En sån här sak är självklart alltid djupt olycklig och helt galen. Dock har det knappast någon betydelse vilken form av regering som sitter, så länge densamma är demokratiskt vald.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[peter54]
2012-09-25 12:08
#3

Jag vet inte hur många gånger jag har blivit tvungen att bevisa mina handikapp för FK, men nu verkar de äntligen ha begripit att jag inte är en salamander som det växer ut nya fötter på.

thenameless
2012-09-25 14:17
#4

#3 Grattis! Ett genombrott. Jag har aldrig vad jag kan påminna mig behövt bevisa mitt handikapp snarare tvingats bevisa att det inte är lika illa som folk tror. med blandade resultat

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[peter54]
2012-09-25 14:23
#5

#4 Det är väl kanske så att handikapp som inte syns vid första anblicken är mer ifrågasatta än såna som syns utanpå?

thenameless
2012-09-25 19:54
#6

Så är det garanterat. Men myndigheterna läser ju bara diagnosen.

Totalförlamad med respirator låter kanske inte lika illa som Ryggmärgsbråck?

England har förövrigt den högsta förekomsten av ryggmärgsbråck i världen per capita har jag hört någonstans

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
bernil55
2012-09-30 11:56
#7

#6 Undrar varför? Får dom ingen folsyra? För visst  är det ett sånt samband. Lätt att kolla men först ska jag hänga tvätt!

thenameless
2012-09-30 15:31
#8

Jag vet faktiskt inte heller varför det är så vanligt där? Men skulle vara intressant att få veta. säg till om du hittar något?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

wheelie87
2014-10-25 01:02
#9

Jag var med om en småkul /tragikomisk grej hos FK för nåt år sen drygt. 

Tog körkort i 2012 och våren 2013 hade jag ett ärende hos FK med ansökan om bilstöd. (Alltså att FK ger mig pengar för anpassning och en del av inköpskostnaden för bilen.)

För att kunna söka var jag tvungen att komma med ett läkarintyg som styrkte att jag hade de medicinska förutsättningarna för att köra bil. 
Jag tänkte att de räcker med en fotokopia av mitt körkort.
 Det gjorde det inte. 

Istället fick jag boka en tid  med en distriktsläkare. 
De har alltid lång kö och några veckor senare fick jag träffa läkaren. 
Han frågade vad jag gjorde där och vad han kunde hjälpa mig med. Jag berättade om mitt ärende, han frågade hur jag gör när jag kör bil, jag berättade och visade körkortet. Efter det tog han och ringde handläggaren på FK och sa ungefär som jag sagt till honom, att jag kan köra bil. 

Jag fattar inte riktigt vad som hände, men det tog flera veckor att få en tid till ett läkarbesök so m tog typ en kvart där fem minuter av det var i telefon med handläggaren på FK.

RuiXue
2014-10-25 01:22
#10

England håller ju på med det där ATOS som typ bara är ett dataprogram som avgör om en person är sjuk eller ej. Om möjligt så är det än galnare än vi sett i Sverige de senaste åren… 

Jag har aldrig riktigt behövt bevisa mitt handikapp, det är rätt uppenbart när jag lyfter ur rullstolen ur bilen, eller har ortoser här och var för att fungera någorlunda. Undrar folk vad mitt handikapp är så är det lätt nog att visa lite och förklara hur det påverkar mig och min vardag. 

Får se hur det blir med FK när jag ansöker om anskaffningsbidrag till egen bil då den helt manuella jag kör idag (pappas bil) inte alls är optimal för mig, skulle behöva minst automat och farthållare, men helst handkontroller, och kombi är ett måste! Pappas bil är en vanlig 940 med bagage så hela rullstolen måste plockas isär och lyftas över kant.  Haft mitt körkort i 10 år och kör rätt mycket så FK borde lätt kunna se att jag kan köra bil😂

Jennie


thenameless
2014-10-25 10:54
#11

Jag skulle behöva skaffa bil. Men vet inte om jag skulle ha råd med alla försäkringar samt betala för bensinen?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2014-11-04 20:10
#12

Jo, kostnaderna runt om en bil oroar mig med eftersom jag har lägsta ersättningsnivån från Försäkringskassan i dagsläget och inte har orkat ta tag i handikappersättning. Men tror att man kanske kan få handikappersättningen att täcka för en del av de kostnaderna om man har bilen enbart på grund av sitt handikapp. Hade jag inte haft mitt handikapp så hade jag inte ens behövt en egen bil, då hade jag kunnat fortsätta köra pappas utan problem, eller åka kollektivt utan vidare. Men varken pappas bil eller kollektivtrafik är något vidare med rullstol och glappa leder, klarar inte den ryckiga gången på vanliga regionaltåg till exempel, SJ2000 gick bra men jag kan inte ta SJ2000 till Göteborg till exempel, dit är det regionaltåg eller bil som gäller. SJ2000 går däremot bra när man ska till Stockholm! Och i Stockholm fungerar kollektivtrafiken så himla mycket bättre än här nere i Västra Götaland! Vart ju bara att rulla på tåget i Tunnelbanan!

Jennie


thenameless
2014-11-04 21:49
#13

#12 Ja vad jag läst om dig på forumet så borde du kunna kvala  in rätt bra för handikappbidrag. att du dessutom bor mitt i ingenstans utan kollektivtrafik att tala om gör det nog lättare att kuna få bilersättning? testa

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
RuiXue
2014-11-07 01:44
#14

Finns lite bussar, men långt ifrån tillräckligt. Ska jag till exempel åka kollektivt till Ortopedtekniska så är det minst ett byte på vägen och med all sannolikhet lång väntan mellan ankomst och besök eller mellan besök och hemresa. Ska man till Göteborg och inte i direkt anslutning till centralstationen så kan man räkna med att bli stående länge innan man kommer på en spårvagn. Blir att man tar bilen för att det är det enklaste och mest effektiva transportmedlet, med handikapptillstånd så blir inte parkering ett problem heller. 

Stockholm har det så himla mycket bättre med kollektivtrafiken, så länge bara hissen fungerar så är det lugnt liksom! 

Tänkte försöka ansöka om anskaffningsbidrag till början av nästa år, har blivit mer och mer aktiv i förbundet och funkisrörelse rent generellt, plus att jag eventuellt kan ha funnit ett sätt att slippa bli sjukpensionär nästa år! Har inte gått hemma i 3 år för att det är roligt precis, men nu kan jag som sagt kanske ha hittat något som kanske kroppen skulle klara av och som inte bara är hobbyverksamhet!

Jennie


thenameless
2014-11-07 08:40
#15

Lycka till. Ja stockholm har vissa bra saker. jag bor också å¨vissjan men kan ganska enkelt ta mig både till Karolinska och SÖS eller st:Göran

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: