Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 2376 ggr
bernil55
2012-09-07 11:43

Älgjakt i Jämtland

Unik älgjakt i Strömsund

Funktionsnedsättning och älgjakt. Det är ingen omöjlig kombination vid Stenhällans jaktlag i Strömsund.
– Vi vill hjälpa till med att få tillbaka livsglädjen, säger initiativtagaren Daniel Jönsson.

Läs mer

I Strömsund gick jag för övrigt skolan i 6 år, högstadiet och gymnasiet.

Annons:
thenameless
2012-09-08 12:53
#1

Ta med hagelbrakare och ett glatt humör bara.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2012-09-08 15:43
#2

Jag har inte tänkt på att  jakt och funktionshinder går att kombinera överhuvudtaget.

Sedan så är det ju en stor social bit också vad jag förstår.

Trevligt att läsaGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[peter54]
2012-09-25 12:14
#3

Jag har jagat i 15 år utan fötter och även om jag kan ta mig fram på proteser i skogen med gåstavar eller vandringsstav, så är det inte riktigt samma sak när jag måste ha rygga och bössa med.

Jag har sökt och fått dispens för att framföra fyrhjulingen på jaktmarken och jag har även tillstånd att skjuta ifrån den, förutsatt förstås, att motorn är avslagen.

När jag jagade i Värmland hade vi en underkroppsförlamad kille i laget. Han hade dispens att jaga från bil med samma förutsättningar som jag har för fyrhjulingen.

Nackdelen för honom och även för mig, är att jag behöver hjälp om jag skulle råka skjuta något och därför deltar jag numera enbart i samfällda jakter med laget, jag är aldrig ensam på jakt som förr.

thenameless
2012-09-25 14:14
#4

#3 Det låter ju logiskt det skulle som du säger vara väldigt svårt för er att ta hem bytet om ni skulle få något om ni jagade ensamma. du kan kanske släpa detefter fyrhjulingen men andra killen får det ju lite svårare med sin bil.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[peter54]
2012-09-25 14:26
#5

#4 Ja, visst kan jag dra ut det ur skogen, men jag kan inte ta ur det och han med underkroppsförlamningen kan varken det ena eller det andra. Därmed skulle bytet snabbt bli förstört av gasbildningen, hur snabbt beror förstås på lufttemperaturen.

thenameless
2012-09-25 19:49
#6

Hur snabbt uppstår gasbildningen? tänkte om du sätter upp en talja i något trd där du har bilen eller någon rastplats kan du ju hänga upp älgen där och sen kanske ta ut den själv? fast då kanske du behöver en ståstol för just "ta ut" delen? jag bara spånar lite

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
[peter54]
2012-09-25 21:07
#7

#6 Gasbildningen startar genast efter att cirkulationen i djuret upphör, men blir inte kritisk förrän efter kanske en timme eller två beroende på om det är kallt ute eller inte.

Ta ur en älg själv är inte enkelt och det försvåras radikalt om man hänger upp älgen eftersom det är tunga grejer som ska ut. Helst vill man bara "välta" ur allt som finns innanför bukhinnan medan älgen ligger på marken. Sotningen kan man göra när den är upphängd, men inte urtagningen.

Glad

thenameless
2012-09-26 11:07
#8

Okej, tack för förklaringen. jag har aldrig jagat eller "rensat" en älg själv eller egentligen något anant djur utom fiskar. Har sett att de hänger upp djur på film och annat när de ska sprätta upp dem och ta ut inälvo och sånt.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[peter54]
2012-09-26 22:06
#9

#8 Ja med då handlar det om mindre djur än älg och kronvilt. I amerikanska filmer brukar det vara vitsvanshjortar och de väger ytterst sällan över 100 kg, i snitt kanske 50-60 kg (som en svensk dovhjort i storlek).

I Sverige gör man så med exempelvis rådjur och mindre vildsvin.

thenameless
2012-09-27 18:49
#10

Okej, ja grenar på en Gran eller Tall håller kanske inte heller för en älg? som du e inne på.

Måste ju gå att lösa på något vis ändå tänker jag…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[peter54]
2012-09-27 18:56
#11

#10 Ja kanske, men normalt sett är man tre som hjälps åt att ta ur en älg, eller åtminstone två eftersom någon måste hålla isär bakbenen så att det går att komma åt buken när man ska öppna och välta ur mag-tarmpaketet.

bernil55
2012-09-30 09:57
#12

Här är mer om älgjakten jag berättade om.

thenameless
2012-09-30 15:33
#13

Bil med vinch skulle ju kunna funka. Men då måse man ju ha en sån där jeepvariant. de brukar ju kunna ha det som tillval.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
[peter54]
2012-09-30 15:57
#14

#12 Av någon anledning är din länk inte klickbar för mig.

#13 Ja med det kräver att man som jag kan gå för att fästa vinschen i älgen. En som sitter i rullstol får nog svårt och behöver hjälp. Då kan den som hjälper lika gärna ta hand om urtagningen också.

Även med vinsch blir det problem eftersom älgen är lååång. Det krävs en stor släpkärra också. När vi tog ut den största älgen ur skogen förra året, krävdes traktor med timmervagn försedd med kran.

Terrängen var såpass svår att jag inte kunde köra där med fyrhjulingen.

bernil55
2012-10-01 00:08
#15

Ursäkta mitt slarv, jag gör ett nytt försök med älgjakt för rörelsehindrade.

Upp till toppen
Annons: