Annons:
Etikettersjukdomarskador
Läst 1684 ggr
Maria
2012-07-31 13:28

Annorlunda missbruksboende

Idag har jag varit på hembesök på ett boende i Göteborg för människor 50+ som är alkoholister.

Vad som är speciellt med boendet är att de får dricka på sina egna rum men inte i gemensamma lokaler och de får ej vara berusade i de gemensamma utrymmena.

Jag har varit där förut och vad som slår mig är att alla hälsar glatt och personalen ser avstressade och glada ut. Det genomsyras av en värme trots mycket missär i botten och många tandlösa leendenFlört

Där skulle jag kunna tänka mig att jobba.

Detta har kanske inte så mycket med rörelsehinder att göra men de flesta av dessa människor klarar sig inte själva och har dessutom en väldigt dålig fysik efter långvarigt missbruk så lite passar det in.

Länk

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
CelsiusT
2012-07-31 13:31
#1

Hur fungerar det? Alkolister som får dricka lite ibland men inte hela tiden? Har man ett missbruk så har iaf jag lärt mig att man behöver bryta helt och går man tillbaka så faller man tillbaka.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Maria
2012-07-31 13:37
#2

#1 De här människorna har mer eller mindre genomgått all vård och behandling som finns för sitt missbruk under livet och det här är ingen vård som ska få dem att sluta dricka.

Det handlar om att ge dem ett värdigt liv. Ett boende med fasta strukturer utan att inskränka på deras valfrihet när det gäller missbruket.

Som sagt så får de inte dricka i de allmänna utrymmena men på sitt rum.

De är ofta väldigt märkta av sin alkoholism med olika symtom som hjärtsvikt, demens, dålig tandstatus, nedsatt leverfunktion med mycket mera.

Medellivslängden är inte så hög heller.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CelsiusT
2012-07-31 13:55
#3

#2 Okej, ja men det kanske fungerar bra… Har ju inte sett det hela.

Det blir inte att dom ränner ut i gemensamma utrymmen onyktra iaf då? Så personalen har ett h*****e att hålla koll på dom? eller sköts det?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Maria
2012-07-31 14:01
#4

Det verkar fungera alldeles utmärkt. Nu är de flesta inte i det skick att de kan "ränna" utan de tar sig fram ganska knackigt med hjälpmedel som rullator, krycka, käpp. De flesta är djupt märkta av sin alkoholism.

Det var ett program på TV för ganska längesedan om detta boende.

Jag kan tycka att det är ganska vettigt att man i ett skede faktiskt "ger upp" och koncentrerar sig på att ge dessa människor ett värdigt liv med den hjälp de behöver.

Man kanske inte kan "bota" allaObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CelsiusT
2012-07-31 14:11
#5

#4 Med 2ränna" menar jag inte att dom faktiskt springer omrking. Utan snarare att dom faktiskt försöker ta sig ut i korridor och liknande trots att dom har druckigt och då dessutom har svårt att röra sig. Detta var ett otroligt svårt problem på den avdelning där min mormor låg i det sista. Även om dom inte kunde röra sig ordentligt så hade dom ändå svårt att få folk att vara där dom skulle. Så även om folk har svårt att röra sig så innebär det inte att dom sitter still och jag kan tänka mig att den biten kanske blir ännu värre med påverkade människor ;P

Håller helt med dig. Allt måste inte botas, ibland måste man ge upp och bara leva ett gott liv.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Maria
2012-07-31 14:16
#6

Jag tror det fungerar. Vad jag förstått så kan det bli lite stökigare när de fått pengar (pension) men de flesta accepterar reglerna.

Jag tror att de har ett provboende på några månader också för att se om det är en passande boendeform.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
CelsiusT
2012-07-31 14:18
#7

#6 Kan tänka mig det med pengarna. Vi har en alkis här på gården där jag bor och han får sin penning en gång i veckan istället för en gång i månaden numera. Så nu är han mycket lugnare =P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Maria
2012-07-31 14:21
#8

#7 Ja, risken är ju att pengarna tar slut med en gång annarsFlört och att de super till lite extra för att fira.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CelsiusT
2012-07-31 14:27
#9

#8 Jo det är ju så. Han är sån som betalar allt som han ska, men har han sedan pengar över så ser han inte att dom måste räcka resten av månaden utan då blir det systemet för hela slanten.

Medarbetare på westernridning.ifokus

bernil55
2012-08-01 13:09
#10

Intressant!

Tills vidare tycker jag det låter positivt!

Å andra sidan händer under med gamla alkisar, att dom blir frälsta tex - och nyktra. Men om dom redan är så dåliga rent fysiskt…. ingen större vits?

Som vanligt orkar jag ej skriva så mycket men vill visa att jag läser och funderar.

Upp till toppen
Annons: