Annons:
Etikettfärdtjänst
Läst 3497 ggr
Leffe
2012-08-04 13:18

För tung för färdtjänsten

En kvinna i Malmö nekas att åka färdtjänst med sin eldriva rullstol med hänvisningen att hon tillsammans med rullstolen väger för mycket.

http://www.skanskan.se/article/20120729/MALMO/707289986/1004/-/for-tung-for-fardtjansten

Hur tänker ni när det gäller detta.

Annons:
Maria
2012-08-04 13:22
#1

Fy, vilken svår fråga.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker.

Samtidigt som man givetvis inte ska överskrida säkerhetsmarginaler så är det ju väldigt begränsande för kvinnan.

Kanske man borde ha något eller några fordon men större kapacitet? Jag vet inte.Obestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
2012-08-04 13:23
#2

Svår avvägning. Dock konstigt att de inte konstruerat en lift med högre kapacitet till bilarna…

Fridborg
2012-08-04 13:36
#3

Jag är inte medlem här, råkade bara klicka förbi. Men jag tycker att hon kan väl åka med sin vanliga rullstol, hon fick ju åka med den? Nu kan jag inte jättemycket om rörelsehinder, men det är väl bättre än att sitta hemma låst?

Leffe
2012-08-04 13:43
#4

#2 Gör de kraftigare liftar så blir det för stort och tungt för den minibussstorleken om man dessutom ska ha passagerare där bak. och då måste det bli buss- och lastbilsregistrerade fordon. Då finns det inte så många som får köra färdtjänst. Sedan skulle det bli alldeles för dyrt för samhället.

#3 Instämmer. Man får lov att göra det bästa av situationen. I detta fall den vanliga rullstolen.

Maria
2012-08-04 13:45
#5

#4 Aha.

Då tycker jag också att hon får åka med sin vanliga rullstol, även om det inte är det mest ultimata.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
2012-08-04 14:11
#6

Tänk också på att föraren ska fälla ned och ta upp rampen manuellt. Det gör han kanske upp till 15 gånger per dag. Det innebär 30 lyft. Ju tyngre ramp desto större risk för förslitningsskador på föraren och vad säger då arbetsskyddstyrelsen (eller vad det heter)

Annons:
Maria
2012-08-04 14:43
#7

Ja, precis. Det är mycket som spelar in.

Ibland får man kanske foga sig även om det är tråkigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
2012-08-04 14:58
#8

LeffeD; handlade inte detta om en hisslift och inte en rullstolsramp? De jag har sett har varit automatiska (knappstyrda). (Dock ingen direkt erfarenhet av detta utan det är minnen från yngre år när vi åkte skolskjuts eller när man passerat äldreboenden och liknande på promenad på senare tid.)

Att det i sådana fall skulle finnas någon färdtjänst bil som klassas som lätt lastbil istället och körs av någon med C-körkort vore ej orimligt i min värld, utan att denna bokades av de som krävde just den specialutrustningen.

Hemtjänstpersonal och personal på äldreboende lyckas alltid lösa något för tyngre personer, hur skulle detta vara omöjligt inom färdtjänsten?

(Att däremot skrika över att man ej får åka karusell på nöjesfält när bältet ej går runt kan jag inte förstå, vill du ramla ur och dö? Där finns på något sätt en rimlighetsgräns på kraven.)

Maria
2012-08-04 15:03
#9

Jag tänker på när man arbetar på sjukhus med manuella liftar eller takliftar.

Det är oerhört tungt att få lifttäcket inunder den som ska lyftas från säng till stol eller tvärtom. Speciellt om det är en stor människa.

Även om man bara trycker på en knapp vi själva lyftet så ska allting läggas på plats.

Jag vred mitt knä ur led vid en sådan manöver för många år sedan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
2012-08-04 15:05
#10

bumbleboo; jo, men om du har en hiss som går automatiskt och personen åker på plattan med sin pedomobil så lär detta ej orsaka några lyft vad jag kan se?

Maria
2012-08-04 15:07
#11

Jag vet inte riktigt hur det funkar i bilar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
2012-08-04 15:09
#12

Nej, inte jag heller, utan bygger min bild på vad jag sett och hur man skulle kunna göra.

Leffe
2012-08-04 15:19
#13

Moa- det var liftar förr och som jag tyckte om att arbeta med, men man slutade med dessa på grund av olycksriskerna. Tänk när rullstolen stod redo att köras in och hydralslangen lossnade eller gick av. Det blev en otrolig duns för den stackaren som satt i rullstolen. Det var över en halv meter ned till marken. Tänk dig situationen att föraren står med en elrullstol med liften i golvläget och ska själv ta klivet upp på liften. Ett kliv på mer än en halv meter. Just då börja hydralikoljan läcka ut och liften tippar bakåt nedåt. där får föraren med ett ryck försöka hålla emot så inte stolen brakar baklänges i gatan innan liften nått bottenläget. Den färaren blev sedan låmgtidssjukskriven med skadad rygg.

Dessutom så var dessa liftar så stora som bussen klarade av för att inte vara trafikfarlig. Bussarna som gick i färdtjänsttrafik förr var faktiskt en del gånger registrerade som lätt lastbil, men kunderna var inte så förtjusta i att behöva sitta bakom galler och räknas som gods.

Lätt lastbil är en svensk fordonsklass. För att få registreras som lätt lastbil ska en bil ha en totalvikt av max 3500 kg, främst vara avsedd för godsbefordran och inte vara att anse som personbil eller buss. Så inte ens där får liften vara tyngre än på färdtjänstbussarna. Dessa räknas också som 3500-kilos fordon

Annons:
Maria
2012-08-04 15:31
#14

Du kan ditt jobb LeffeGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
2012-08-04 15:31
#15

Det kan ju knappast vara ett omöjligt problem att åtgärda med dagens teknik?

Ja, fast att ha ett fordon med denna utrustning som är högre klassat än andra kan inte vara ett problem i min värld. Färdtjänsten är redan idag kostsam för samhället, knappast att krav på enstaka fordon skulle göra detta omöjligt.

Maria
2012-08-04 15:33
#16

Fast om det handlar om en mindre ort och kanske ett fåtal passagerare så vore det kanske inte så kostnadseffektivt.

Jag gillar egentligen inte det ordet men ställt mot rimlighet så kanske man får tänka så.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
2012-08-04 15:37
#17

Skall det vara rimligt och kostnadseffektivt så anser jag att vi lägger ned hela färdtjänsten. Dessutom bör vi definitivt upphöra med all bostadsanpassning. Så nej, enligt mig är det på intet sätt mer orimligt att överviktiga får åka färdtjänst än de som har svaga lungor/ork på grund av långvarig rökning eller något annat. Antingen har vi servicen för de som behöver den, eller ej.

Maria
2012-08-04 15:39
#18

Då är vi nog inte riktigt överens.

Kvinnan får ju åka med färdtjänst men inte med elrullstolen utan sin vanliga stol.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
2012-08-04 15:40
#19

Ja, men om hon ej kan nyttja den för att utföra ärendet hon vill? I detta fall handla mat? Skall samhället så istället bekosta ledsagare/personlig assistent så blir även detta kostsamt…

Leffe
2012-08-04 15:46
#20

Hon kan knappast handla mat med den stora elrullstol hon använder. Den lär inte komma fram i bland hyllorna.

Visst kan man låta bussar och lastbilar köra kunden i elrullstolen. Frågan är då hur kommer bussen eller lastbilen fram i trånga gränder,

Det är bara att inse fakta att alla kan inte få allt som de vill. Ibland får man anpassa sig till de förutsättningar och möjligheter som finns. Jag tror nog att de som konstruerar färdtjänstbussarna vet vilken teknik som gäller och att de känner till den senaste tekniken och kostnader det medför

Annons:
[Moa-]
2012-08-04 16:14
#21

Det var hennes argument, många handlar mat i permobil, varför skulle just hennes vara omöjlig?

Hur många är det som åker i trånga gränder i Sverige idag? Svårare att ta sig in på gångvägar vid hus i sådana fall, men där kan hon ju då i sådana fall faktiskt åka i permobilen…

Att få till en fungerande hiss kommer jag aldrig anse är ett orimligt krav.

Leffe
2012-08-04 16:21
#22

Visst jag handlar mat med min permobil. Det är inga problem den har normal storlek.

Tänk om du visste hur många som åker i trånga gränder. Det är många fler än du tycks tro. Sedan gäller samma vid trånga gångvägar. Det är inte många kunder som vill gå av långt innan de är framme vid målet de beställt. De anser att färdtjänsten ska köra dem hela vägen de beställt.

Det är ett orimligt krav med de lagar som gäller och vad som sägs om trafiksäkra fordon. Allt detta tror jag de som bygger färdtjänstfordonen har mer kunskap i än både du och jag. Så den biten kan vi lägga ned om du med hiss menar lift på bussen.

[Moa-]
2012-08-04 17:36
#23

Nej, jag menar i sådana fall att det hänvisats till en kostnadsfråga, och jag anser att en lift i bilen är fullt rimlig. Framför allt i större städer där det finns ett kundunderlag.

Trånga gränder vet jag inte vart du avser, jag bor i en stad som uppenbarligen saknar dessa, på samma sätt som föregående gjorde. In på mina gångvägar och innergård körde utan problem en stor DHL lastbil och levererade stora sängar.

Dock tror jag ej att vi kommer längre utan tror vi får enas om att vara oense.

Maria
2012-08-04 17:39
#24

Jag har ju varit på en mängd hembesök genom åren på örarna runt Göteborg och även Tjörn och Orust och där kan man prata om trånga gränder i dessa små fiskesamhällen. Knappt att en vanlig bil tar sig in.

Många av öarna ingår i Göteborgs kommun.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
2012-08-04 17:46
#25

Jo, i de gamla fiskesamhällena kan jag faktiskt tänka mig att det finns en del gränder. =P

thenameless
2012-08-05 01:21
#26

Gamla Stan i stockholm har även den trånga gränder och gator där inte heller bilar kommer in.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

EvaG
2012-08-05 01:51
#27

Måste hon ha permobil för utomhusbruk, när hon ska åka med färdtjänsten för att handla i affären. De är ju jättestora. När hon ska handla går det då inte att ha en permobil i form av en vanlig elrullstol som kan användas utomhus. av typ Permobil Street?. De är ju både mindre och lättare.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
Fridborg
2012-08-05 09:48
#28

#27 Har dessa mindre en maxvikt? Om nu kvinnan är så himla stor kanske hon var för stor för den lilla?

Leffe
2012-08-05 11:38
#29

#28 Den jag har är för max 120 kg, men det finns andra av samma märke som är för 200 kg

bernil55
2012-08-05 21:09
#30

#13 Jag förstår inte. Våra ”riktiga bussar” (jag vägrar ramp) har ju hiss eller lyft kallar jag det. Han trycker på en knapp. Vi diskuterade min vikt sist… En av chaufförerna kliver dessutom upp bakom mig och rullstolen, då blir det tungt!

Varför får vi ha bussar med lyft om de är förbjudna på annat håll?

Söker en bild nu…. Här är den jag åker med ibland eller en liknande.

Och visst, detta är också farligt. Det lutar och min rullstol rullade alltså bakåt en gång. Fy för den lede! Gråter

Leffe
2012-08-05 21:49
#31

Sådan lift hade jag på min buss och jag tyckte de var jättebra. Problemet var när det skulle ombord en sådan där stor utomhus-permobil, Halva bakhjulen stod då utanför liftkanten.

Vet inte om de är förbjudna överallt, men de är det i Stockholms län. Där ska det vara en ramp man lägger ned efter det att man sänkt bussen en bit

bernil55
2012-08-05 23:11
#32

Ja, mina j-a rampbussar har ni nog sett. Smal äcklig ramp som jag ska backa på. Gråter

Men jag kan visa skräckbilden igen.

När jag hittar den…

bernil55
2012-08-25 11:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Nu har jag hittat fotot på skräckbussen, så alla intresserade vet vad jag surrar om. Jag måste alltså backa nerför den här smala rampen när jag ska av bussen. Och det står oftast en stol längst bak så jag kan inte ens köra på mitt på rampen då. Gråter

OBS! Nedersta delen är inte nedfälld på bilden! Jag behöver i alla fall inte hoppa! Det kunde alltså vara ännu värre… Förvånad

thenameless
2012-08-26 12:50
#34

#33 Du kommer alltså förbi på sidan om det står en rullstol i vägen när du skall av?

Kan förstå at det e lite nervöt att backa av. jag hade hellre åkt framlänges ner.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Leffe
2012-08-26 13:18
#35

#34 Tror det är en vanlig passagerarstol man ska förbi.

#33 Våra bussar i Stockholm har bara sådana där rampar numera. Fast de har en liten sarg på sidan. Jag har lyckats komma över den sargen med ett av hjulen en gång

bernil55
2012-08-27 13:01
#36

Ja, jag menar att det ofta står en passagerarstol där jag ska ut, så jag ej kan köra ut exakt som jag vill.

En liten sarg finns. Mot den stannade rullstolen den gången den gled, men det var ju tack vare att den gick "lagom snett".

Fy, Leffe, vad hände då? Nej, jag vill nog  inte veta mer. Gråter Varför i h-e ska vi måsta leva så farligt?

Leffe
2012-08-27 17:17
#37

Livet är en utmaning - heter det inte såSkrattande

Jag tyckte bättre om liften vi hade när jag jobbade. Då kördes stolen ut och stod still.

thenameless
2012-08-27 17:33
#38

Liftern verkar ju spontant ha varit bättre än dessa ramper

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
2012-08-27 18:13
#39

Problemet var att hydraloljan kunde rinna ut vilket gjorde att liften snabbt började luta. Jag var med om det en gång, men höll emot så rullstolen tippade inte bakåt, Däremot när lutningen nästan var klar så orkade jag inte hålla emot så det blev en liten duns innan stolen var på fast mark. Det gick bra för kunden, men jag blev sjukskriven i fyra veckor på grund av ryggvärk

Maria
2012-08-27 19:06
#40

Det är ju det som är det stora kruxet i sådana här situationer när det är två parter som ska klara av ett moment så skonsamt som möjligt för båda.

Ofta glömmer man bort de som "arbetar" och gör samma saker om och om igen på en dag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bernil55
2012-08-27 19:10
#41

Men ska hydraulolja kunna rinna ut? Det ska väl kontrolleras ofta att allt är ok?

Jag vet att vi (Z = Jämtland) tillverkar liftar. Råkade stå om garanti direkt jag tittade in här.

Z-lyften

Annons:
Leffe
2012-08-27 19:44
#42

Har för mig att vi hade Z-lyft på några av bussarna. Garanti i all ära, men det är inte den som förhindrar att en plastslang släpper på grund av trycket eller att en packning börjar läcka

thenameless
2012-08-27 22:10
#43

Nej men hydrauliken ska ju inte läcka olja. visst kan olyckor hända men det låter ju som att det var mer regel än undantag? Hade ni ingen mekaniker anställd?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
2012-08-27 22:44
#44

Mer regel än undantag. Jag hade sådan hydrallift i nästan 38 år på bussarna jag körde. Det var bara den enda gången det hände för mig (se ovan). Räkna med 20 höjningar och sänkningar per dag i 6 dagar i veckan. 48 veckor per år. 38 år. Så jag påstår att det mindre regel och mer undantag., Men 300 bussar i Stockholm. Ja det som hänt under åren räckte tydligen för färdtjänsten här i Stockholm för att kalla dessa liftar för säkerhetsrisk och ersätta dem med ramper.

Leffe
2012-08-27 22:47
#45

Däremot jobbade jag på slutet extra i dessa nya bussar lite på helgerna och jag gillade inte alls att jobba med ramperna. Tänk när det är halt på marken nedanför och rullstolen ska upp eller ned. Man kan göra sig bra illa som förare i det läget

bernil55
2012-08-27 22:59
#46

Ja just du syftar på manuella stolar som du måste skjuta på?

Och min elrulle gled alltså på baklänges rampen fast det var sommar. och allt var torrt.. Visserligen ett fel från min arbetsterapeut (dåliga däck, sades vara hennes ansvar) men ändå. Ansvarsbitarna funkar inte!

Leffe
2012-08-27 23:21
#47

Det gäller även elstolar om man har otur. Jag fick lära mig att gå bakom nerför rampen och hålla emot även när det var en elstol. Tänk då om det är halt nedanför. Det kan ju sluta med överkörda händer. Jag tycker som du fram med de gamla liftarna.

bernil55
2012-08-28 00:51
#48

Åtminstone en av mina favoritchaffisar gick bakom och höll emot, i alla fall när jag var dödsförsräckt… Ja hu, vad ni har fått/får slita också!

Annons:
Leffe
2012-08-28 01:02
#49

Du jag älskade jobbet. Hade aldrig en tanke på att jag själv skulle bli passagerare och åka med arbetskamrater. Tur man inte vet sitt öde

Maria
2012-08-28 06:39
#50

Jag kan tänka mig att du var en underbar förare Leffe och jag kan delvis förstå känslan av att det är märkligt att hamna i ombytta roller.

Jag jobbar ju själv indirekt i vården och så ligger man där en dag och blir tvättad och duschad av andra människohänder och finner det hela ganska bisarrt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bernil55
2012-08-28 10:00
#51

Jag bytte också sida…

Upp till toppen
Annons: